VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Mestring og forebygging av depresjon
Psykologisk Førstehjelp
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Impulsuka 2013 Kristiansand
Avdeling for sosionomutdanning
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Samtale 2.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Felles tema i mars: Selvkontroll
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Time 1 FØLELSER.
HVORFOR PF I SKOLEN? Ungdomstiden er sentral for utvikling av ferdigheter og vaner knyttet til Hvordan forholde seg til egne og andres følelser Hvordan.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykologisk førstehjelp
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Leseutvikling og læringsstrategier
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Følelser Læring for livet 9.trinn.
«Å være sin egen bestevenn»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet Solfrid Raknes, psykologspesialist

MÅL, TIME 1 Første time: Følelser Hovedmål: Økt følelsesbevissthet Delmål: Stimulere til Gjenkjennelse av et spekter av følelser Skalering av følelser Toleranse for følelser Utrykke følelser med kropp og ord Skille mellom situasjon, følelse og tanke ved å bruke hjelpehånda

Rammer fremover: Når og hvor dere skal bruke PF Fortell om en situasjon der du har vært redd – men klart å snu fra en rød til en grønn tanke Rammer fremover: Når og hvor dere skal bruke PF Hensikt: Lære om følelser, tanker og vennlig selvsnakk Time 1

Gjennomgå agenda Vis Rød og Grønn og en hjelpehånd

La elevene lese en setning hver Snakk om hovedinnholdet

Felles samtale La elevene beskrive hva som gjør at de ser at gutten er…redd, sint, lur, glad…osv Hjelp elevene til å reflektere over hva som er så bra med følelser: At det er et effektivt kommunikasjonssystem mellom mennesker, og for at vi raskt og automatisk skal kunne reagere på situasjoner

Filmen vises over youtube eller kan lastes ned fra vimeo https://www.youtube.com/watch?v=e3xfCgelYKE Snakk om det dere har sett: Fokuser på hva gutten følte, tenkte, gjorde Hvordan kunne vi se hva han tenkte? Tankebobler – filmtriks! Hva er bra med at man kan se når noen blir redd?

Fyll ut en hjelpehånd på Smart-tavla/tavla utfra filmen

La elevene snakke to og to De som er fort ferdige: Snakk sammen om hvordan de merker andre følelser i kroppen (glad? Trist? Sint? Misunnelig? Kjedelig?)

La elevene lese høyt, og snakk om det dere har lest Hvisk en følelse og et tall fra 0 – 10 til en av elevene, for eksempel, glad 8. La eleven mime følelsen, og de andre tipper følelse og følelse-styrke. Når de har tippet riktig – utforsk hva de så som gjorde at de tippet den følelsen og den styrken. Fortsett med redd, sint, glad, stolt, flau, sjalu, misunnelig, gjedelig, avslappet.

Hjemmeoppgave Legg merke til hva du og de rundt deg føler frem til du gjør lekser i kveld, og hvor sterkt. Prøv å legg merke til hvordan det forandrer seg i kroppen din når du føler noe annerledes!

TIME 2 B. Tankes kraft HOVEDMÅL: Økt tankebevissthet: Lære begrepene røde og grønne tanker Øve på å gjenkjenne egne røde tanker Øve på å uttrykke røde tanker Øve på å finne grønne tanker

Kort bro fra sist PF-økt for å minne elevene på hva dere gjorde da Ta frem Rød og Grønn Noen som har grønne tanker – gleder seg til noe? Hva skjer i kroppen når du tenker på det? Del gjerne egne rødtanker rundt en situasjon – der du klarte å snu til grønntanker og gjøre noe mer lurt enn det du hadde lyst til først

Kort agendagjennomgang Nevn også at dere skal se en ny film og ha en lag-konkurranse

La elevene lese, ”ring-prinsippet” Snakk med klassen om innholdet – bruk god tid på bildet Må man ha opplevd å ha blitt bitt for å være redd? Når er frykt mer til bry enn til hjelp?

Definisjon – eksemplifiser gjerne med egne rødtanker

Definisjon – Eksemplifiser gjerne med egne grønntanker – og hvordan du har autmatisert noen grønntanker som ofte er til hjelp for deg

https://www.youtube.com/watch?v=eBvMmJLrFYw Introduser filmen: Skal se en jente som legger ut noe på Facebook – og hva som deretter skjer Be elevene følge med på hva hun føler og tenker

La elevene lese Normaliser hvor vanskelig det kan være å finne rødtanker – De tankene man ikke vil tenke kan gjenmme seg At tankene for mennesker er som ”vannet for fisk” – en fisk svømmer rundt og legger nok ikke merke til om vannet er bra eller dårlig kvalitet…

Del klassen i to lag Gjennomfør lagknkurranse Let etter grønntanker rundt tap sammen etterpå!

Felles gjennomgang

Be elevene fylle ut hver for seg

MÅL TIME 3 AKTIVITET Målsetninger Identifisere aktiviteter som gir opplevelse av glede, mestring og ro. Utvikle forståelse av sammenheng mellom situasjon, tanker og følelser Utvikle forståelse av sammenheng mellom situasjon, tanker og følelser når man er overdrevent redd for noe

Kort repetisjon fra det dere gjorde sist Hjemmeoppgaven?

La elevene lese Og fylle ut liste med hva de liker

Se filmer, snakk om dem Hjelp elevene til å se at det er ulik trøst som hjelper for ulike folk Lag gjerne en lang liste over ulike måter man kan gi trøst og oppmuntring på

La elevene fylle ut gjerne 2 og 2

MÅL, TIME 4 Refleksjoner rundt: Å være en god venn Hvem kan hjelpe meg?

Lær hjelpehånda utenatt Rødfingeren er en huskeregel Når to hender løftes opp – det er et tegnspråk for å være til hjelp Man har alltid med seg hånda

La elevene lese La elevene lage et ark som viser deres støttespillere, kombiner gjerne navn og bilder

Tillits-øvelser: Utforsk rød-tanker i forkant, grønntanker etterpå La elevene smake på ulik mat med bind for øynene (salt, sukker, kakao, kanel) La elevene stå i en tett ring, en i midten. Den i midten skal lene seg – de andre skal ta imot Synge ”gubben noa” alene Gjøre danse-mooves i en ring

La elevene gi hverandre komplimenter La elevene skrive noe fint til den de sitter ved siden av, og overrekke kompliment til hverandre Ta imot på ulike måter: – først uten å se på den andre, - med lut holdning med stolt kroppsholdning Reflekter rundt hvordan det kjennes best å gi og få komplimenter!