Prosjekt og forskningsrapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
8 Skumlesing.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Studieteknikk Bison.
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Artikkel.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å skrive noveller.
Presentere en teknisk rapport
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fra idé til publikasjon
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt og forskningsrapport Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet høgskole

Gangen i prosjektet

Prosjektgjennomføring ledsages av forskning

Implementering

Måling av effekt

Rapporten

Rapporten Publication Manual of the American Psychological Association 6. utgave Se http://uit-psyk.net/apa/

Rapporten: Struktur Tittelside ---- Sammendrag Innledning Metode Resultater Diskusjon Referanseliste ---- = ny side

Tittelsiden Velg en tittel som er fengende og som sier noe om temaet for rapporten Forsiden skal dessuten inneholde: Forfatter(e) Emne Semester og år Veileder

Sammendraget Sammendraget starter på ny side angir en problemstilling i en kontekst angir metode angir resultater og funn diskuterer funn i lys av utgangspunktet Merk: Ikke avsnitt Ikke referanser Veldig kort

Innledningen Innledningen skal kjapt og greit… introdusere temaet for rapporten introdusere begreper, funn, teorier spesifisere problemstillingen for rapporten

Forskningsspørsmål og metode Merk: Linjeavstand 1 ½ el. 2 Forskningsspørsmål og metode Merk: Klare avsnittsmarkeringer Innledningen munner ut i et forskningsspørsmål Metode-delen angir… deltakere apparatur prosedyre osv. Merk: Gode marger på alle sider

Resultater I resultatdelen beskrives resultatene i form av tall statistiske beregninger grafer tabeller

Diskusjon I diskusjonsdelen tolkes resultatene og settes i relasjon til utgangspunktet for artikkelen – nemlig tidligere forskning og den problemstilling som ble reist i innledningen Merk at teksten fyller alle sidene; at alle ”pusterom” er enten avsnitt eller overskrifter

Referanser i teksten Det er flere måter å angi referanser i teksten: Feil... Dobbeltsjekk at du forstår hvorfor referansene her er slik de er! 1. ”Forsøkene til Hansen og Hansen (1988) …” 2. ”…forsøkene til Fox et al. (2001)” 3. ”Öhman, Lundquist og Esteves (2001)” 4. ”…tidligere forskning (Hansen & Hansen, 1988) …”

Avslutning og referanseliste Du kan gjerne avslutte med en oppsummering Referanselisten kommer på ny side Merk at overskriften er midstilt, og lær deg hvordan referansene skrives i listen. (Ehhmm… I dette eksemplet er de faktisk ikke skrevet helt korrekt.)

Om språket i rapporten Setningene Skiv enkelt, direkte, dropp unødvendige ord “Flere personer innenfor det psykologiske fagfeltet har hevdet at...” Bedre: “Flere har hevdet at...” “Ut fra hennes funn kan det tyde på at...” Bedre: “Disse funnene kan tyde på at...” Unngå absolutter: - Bestandig - Altid - Alle - Bevise

Om språket i rapporten II Avsnittet Ett hovedbudskap per avsnitt Unngå ord eller setninger som avsporer Start abstrakt, konkretiser, avslutt abstrakt “Spørsmålet er så om læring kan foregå uten bevissthet. Flere studier viser at dette sannsynligvis er fullt mulig. For eksempel viste Herfferline (1958) at ... Tilsvarende studier er gjennom ført av ... Samlet er dette klar støtte for antakelsen om at ... “ Vurder å droppe ord som er understreket

Om språket i rapporten III Bind avsnitt sammen Bruk viktige ord fra foregående avsnitt i begynnelsen av det neste Oppsummer fra et eller flere avsnitt: ”På denne bakgrunn...”; “Samlet viser dette at...” Bruk ord/formuleringer bevisst for å skape sammenheng mellom avsnitt: Dessuten, i tillegg, imidlertid, på tross av, med andre ord, dessverre, for eksempel, endelig, til slutt