Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Skrivestien.
Øyer ungdomsskole.
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
”Norges beste skole” høst 2013 – høst 2016
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Nye websider for Sørli skole
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Didaktiske analysekategorier
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Litt om virtuelle skrivere. De 2 virtuelle skriverne som beskrives her har det til felles at det ikke kommer fysisk utskrift på papir. Skriverne er definert.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Fagsamling Aktivt sinn – aktiv kropp.
Dialogkonferanse Behovene
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Salgspresentation.
Aktivt sinn – aktiv kropp
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
ATEA.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål Stafettpinnen går videre 

Fylkesmannen i Oppland Slipper ikke helt taket i ASAK Følge opp ungdomsskolene i det etablerte nettverket Koordinator Tilrettelegger Videre samarbeidspartner I tillegg er det slik at Fylkesmannen i Oppland ikke kommer til å slippe helt taket i ASAK selv om prosjektperioden er formelt over. Det er etablert et nettverk og en arena for erfaringsdeling som Fylkesmannen i Oppland ønsker å videreføre ved å ta ansvaret som tilrettelegger og koordinator.

Tiltakskort Naturlig oppfølger av ASAK - formidlingen og erfaringsdelingen av tiltak Søndre Land kommune, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Sparebankstiftelsen DNB og Fylkesmannen i Oppland Gjøre det enkelt å forberede seg, sette i gang og gjennomføre tiltak En enkel oppskrift på et FYSAK-tiltak alle kan finne og bruke, uten mye forkunnskaper I et samarbeid med Søndre Land kommune, Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, Sparebankstiftelsen DNB og Fylkesmannen i Oppland har vi i kjølvannet av ASAk satt i gang prosjektet «Tiltakskort». For at jevnlig og systematisk fysisk aktivitet utenom kroppsøvingsfaget (FYSAK) skal fungere, må det være enkelt for enhver lærer å forberede seg, sette i gang og gjennomføre tiltak. Det skolen selv ønsker, fordi det er det de ser at det er mest behov for, er å utvikle og produsere tiltakskort. Et tiltakskort er helt enkelt et kort der et tiltak for fysisk aktivitet er beskrevet. Slike kort er i dag mangelvare for elever på ungdomstrinnet. Kortet må være en enkel og oversiktlig beskrivelse av tiltaket, hva slags utsyr og andre fasiliteter som trenges, antall deltagere, organisering, tidsbruk etc. Kort sagt en enkel oppskrift på et FYSAK-tiltak enhver lærer enkelt kan finne og bruke, uten at han/hun er utdannet kroppsøvingslærer. Samtidig er det viktig at tiltakskortene er av en viss kvalitet for at de skal bli brukt. Se bilde nedenfor og vedlagt eksempel. Kortene kan skrives ut og lamineres, settes i en perm, lagres digitalt, kort sagt være tilgjengelig for alle i ulike formater. Vi ser også for oss at det i den digitale basen er muligheter for å legge inn kommentarer og innspill fra lærere som har brukt tiltaket, forslag til forbedringer, alternative varianter og så videre. Den digitale basen må gjøres søkbar og være lett å finne frem i gjennom kategorisering o.l. Dette prosjektet er en naturlig oppfølger av ASAK-prosjektet, og formidlingen og erfaringsdelingen av de tiltakene som både Søndre Land ungdomsskole og de andre ungdomsskolene som har deltatt, har gjennomført i prosjektperioden. Vi sitter på mye erfaring og kunnskap gjennom ASAK. «Tiltakskort» mener vi er en effektiv og god måte å dele noe av de kunnskapene og erfaringene vi har gjort oss, både innad i fylket og nasjonalt.

FRIKAR Turné på alle ungdomsskolene i Oppland Inspirasjon og læring Alle kan delta Bruke de anleggene og utstyret som er i skolene