Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør Langsiktig utvikling, Jernbanedirektoratet
Hensikten med jernbanereformen Styrke kundeorientering Større effektivitet Bedre samordning og styring av sektoren Mindre politisk detaljstyring
«Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet.» Samfunnsoppdraget- hentet fra instruks
Jernbanedirektoratets ansvar Utvikling av det framtidige jernbanetilbudet i Norge. Utarbeide strategidokumenter og utredninger Deltar i samferdselsetatenes arbeid med grunnlaget for Nasjonal transportplan og utarbeider jernbanens handlingsprogram Inngå avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny Inngå trafikkavtaler med persontogselskapene og gjennomføre konkurransene om trafikkpakker Framforhandle takstsamarbeidsavtaler
Nasjonal transportplan 2018 - 2029
Hovedtrekk Historisk høye økonomiske rammer Reduserte klimagassutslipp Satsing på jernbane i og rundt de store byene Utvikle riksvegnettet over hele landet Styrke innsatsen i byområdene Digitalisering og piloter Transportsikkerhet og beredskap styrkes
Jernbane: 318,9 mrd kr 2018 - 2029 Effekter; Punktlighet, fleire avganger, redusert reisetid etc. Investeringer 197 mrd. kr Drift og vedlikehold 115 mrd. kr 2018-2023: 142,8 mrd. kr 2024-2029: 176,1 mrd. kr
Totale investeringer jernbane: 196,6 mrd. kr Indre IC 51,3 mrd. kr Ytre IC 25 mrd. kr Oslo-navet 16,5 mrd. kr Ringeriksbanen 20,6 mrd. kr Arna-Stanghelle 7,2 mrd. kr Oslo S-Ski 11,6 mrd. kr Øvrige tiltak 51,8 mrd. kr Programområder 12,4 mrd. kr Mrd. 2017-kr
InterCity Indre City Dobbeltspor til: Hamar (Åkersvika) i 2024 Fredrikstad (Seut) i 2024 Tønsberg i 2024 Videre til Sarpsborg i 2026. Ytre InterCity: Dobbeltspor til: Porsgrunn (Eidanger) i 2032 Halden i 2034 Lillehammer i 2034 Ringeriksbanen (byggestart i første seksårsperiode) Kostnader Planprosess
Øvrige investeringer R2027 fire byer ca 12 mrd. kr Hensettingsanlegg ca 8,8 mrd. kr Elektrifisering Trønder- og Meråkerbanen ca. 3,6 mrd. kr Grenlandsbanen 1,5 mrd. kr Mrd. 2017-kr
18 mrd. kr– godspakke Terminaltiltak Oppgradering av Alnabru i Oslo Modernisering av Nygårdstangen i Bergen Oppstart av nytt logistikknutepunkt i Trondheim Mo i Rana, Hauerseter mfl Kapasitetsøkende tiltak Bygging og forlenging av kryssingsspor Elektrifisering - Trønderbanen/Meråkerbanen - Røros- (Hamar-Elverum)/Solørbanen
Drift og vedlikehold 9,6 mrd. kr i snitt pr. år til kjøp av drift og vedlikeholdstjenester, 1,7 mrd. kr til ERTMS Tilstanden på infrastrukturen skal ikke være dårligere ved utgangen av planperioden enn den er i dag Mrd. 2017-kr
Midler til bysatsing 66,4 mrd. kr til bymiljø- og byvekstavtalene, og belønningsordningen. Inkluderer: 24 mrd. kr til 50/50-prosjekter i de fire største byområdene 1 mrd. kr til stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen 24 mrd. kr til kollektiv-, gang- og sykkeltiltak på riksveg 17 mrd. kr. til belønningsmidler. Kan også gå til drift av kollektivtransport Dette inngår ikke i 320 mrd. kr til jernbane (unntatt 1. mrd. kr til stasjoner mm.)
Handlingsprogram 2018 - 2029 På grunnlag av NTP lager Jernbanedirektoratet et mer detaljert handlingsprogram (HP) for hele jernbanesektoren for 2018-2029. Bane NOR sterkt involvert - frist innspill 9. februar 2017 HP sendes på høring 6. april 2018 Endelig HP fastsettes 1. juli 2018 for perioden 2018 - 2029, men med størst vekt på de første 6 årene
Utfordringer Økonomisk behov vs. profil statsbudsjettet Oppfølgning i årlige budsjett for å sikre effektiv planlegging, bygging og for å sikre NTPs troverdighet Kampen om ressursene: Mer jernbane for pengene Videreføring av jernbanereformen – rolleavklaringer Balansere Bane NORs rammebetingelser og Jernbanedirektoratets «behov»
Neste NTP 2022 - 2033 Etatene har definert følgende temaer: Teknologi By Gods Klima og miljø Drift og vedlikehold? Suksessfaktorer Bestillingen til neste NTP bør være vesentlig ulik inneværende NTP Tverretatlig, strategisk og omfatte alle relevante virkemidler, ikke bare infrastrukturen Håndtere de teknologiske utfordringene og mulighetene Utfordringer Store økonomiske bindinger fra inneværende NTP
Takk for meg! stein.batalden@jernbanedirektoratet.no