Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Advertisements

Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Utredninger og planfase
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Nasjonal transportplan
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Bompenger som politisk virkemiddel
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
BUDSJETT 2017.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Prosjektutløsende behov
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hvordan formes samferdselen i nord
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utredningsgruppe samferdsel
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør Langsiktig utvikling, Jernbanedirektoratet

Hensikten med jernbanereformen Styrke kundeorientering Større effektivitet Bedre samordning og styring av sektoren Mindre politisk detaljstyring

«Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet.» Samfunnsoppdraget- hentet fra instruks

Jernbanedirektoratets ansvar Utvikling av det framtidige jernbanetilbudet i Norge. Utarbeide strategidokumenter og utredninger Deltar i samferdselsetatenes arbeid med grunnlaget for Nasjonal transportplan og utarbeider jernbanens handlingsprogram Inngå avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny Inngå trafikkavtaler med persontogselskapene og gjennomføre konkurransene om trafikkpakker Framforhandle takstsamarbeidsavtaler

Nasjonal transportplan 2018 - 2029

Hovedtrekk Historisk høye økonomiske rammer Reduserte klimagassutslipp Satsing på jernbane i og rundt de store byene Utvikle riksvegnettet over hele landet Styrke innsatsen i byområdene Digitalisering og piloter Transportsikkerhet og beredskap styrkes

Jernbane: 318,9 mrd kr 2018 - 2029 Effekter; Punktlighet, fleire avganger, redusert reisetid etc. Investeringer 197 mrd. kr Drift og vedlikehold 115 mrd. kr 2018-2023: 142,8 mrd. kr 2024-2029: 176,1 mrd. kr

Totale investeringer jernbane: 196,6 mrd. kr Indre IC 51,3 mrd. kr Ytre IC 25 mrd. kr Oslo-navet 16,5 mrd. kr Ringeriksbanen 20,6 mrd. kr Arna-Stanghelle 7,2 mrd. kr Oslo S-Ski 11,6 mrd. kr Øvrige tiltak 51,8 mrd. kr Programområder 12,4 mrd. kr Mrd. 2017-kr

InterCity Indre City Dobbeltspor til: Hamar (Åkersvika) i 2024 Fredrikstad (Seut) i 2024 Tønsberg i 2024 Videre til Sarpsborg i 2026. Ytre InterCity: Dobbeltspor til: Porsgrunn (Eidanger) i 2032 Halden i 2034 Lillehammer i 2034 Ringeriksbanen (byggestart i første seksårsperiode) Kostnader Planprosess

Øvrige investeringer R2027 fire byer ca 12 mrd. kr Hensettingsanlegg ca 8,8 mrd. kr Elektrifisering Trønder- og Meråkerbanen ca. 3,6 mrd. kr Grenlandsbanen 1,5 mrd. kr Mrd. 2017-kr

18 mrd. kr– godspakke Terminaltiltak Oppgradering av Alnabru i Oslo Modernisering av Nygårdstangen i Bergen Oppstart av nytt logistikknutepunkt i Trondheim Mo i Rana, Hauerseter mfl Kapasitetsøkende tiltak Bygging og forlenging av kryssingsspor Elektrifisering - Trønderbanen/Meråkerbanen - Røros- (Hamar-Elverum)/Solørbanen

Drift og vedlikehold 9,6 mrd. kr i snitt pr. år til kjøp av drift og vedlikeholdstjenester, 1,7 mrd. kr til ERTMS Tilstanden på infrastrukturen skal ikke være dårligere ved utgangen av planperioden enn den er i dag Mrd. 2017-kr

Midler til bysatsing 66,4 mrd. kr til bymiljø- og byvekstavtalene, og belønningsordningen. Inkluderer: 24 mrd. kr til 50/50-prosjekter i de fire største byområdene 1 mrd. kr til stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen 24 mrd. kr til kollektiv-, gang- og sykkeltiltak på riksveg 17 mrd. kr. til belønningsmidler. Kan også gå til drift av kollektivtransport Dette inngår ikke i 320 mrd. kr til jernbane (unntatt 1. mrd. kr til stasjoner mm.)

Handlingsprogram 2018 - 2029 På grunnlag av NTP lager Jernbanedirektoratet et mer detaljert handlingsprogram (HP) for hele jernbanesektoren for 2018-2029. Bane NOR sterkt involvert - frist innspill 9. februar 2017 HP sendes på høring 6. april 2018 Endelig HP fastsettes 1. juli 2018 for perioden 2018 - 2029, men med størst vekt på de første 6 årene

Utfordringer Økonomisk behov vs. profil statsbudsjettet Oppfølgning i årlige budsjett for å sikre effektiv planlegging, bygging og for å sikre NTPs troverdighet Kampen om ressursene: Mer jernbane for pengene Videreføring av jernbanereformen – rolleavklaringer Balansere Bane NORs rammebetingelser og Jernbanedirektoratets «behov»

Neste NTP 2022 - 2033 Etatene har definert følgende temaer: Teknologi By Gods Klima og miljø Drift og vedlikehold? Suksessfaktorer Bestillingen til neste NTP bør være vesentlig ulik inneværende NTP Tverretatlig, strategisk og omfatte alle relevante virkemidler, ikke bare infrastrukturen Håndtere de teknologiske utfordringene og mulighetene Utfordringer Store økonomiske bindinger fra inneværende NTP

Takk for meg! stein.batalden@jernbanedirektoratet.no