2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Forventninger og videre arbeid…...
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Regional HR handlingsplan for perioden
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
- Samhandlingsreformen –
Prioritering i helsetjenesten
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Strategi for utvikling av tjenestetilbudet fram mot 2010
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Samhandlingsreformen
KICK-OFF Samhandling et felles ansvar i Namdalen og Nord-Trøndelag Hege Sørlie Rådmann Namsos kommune Administrasjonssjef MNS Leder i samarbeidsutvalget.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Voss kommune Regionsenter Ca innbyggarar
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Det integrerte universitetssykehuset
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Migrasjonshelse, rådslag 2
hvordan kan det gjennomføres?
Fra kunnskap til handling
Berit K. Teige, forskningssjef/seksjonsleder FIU
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Reformarbeidet i offentlig sektor
Sektorsamarbeid i helseforskning mellom universitet og universitetssykehus Helseforetaksperspektivet – sett fra Midt-Norge Adm. dir. Stig A. Slørdahl Helse.
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Status i digitaliseringsarbeidet
Regionalt brukerutvalg HMN
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent

2030: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent

Viktige erkjennelser Utfordringsbildet er felles. Dette kan ikke spesialisthelsetjenesten løse alene. Helhetstenkning og samarbeid må til. Strategi 2030 viser retningen spesialisthelsetjenesten i Midt-Norge må ta for å møte samfunnets samla behov for helsetjenester. Å unngå sykdom hos de som er friske, og bidra til å bevare livskvalitet hos de som har en sykdom, er bra både for den enkelte og for samfunnet. Vi må i felleskap med kommunene dempe befolkningens behov for helsetjenester.

Hva legges fram på styremøte Styresak, bakgrunnsnotat og folder/brosjyre

Ambisjonen: Fremragende helsetjeneste Innebærer at tjenestene våre er: Likeverdige Helhetlige Ansvarlige

Fire strategiske mål Vi skaper pasientenes helsetjeneste Vi rekrutterer, utvikler og beholder kompetent personell Vi tar i bruk kunnskap og teknologi for en bedre helse Vi er gode lagspillere Som grunnlag for de fire strategiske målene ligger erkjennelsen av at spesialisthelsetjenesten må møte framtida med en mer helhetlig tenkning og aktivt samfunnsansvar – ved å ta vårt ansvar for å dempe befolkningens framtidige behov for helsetjenester.

Vi skaper pasientenes helsetjeneste Befolkningens behov er styrende for hvordan vi utvikler oss. Pasienter og pårørende deltar aktivt i beslutninger om egen behandling og utvikling av helsetjenesten.

Vi rekrutterer, utvikler og beholder kompetent personell Ansattes kompetanse er pasientenes trygghet for bedre kvalitet. Rett kompetanse skal møte pasientene i hele forløpet. Vi tar vår del av ansvaret for utdanning.

Vi tar i bruk kunnskap og teknologi for en bedre helse Ansatte og organisasjon utvikler og tar i bruk ny kunnskap og teknologi. Kort vei fra kunnskap til forbedret praksis.

Vi skal være gode lagspillere Vi tenker helhet og samhandling . Laget består av alle aktører som bidrar i helsetjenesten. Vi spiller hverandre gode og utnytter hverandres fortrinn.

«Strategi 2030 utfordrer alle oss som arbeider i Helse Midt-Norge «Strategi 2030 utfordrer alle oss som arbeider i Helse Midt-Norge. Ambisjonen om en fremragende helsetjeneste krever endringer og at vi griper mulighetene som ny kunnskap og teknologi gir oss. Et godt helsetilbud for innbyggerne i et av verdens rikeste land blir bedre hvis vi spiller på lag samtidig som vi ivaretar det globale helseperspektivet. Som ledere må vi bidra til å skape engasjement, forståelse og oppslutning om veivalg og nødvendige prioriteringer. Det handler om å ta ansvar for framtidas helsetjenester.»