Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Erfaringer fra Høylandet
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Likepersonarbeid er en av satsningsområdene i Rammeplan Mål for perioden: 1)At det er etablert gode rutiner for samarbeid mellom organisasjonsleddene.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Handlingsprogram for heltid Kommunesjef Reidar Handelsby, des 2015.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Velkommen til seminar STUA2017 – Mennesket i endringsprosesser
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
7 erfaringer Hvordan går vi videre i forsøket med Coursekeeper med utgangspunkt i erfaringene?
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Strategi for Nord universitet 2020
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
utfordringer i en ny region
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Digital eksamen - relevante tilbud
Hvordan lykkes med utveksling?
Prosjekt internasjonalisering
||.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Læringsdagen ved mat. nat. 25. oktober 2017 Elisabeth Müller Lysebo Fakultetsdirektør

Velkommen til læringsdag! Læringsdagen MN Velkommen til læringsdag! Program 09.00-10.00- Fellestema: Rammer og regelverk for administrativt arbeid ved UiB 10.00.10.20- Pause 10.20-11.30- Valgfritt kurs 11.30-12.30- Lunsj 12.30-14.00- Valgfritt kurs 14.00.14.30- Pause 14.30-15.30- Fellestema: Behovet for digital kompetanse 15.30-16.00- Oppsummering i plenum: Arbeid med endringsprosesser og kompetanseheving 16:15- Felles middag

Noe for enhver smak! Bolk 1 Læringsdagen MN Noe for enhver smak! Bolk 1 Kontraktshåndtering Lønnssystemet i staten Sammenheng GB/BOA Ny lov om statsansatte Handlingsplan for kvalitet i utdanning 2017-2022 Kommunikasjon og formidling med vekt på rekruttering

Noe for enhver smak! Bolk 2 Læringsdagen MN Noe for enhver smak! Bolk 2 Finanseringsmodell i høyere utdanning Sikkerhet og beredskap i byggene våre Tilsetting i rekrutteringsstillinger Internasjonalisering - inn og utreise Nytt tidsregistreringsystem for TA-ansatte Studentdata – uttak av rapporter og statistikk

Valgets kval? Fortvil ikke! Læringsdagen MN Valgets kval? Fortvil ikke! Alle foredrag ligger på fakultetswikien Hva kan du dele med kollegene dine? Hva kan kollegene dine dele med deg? Digital kompetanse – fellestema til slutt Kompetansehevingsplan for digital kompetanse Hva trenger DU av digital kompetanse? Ha det i bakhodet gjennom dagen – du får mulighet til å komme med innspill

Læringsdagen MN Men hvorfor? "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!" Særavtalene er i sin helhet tilgjengelig på intranett for UiB.

Læringsdagen MN Men hvorfor? "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!" Særavtalene er i sin helhet tilgjengelig på intranett for UiB.

Kompetanse i strategisk perspektiv Læringsdagen MN Kompetanse i strategisk perspektiv Fakultetets viktigste ressurs er ansatte og studenter. Vi skal legge til rette for et sikkert og stimulerende arbeids- og læringsmiljø, kompetanseutvikling og nødvendige ressurser og infrastruktur. God internkommunikasjon er viktig for å skape felles identitet, tilhørighet og stolthet. Vi skal føre en aktiv personalpolitikk med vekt på rekruttering, kompetanseutvikling og likestilling gi ansatte mulighet til etter- og videreutdanning, kurs, kompetanseheving og karriereutvikling

Realisering – vi har en plan! Læringsdagen MN Realisering – vi har en plan! Policy og tiltaksplan: Kompetanse- og karriereutvikling for administrasjonen Utgangspunkt: kunnskapsrik og kompetent administrativ stab Kultur for å dele kunnskap internt i enheter, men også på tvers av seksjoner og mellom nivå institutt og fakultet Se hele administrasjonen på MN som en felles enhet med felles mål: Sikre gode studieløp for våre studenter Forskning på et høyt internasjonalt nivå Vi besitter mye kunnskap internt på fakultetet, og vi må utarbeide enkle løsninger slik at vi sikrer at denne kunnskapen blir delt i enda større omfang. Studieseksjonen har gjort et stort og viktig arbeid over lang tid med tanke på kompetanseheving og kunnskapsdeling innen studieadministrasjon, som har bidratt til gode og effektive arbeidsmetoder til beste for studenter og emneansvarlige.

