Kapittel 5 Hjemme hos oss.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
C ognitive A ffective T raining Peter 12 år: Sommersøndag •Forventningsfull til 7 •Denne helga er jeg på Strandbo. I går sa de voksne at vi skulle på stranda.
ADVERB.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
EN STOR, FIN SEI VI MÅTTE BRUKE HÅVEN, SÅ IKKE FISKEN SLET AV SNØRET. UNGENE FULGTE NØYE MED NÅR HANNA BLØGGET FISKEN.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Timen starter med at elevene tenkeskriver til dette bildet…
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Simen og jeg Her er jeg og simen på bussen ned til Fevik. Her er jeg og simen på bussen ned til Fevik. Bussturen gikk bra. Bussturen gikk bra.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Arne Svingen Født ARNE SVINGEN Han ble født i Oslo. På barneskolen spilte han fotball hver dag, og på ungdomsskolen begynte han å spille i.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i september og skal gjøre i oktober Som dere ser på bildet var noe av det mest spennende.
Å SKRIVE EN KREATIV TEKST. Match person og omgivelser.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Norskfaget i 1. klasse.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Språklige virkemidler
Fevik Bilder.
Fevik En tur til Fevik.
Kun karakterer skal telle
Jeg skal lage en kake som du kanskje skal få smake
Hvem er dummest? Eventyr fra Thailand.
Kapittel 5 oppgave a Sett inn ubestemt artikkel der det er nødvendig.
KOLLMYR SKOLE NETTAVIS Desember 2013.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Roller og forventninger
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
En dag på Fagersjø skole
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
LEDDSETNINGER 23/10.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Hector er en meksikansk kunstner
Periodeplan for Januar 2019
Periodeplan for Januar 2019
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 Hjemme hos oss

Ulike boliger i Norge

Oppgave Skriv ned noen ord om boligen din. 5 minutt. Hvordan ser det ut? er det laget av tre eller mur? Hvor mange rom? Farge? I byen eller på bygda? Møbler? Fortell om boligen din til partneren din.

Adjektiv Adjektiv forteller noe om substantiv eller pronomen Eksempel: Smart elev Gode karakterer Stor buss Vakker jente Slem person Grønn genser Adjektiv er språkets fargelegger!

Beskriv bildene – hvilke adjektiv passer?

Hvilke adjektiv kan du? Skriv ned adjektivene du kan i boka di!

Beskriv bildet- bruk adjektiv

Adjektiv- beskriv bildet

GO1 var på en A tur til det A Skogbruksmuseet GO1 var på en A tur til det A Skogbruksmuseet. Den A Veien var lang synes A Ruta og A Leila. A Ubah likte godt å gå. A Simon og A Farhad gikk seg bort, men fant fram til den A veien til slutt. På A museet fikk de A vafler og drakk A kaffe og A te. De spilte også A fotball, som A Haben og A Hagos likte veldig godt. A Ahmad fikk A ballen i A hodet, men A Esaias hjalp han og alt gikk bra. A Attaullah kjedet seg litt, så han gjemte seg bak A huset og skremte A menneskene som kom forbi.

A Akberet sto bare og lo. A Zohor ble lei av alt sammen og gjemte seg i A kjelleren. A Hamza, A Farah og A Farhan hadde med en A overraskelse- de hadde bakt en A kake. Alle spiste masse A kake, men A Shukri og A Hekmatullah var på A do, og når de kom tilbake hadde A klassa spist opp hele A kaka. A Gro-Elin lo hele A veien hjem.