hvordan kan det gjennomføres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Advertisements

Tanker om brukermedvirkning
Motivasjon.
Velkommen til Prekonferanse Kirkenes Litt om tanker rundt praksiskonsulentordningen og vårt prosjekt.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Om barn og unges mulighet for medvirkning
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
1. Innledende påstander om organisasjoner
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Definere og velge hovedmål og delmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Modellkommunene Hva er unikt?
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Deltakende læring.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Oppsummering av FOU - prosjekt
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Bruker- medvirkning 19. juni 2018 Marit By Rise
12. Organisasjonsutvikling
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Pasient og brukerrepresentant erfaring fra ulike settinger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

hvordan kan det gjennomføres? Brukermedvirkning Hva er det og hvordan kan det gjennomføres? 17. oktober 2017 Marit By Rise Professor, Institutt for psykisk helse, NTNU

Hva er brukermedvirkning? Hvordan gjennomføre brukermedvirkning?

”Folks forhold til brukermedvirkning er omtrent som å spise spinat: Ingen er prinsipielt imot det – for det er jo så sunt.” Sherry Arnstein, 1969

Argumenter Rettighet - eller nytte Menneskerett Demokratisk rettighet (å kunne velge) Styrke brukernes makt Få fram flere typer kunnskap (brukerkunnskap) Bedre behandlingseffekt Mer effektive helsetjenester

Individnivå: Organisasjonsnivå: I behandling. På vegne av seg selv/pårørende Organisasjonsnivå: Utvikling og gjennomføring av tjenester. Politisk nivå (høringer) Tjenestenivå (brukerutvalg, styrer og råd) På vegne av en større gruppe brukere.

Hva er brukermedvirkning?

Hva er brukermedvirkning? Kvalitative intervju med 77 personer Pasienter, brukerrepresentanter, helsepersonell og ledere. Psykisk helsevern (+ somatikk) Rise MB; Solbjør M; Lara M; Westerlund H; Grimstad H; Steinsbekk A. Same description, different values. How service users and providers define patient and public involvement in health care. Health Expectations, 2011.

Brukermedvirkning består av tre grunnleggende deler Gjensidig respekt og anerkjennelse. Dialog med utveksling av informasjon. Beslutningsprosesser basert på felles forståelse.

respekt og anerkjennelse Gjensidig respekt og anerkjennelse Fundamentalt. At brukeren blir ”sett” og ”hørt”. Å ”ta brukeren på alvor”.

2) Dialog med utveksling av informasjon Gjensidig og likeverdig kommunikasjon. Diagnose. Behandlingsmuligheter. Brukernes syn og ønsker. Bakgrunn for beslutninger.

3) Beslutningsprosesser basert på felles forståelse En prosess hvor bruker og fagpersoner tar felles beslutninger (om behandling/drift) basert på felles forståelse.

Beslutninger basert på felles forståelse Definisjon Gjensidig respekt Dialog Beslutninger basert på felles forståelse

Brukere og helse- personell har ulike perspektiv på de tre bestanddelene

gjensidig respekt og anerkjennelse Legger ulik vekt på gjensidig respekt og anerkjennelse Brukere legger svært stor vekt på dette aspektet. Helsepersonell/ledere omtaler det som noe selvfølgelig. Brukere uttrykker at respekt og anerkjennelse ikke er en selvfølge.

Har ulike syn på hovedgevinsten fra dialog Brukere: Hovedgevinsten er økt respekt og anerkjennelse. Helsepersonell: Hovedgevinsten er bedre oppfølging fra brukerne og generelt bedre drift og behandling.

Begge er bekymret for at den andre parten ønsker å ta alle beslutningene alene Brukere er redd for å bli ”overkjørt” av helsepersonell/ledere. Helsepersonell er bekymret for at brukermedvirkning betyr at brukere skal bestemme alt – mener at dette fører til ansvarsfraskrivelse og uforsvarlig drift/behandling.

Beslutninger basert på felles forståelse Pasienter Definisjon Helsepersonell Respekt er fundamentalt Gjensidig respekt Respekt er en selvfølge Dialog fører til økt respekt og anerkjennelse Dialog fører til bedre behandling/drift Dialog Beslutninger basert på felles forståelse Redd for at pasienten skal bestemme alt Redd for å bli ”overkjørt” av helsepersonell

Samme beskrivelse, men ulik forståelse Brukere og helsepersonell beskriver brukermedvirkning som de samme grunnleggende delene. Men har ulik forståelse av de tre bestanddelene. Snakker forbi hverandre? Ulik forståelse av brukermedvirkning i praksis?

Hvordan gjennomføre brukermedvirkning?

brukermedvirkning bli en rutinemessig del av tjenestene? Hvordan kan brukermedvirkning bli en rutinemessig del av tjenestene? Rise (2012). Mer brukermedvirkning? Kronikk i Tidsskrift for den norske legeforening.

Teori kan lede og støtte implementeringsprosesser Hjelpe oss å forstå hvordan intervensjoner (tiltak) fører til endringer. Hjelpe oss til å ta høyde for faktorer som bidrar til resultatet (hindrer eller støtter). Teorien om normaliseringsprosesser (May & Finch, 2009)

1. Sammenheng (gi mening): Lett å beskrive. En klar og felles forståelse av utbytte og hvem som har fordel av dette. Må stemme med de overordnede målene og aktivitetene i organisasjonen.

Begrepet er ofte uklart og diffust Aktørene har ulik forståelse av begrepet Målet er ofte uklart – forskjellig syn på mål

(forpliktelse og engasjement): 2. Felles deltagelse (forpliktelse og engasjement): “Det er en god ide!” Forberedt på å investere tid, energi og arbeid.

Motivasjon er avgjørende Ofte manglende kunnskap og ferdigheter Mange antar at medvirkning tar mye tid Ikke alltid forankret i hele organisasjonen (ledelse og andre deler)

3. Kollektiv handling Hvordan vil det nye tiltaket påvirke arbeidet? Er det forenlig med eksisterende praksis? Hvordan påvirker tiltaket arbeid, ressurser, makt og ansvar?

Kommer i tillegg til alt annet arbeid – ekstra belastning i stedet for mulig avlastning. Kolliderer ofte med organisasjonens mål (produksjon) Maktbalanse – bruker/personell – personellgrupper. Hvem vil hva – hvem får hva?

4. Refleksiv monitorering Hvordan vil det nye tiltaket bli oppfattet når det har gått en stund? Vil eventuelle effekter og utbytter være tydelige?

Tiltak evalueres sjelden Ofte lite synlige effekter etter implementering (små tiltak lettere enn store organisasjoner) Må bruke tid på å se endringer (lang evaluering) Hva er målet? (Mangel på effekt svekker motivasjonen)

Brukermedvirkning må gi mening og være tydelig beskrevet - og forstås på samme måte av alle. De som skal holde på med brukermedvirkning, må være forberedt på å bruke ressurser, tid og krefter. Brukermedvirkning må være i samsvar med organisasjonens øvrige mål og arbeid. Gjennomføringen av medvirkning må evalueres underveis.

Folks forhold til brukermedvirkning er omtrent som å spise spinat: Ingen er prinsipielt imot det – for det er jo så sunt. Sherry Arnstein, 1969