Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
ROMANTIKKEN.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
Kulturbærende fortellinger –
Om å skrive om litterære tekster
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Et drageeventyr Av barna på Soria Moria.
Kapittel 2: Episk diktning
EVENTYRGÅTER.
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Tordivelen flyr i skumringen
Kapittel 6 Folkediktning
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Litteraturhistorie
Etikk og helseprofesjonene
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Om hellige skrifter.
Eventyr.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Den norske romantikken
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
.  Vi har vanligvis en INNLEDNINGSFORMEL som fører folk inn i eventyr- verdenen. "Det var en gang....."  Man ønsket å skape en gradvis innledning fra.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
BIBELEN.
Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
JØDISK TRO OG TRADISJON
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Om folkedikting Eventyr, segn og folkeviser
Roller og forventninger
Adaptasjoner av et juleeventyr
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Aasmund O. Vinje Stjernekamp
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser Hva mener vi med folkediktning? Og er det typisk norsk? med folkediktning mener vi historier og fortellinger som vanlige folk dikter opp Svartedauden 1349 http://ndla.no/nb/node/138568?fag=52253 Norge kom i union med Danmark det gamle norrøne skriftspråket dør ut sagalitteraturen tar slutt det skrives stort sett bare dokumenter og sakspapirer (diplomer) den eneste litteraturen var folkediktning som består av sjangrene eventyr, folkeviser og sagn folkediktningen ble overlevert muntlig fra generasjon til generasjon, og ble først samlet inn og skrevet ned på 1800-tallet folkediktningen vandrer fra land til land, og omdiktes etter lokale forhold

Folkediktning - funksjon er et samlebegrep for sjangrene eventyr, sagn og folkeviser forteller oss om hvordan folk levde og tenkte før i tiden, forteller om underholdning, hva de trodde på, hvordan de oppdro barn, hva de mente var rett og galt Folkediktningens funksjon – hva ble folkediktning brukt til: underholdning, men med en dypere mening, en filosofi i seg å holde oppe og ta vare på kulturen i et samfunn oppdragelse, har faste vedtatte moralske regler – den gode vinner og den slemme taper flukt fra hverdagen og inn i det overnaturlige å forklarer uforståelig fenomener som politisk funksjon, altså som en del av nasjonale følelser og nasjonsbygging på 1800-tallet

Folkediktning - kjennetegn ikke tidfestet - "Det var en gang” og ikke stedfestet - "Østenfor sol og vestenfor måne" forteller ofte om overnaturlige vesener som draugen, troll, nøkken, risen kongen eller storbonde i ”kamp” med en fattig husmannsgutt, Espen Askeladden Ikke sant - "Snipp, snapp, snute så er eventyret ute" ender i fryd og gammen / ender godt - Askeladden får kongsdatteren og halve kongeriket moral: strengt krav til rettferdighet (den onde får sin velfortjente straff, den gode/lure sin lønn) Kjennetegn ved form – måten det fortelles på: språket er preget av enkle setninger og har et muntlig preg bruk av gjentakelser bruk av inversjon/ombytting: "Spis meg ikke" "Ikke vet jeg” tar ofte utgangspunkt i en mangelsituasjon; deretter følger en prøve der hjelpere støtter helten rolig start, innledningsloven kun det som er nødvendig, er med, få motiver og få personer, handlingsenhet den sceniske totallsloven, bare to i samme scene motsetningsloven, når to personer opptrer samtidig, blir forskjellene ofte fremhevet; f.eks. en snill, den andre slem tretallsloven, handling skjer tre ganger, tre oppgaver, tre brødre loven om bakvekt, den siste i rekken er den viktigste, den yngste prinsessen er den vakreste tvillingloven, to personer som opptrer likt, er som oftest bipersoner; helten står alene hvileloven, vi får vite hvordan eventyret ender personene er typer med få personskildringer, oftest uten navn

Folkediktning - ulike typer To hovedtyper eventyr: 1. De egentlige folkeeventyrene – ukjent forfatter 2. Kunsteventyr – som har kjent forfatter 4. Ulike typer folkeeventyr: 1. Egentlige eventyr som igjen deles inn i tre grupper: Under-eventyr: overnaturlige vesener Novelle-eventyr: mangler overnaturlige vesener Legende-eventyr: religiøse motiv 2. Dyreeventyr – dyr kan snakke og oppføre seg som mennesker 3. Skjemteeventyr - en gjør narr av personer og egenskaper 4. Erotiske eventyr – spiller på erotikk og sex

Folkediktning - eventyrsamlinger Tusen og en natt: Arabisk eventyrsamling der man blant annet kan lese om ”Ali Baba og de 40 røverne”, ”Aladdin”. Brødrene Grimm: Tyske eventyrsamlere – ”Hans og Grete”. Asbjørnsen og Moe: Norske eventyrsamlere – på 1800-tallet var det viktig å finne ut hva som var typisk norsk nå når vi var blitt et selvstendig land. H.C. Andersen: Dansk eventyrforfatter – ”Den stygge andungen”, ”Piken med svovelstikkene”.

Folkediktning – sagn Kjennetegn på sagn: ofte en liten kjerne av sannhet, en underlig hendelse, en person som har levd ofte tid - og stedfestet ofte knyttet til personer, bygninger, steder eller hendelser forteller ofte om overnaturlige vesener, troll og skrømt, underjordiske ofte kamp mellom det onde og gode, når de gode maktene vant, ble det gjerne reist et minnesmerke; ofte en kirke noen sagn forteller om og forklarer naturfenomen Tre typer sagn: Mystiske sagn Historiske sagn Opphavsagn

Folkedikting – folkeviser lange, fortellende viser / ballader / sanger består av selve visa + et omkved/stev/refreng gjerne både med mellomsleng og ettersleng brukt under ringdanser og kjededanser en forsanger sang selve visa, mens de dansende stemte i omkvedet skapt av mange ukjent diktere ”Per Spelmann” ”Margit Hjukse”

Folkediktning – Theodor Kittelsen Vandringsmannen Espen Askeladden

Folkediktning – Theodor Kittelsen Soria Moria Nøkken

Folkediktning – Theodor Kittelsen Nøkken omskapt til en blakk hest om natten Kvitebjørn kong Valemon

Folkediktning – Theodor Kittelsen Draugen som levde av jomfrukjøtt Bergtroll med flere hoder

Folkediktning – Theodor Kittelsen Skogstroll Trollet som grunner på hvor gammelt det er

Folkediktning – Theodor Kittelsen Pesta Pesta på fjellet

Folkediktning – Theodor Kittelsen Rjukanfossen - Feen og Askeladden Huldra

Folkediktning – typisk norsk i dag Reklamefilmer Filmer, arbeidsplasser https://www.tine.no/merkevarer/norvegia/reklamefilmer/reklamefilm-norvegia-troll?autoplay=true https://www.tine.no/merkevarer/norvegia/reklamefilmer/reklamefilm-norvegia-troll-og-prinsesser?autoplay=true https://www.tine.no/merkevarer/norvegia/reklamefilmer/reklamefilm-norvegia-troll-salt-i-såret?autoplay=true https://www.youtube.com/watch?v=SCBKjmEv2pk https://www.youtube.com/watch?v=rVCvSLlV9-s https://www.youtube.com/watch?v=HMNz7ZWnxqo https://www.youtube.com/watch?v=uvwEyHeRSvE https://www.aftenposten.no/kultur/i/3vwrL/Norsk-animasjonsfilm-Hva-skjedde-med-Det-siste-norske-trollet https://hunderfossen.no/attraksjoner Suvenirer: