Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
AKB-Pårørende en ressurs
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Lørenskog Idrettsforening
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Venn kommer av norrønt: Vinr
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Fest og følelser Om seksualitet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Heimdall’s Quest Jason Karl Arne Klasserommet som et spill.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Hospitering i barnefotballen.. Hospiterings modellen i ungdomsfotballen. Tekst her. A-lag U22 U17 U15 G19 Utf. G16 Utf. G14 Utf. = Hospitering = Kamper.
Sokrates.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Relasjonskompetanse DEL 2
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Psykologisk førstehjelp
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Sjenanse Norzin W. Gyarong Oslo
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Sokrates.
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss. Egenskaper bruke som det som er medfødt. Ferdigheter bygger på våre egenskaper og brukes om det som er trenbart og som kan utvikles.

«Jeg prøver å bruke det skitalentet jeg har til Guds ære og min nestes beste.» (Kristen Skjeldal, tidligere langrennsløper) Egenskaper, ferdigheter, interesser, engasjement, styrker og svakheter – alt er en del av troen.

Hvordan finner du dine beste egenskaper? Sweetspot (Max Lucado) Ofte gode opplevelser knyttet til at vi bruker gode egenskaper. Tenk på opplevelser der du brukte noen av egenskapene dine og kjente på glede og engasjement over det du gjorde. Hva kjennetegner den opplevelsen? Hvilke sider av deg selv brukte du? Hva slags miljø var du i? Her kan det være fint med tid til refleksjon, både alene og i felleskap.

Når Gud har skapt oss med et sett av egenskaper, er det åpenbart at de er knyttet til opplevelsen av glede og engasjement. Poenget er ikke å bli best, men at vi er i kontakt med våre beste egenskaper når vi kjenner på glede og engasjement.

Mihaly Csikszentmihalyi brukte begrepet flow. Det må være et balansert forhold mellom ferdigheter og utfordring Glemmer tid og sted og er helt oppslukt av engasjementet Sterk og god opplevelse av mestring Behersker situasjonen, kjenner dyp glede og er ett med oppgaven eller situasjonen

Flow-modellen. Csikszentmihalyi (2003)

Flowmodell med et spekter av følelser: Basert på Csikszentmihalyi (2003)

Hvordan bruke disse modellene og begrepene? I forhold til oss selv Velge riktige utfordringer – det vil si utfordringer der jeg får brukt mine beste egenskaper og ferdigheter. Velge større eller mindre utfordringer slik at jeg kan nærme meg flytsonen (flow). Forbedre ferdighetene mine. I forhold til andre Når vi møter noen som er stresset, kan vi tilby vår hjelp for å senke stressnivået deres. Vi kan spille på de sterke sidene til dem vi har rundt oss. Dersom vi skal sette sammen en gruppe for å løse et bestemt oppdrag, kan vi få med folk som har de kvalitetene som gruppa trenger for å løse oppdraget.

«Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl! Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode!» (Nils Arne Eggen, Godfoten)

Prøv å sette deg inn i noen situasjoner som er knyttet til de ulike følelsene i den siste modellen. Hvorfor føler du som du gjør, og hva skal til for å gjøre dette til en «flowopplevelse»? Når du skal holde en presentasjon på skolen I møte med nye mennesker På idrettsbanen eller i gymtimen

I hvilke situasjoner blir de ulike kvalitetene synlige? Speiling Her har du mange ord. Det er fysiske, mentale og sosiale ferdigheter. Tenk over punktene alene først. Hvilke ord føler du beskriver deg? I hvilke situasjoner blir de ulike kvalitetene synlige? Viljestyrke Selvdisiplin Innlevelse Medfølelse Optimist Pessimist Realist Innadvent Utadvendt Midtpunkt Tilbaketrukken Skaper tillit Konfliktskapende Konfliktdempende Klare meninger Få klare meninger Setter i gang diskusjoner Kroppsspråk Beskjeden Frimodig Glad i utfordringer Åpen om eget liv Lukket om eget liv Ambisiøs Arbeidsom Høflig Spontan Grublende