Operasjonalisering av planen Læringsdagen MN Operasjonalisering av planen Opplæring for nytilsatte Interne kurs ved enheten eller organisert av MN-fakultetet som felles opplæring UiB-kurs Eksterne kurs Hospitering/mobilitetsordninger Kollegaveiledning i hverdagen Kollegagrupper Påta seg nye oppgaver/nye områder Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Leders ansvar Sikre at kunnskap utvikles og deles Læringsdagen MN Leders ansvar Sikre at kunnskap utvikles og deles Planlegge kompetanseheving av gruppen som helhet sammen med sin enhet Individuelle kompetanseplaner sammen med den enkelte medarbeider Medarbeidersamtalen Langsiktig, og tilpasset både den enkelte medarbeiders ønsker og enhetens behov Utgangspunkt: Rammene våre: Strategiske satsinger Mål og tiltak som går frem av årshjul Nye krav Kapasitet Økonomiske rammebetingelser Nye skjema for medarbeidersamtalen ble utviklet

Medarbeiders ansvar Tilegne seg ny kompetanse Læringsdagen MN Medarbeiders ansvar Tilegne seg ny kompetanse Dele den med sine kolleger Kan kunnskapsdeling bli et fast punkt på de enkelte enheters ukesmøter? Hvordan integrere kunnskapsdeling i sitt daglige arbeid?

Fakultetets ansvar - overordnet Læringsdagen MN Fakultetets ansvar - overordnet Bygge opp felles kurstilbud i basistemaene Fasilitere felleskursene som er angitt med MNFA som ansvarlig i kompetansekatalogen Formidle bestillinger til UiB sentralt der MN-fakultetet har behov for tilrettelagte kurs eller der kurstilbud som bør ligge sentralt ikke finnes Legge til rette for årlig fellessamling med kompetanseheving og felles kulturbygging som hovedtema I DAG!  Sette av midler til fellestiltak og delfinansiering av kompetanseheving Etterspørre status for oppfølging av våre felles kompetanseambisjoner

Administrasjonsledergruppens ansvar Læringsdagen MN Administrasjonsledergruppens ansvar Oppfølging, rapportering og fortløpende videreutvikling av policy for kompetanseutvikling Definere behov og iverksette tiltak Felles ansvar for å følge opp aktivitetene ved enhetene. Tema 1 gang/måned Administrasjonsledergruppen definerer selv hvordan rapportering bør skje.

Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Læringsdagen MN Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Læringsdagen MN Felles kompetanseplan for den enkelte enhet Deling av kunnskap skjer på mange måter. Den enkelte enhet må arbeide sammen om hvordan man kan definere mål og retningslinjer for det fortløpende utviklingsarbeidet ved enheten. Den enkelte enhet vil ha ansvar for følgende: Bygge kultur for kompetansedeling Bygge basiskompetanse i kollegagrupper Oppfølging av enkeltmedarbeider gjennom årlige medarbeidersamtaler og fortløpende oppfølging Formidle oppgaver og erfaringer, og samarbeide på tvers av administrative fagfelt Ha fokus på samarbeid på tvers av enheter og nivå Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Verktøy Skjema for medarbeidersamtalen Læringsdagen MN Verktøy Skjema for medarbeidersamtalen E-læringsportalen (UiB og Difi) (Kursforslag?) Kompetansekatalogen Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Kompetanse og erfaring i Personalportalen Læringsdagen MN Kompetanse og erfaring i Personalportalen

Ha en strålende, kompetansehevende dag! Vær nysgjerrige! Læringsdagen MN Ha en strålende, kompetansehevende dag! Vær nysgjerrige!