Velkommen til forskerøya Engia!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan intervjue en forsker?
Advertisements

Kapittel 2: Sammensatte system
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
Synger du sammen med meg
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Jr. FIRST LEGO League praktisk rettet forsknings- og bygge prosjekt for barn fra 6 – 9 år - har som mål å ta vare på barns iboende nysgjerrighet.
Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Uke 9 27.feb- 4.mars Uke 9 27.feb- 4.mars Verdiord: Tålmodighet.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Oseanografi Newton-modul for ungdomstrinnet. Dagen starter med En presentasjon av Newton-rommet Klargjøring av rutiner Regler for sikkerhet, og hvor vi.
Bioteknologi Fra yoghurt til Will Smith’s far?. Kompetansemål gi eksempler på hvordan bioteknologi brukes til modifisering av egenskaper hos planter og.
Velkommen Foreldremøte 3. trinn Regning: Minner om viktigheten av automatisering. Vi har jobbet mye med dette på skolen, men ser likevel at.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Assistance Service(1/2) Velkommen til Nespresso Club, du snakker med, hva kan jeg hjelpe deg med? Medlemsnummer Har du ditt medlemsnummer tilgjengelig?
Norskfaget i 1. klasse.
Sokrates.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Booking av Newtondag Deltakelse på jrFLL
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
TEAMBUILDING.
Newtons lover.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Mennesker er nysgjerrige
Velkommen til Newtonrommet
Mennesker er nysgjerrige
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Video i undervisningen
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til Newtonrommet
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Velkommen til Newton-rommet
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Leseutvikling og læringsstrategier
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Velkommen til Newtonrommet
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Sokrates.
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Eine og Andri på viktig oppdrag
«Å være sin egen bestevenn»
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Lag en Flippebok av månefasene
Arbeid, energi og effekt
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til forskerøya Engia! «Hei og velkommen hit.» Presentasjon av newtonlærer og elever. Litt om «øya» vi befinner oss på og oppbygging av dagen. «Fokuset er at vi skal forske, lære oss nye ting og gjør noen oppdagelser. De nye lærdommene er viktig, for på slutten av dagen skal vi ha en konkurranse!» (Rekvisitter: Begerglass, målesprøyte, newtonmåler, vekt, fjær, trekloss, lodd, sukkerpakke, ferdigbygd legokjelke) Nils Kr. Rossing

Newtons krefter «Dagen i dag har vi kalt Newtons krefter, men hvem var egentlig Newton? Som liten gutt var han veldig nysgjerrig. På den tiden viste man ikke like mye som man gjør i dag, så han fikk ikke svar på alt han lurte på. Derfor gikk han på skolen og begynte å forske på ting, og det gjorde at han til slutt ente opp som en av tidenes største vitenskapsmann og matematiker. Han ble så berømt at han fikk en måleenhet oppkalt etter seg. Vet dere hva en måleenhet er? Enheten Newton bruker vi når vi måler kraft. Eks. når man skal holde oppe en pakke sukker trenger man ca 10 newtonkrefter.»

Milo «Dette er Milo. Han skal hjelpe oss når vi i dag skal forske på kraft. Han har en spesiell ferdighet, han kan flytte på gjenstander for oss med å bruke energi som han får fra motoren sin. Dere skal forske på hvor sterk Milo er ved enkelte betingelser.»

Milos kjelke «Dette er kjelken til Milo. Med den kan han trekke ting etter seg. Oppgavene dere skal gjøre i dag er å finne ut hvor mye Milo greier å trekke etter seg ved å bruke to måleenheter, gram og milliliter.»

Gram (g) Milliliter (ml) Rekvisitter: 1 g fjær, 100 g lodd, 1 kg sukker, en milliliter skje, målebeger (250 ml), målesprøyte (50 ml). Fortell hvor mye rekvisittene veier og send dem rundt slik at elevene får kjenne på dem. 1 milliliter vann veier 1 gram

Kraft Måleenhet: Newton (N) Vi snakker litt om måleenheten Newton og demonstrerer newtonmåleren.

Spørsmål Hvilket hjul er best å bruke når Milo skal dra noe tungt etter seg? «Hvilket hjul tror dere er best å bruke for at Milo skal kunne dra mest mulig? Hvordan kan man finne det ut? Man må prøve ut alle hjulene og notere ned resultatene. I tillegg må man alltid bruke samme type underlag når hjulene testes ut. Vi bruker gulvet i storrommet.»

Rapport Navn: Dato: Hvor mye veier Milos kjelke? Vis frem rapportskjemaet. «Noe av det viktigeste man gjør når man forsker er at man noterer ned resultatene sine, altså skrive en rapport. Da må man først notere ned hvem som har forsket og når forskningen ble gjort. Hva er datoen i dag og hvordan skriver man den ned?» Gå videre og fortell om de første oppgavene og hvordan man bruker rapportskjemaet. Oppgavene med vann snakker vi mer om etter lunsj.

Bygging og programmering Gå over til visning av dataprogram. Vis program, video og bygge instruksjoner, deretter programmering og opptak av lyder ved å bruke legomann i heisekran. «Dere jobber sammen to og to. Bli enige om hvordan dere skal jobbe, om dere skal bygge litt hver, hvem som skal programmere osv. Fint at alle får prøve begge deler. Dere bygger roboten på bordet men setter den på gulvet når dere skal programmere (slik at den ikke faller og blir ødelagt).»