Kamp eller samarbeid?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
Generelt om Randaberg Kommunen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Kommunereform for vekst
VELKOMMEN TIL HADSEL. LITT OM HADSEL •Hadsel ligger midt i verdens vakreste øyrike Lofoten og Vesterålen med sine 7970 innbyggere. •Nordlandssykehuset.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Høgskolen i Telemark 1.Studentopptak 2.Tre strategiske satsinger på tvers – status nå: 1.E-læring 2.Entreprenørskap 3.HiT sin miljø- og verdibaserte plattform.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
ICGs årskonferanse oppsummering
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Overordnet mål og sluttprodukt
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Kristiansand som ny storkommune / Songdalen kommune
Bærekraftig samfunnsutvikling
Regionrådet for Hamarregionen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Gang.
Østlandet – en konkurransedyktig næringsregion i 2030
På sporet av den tapte tid
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
HÅP I NORD-KOREA.
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Regionreformen og samfunnsutvikling
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

Kamp eller samarbeid?

Skien er… Skien er… Ibsens fødeby Matbyen i regionen, med landets største matfestival Mersmak og fylkets største på landbruk Kanalby - Norges eneste faktisk Vi er en vakker by med egenart og som har vært et regionsenter i 1000 år

Skien er… Største byen mellom Osloregionen og Kristiansand - og vokser Knutepunkt indre sør-østlandet Samlingssted offentlige virksomheter Vi er også - og spesielt relevant når vi snakker Intercity tog: Den STØRSTE byen mellom Osloregionen og Kristiansand En regionhovedstad hvor mye skjer Vi binder sammen kyst og innland i den mest folkerike delen av Norge – og er et knutepunkt for indre sør-østlandet - Bø, Notodden, Kongsbergregionen… - og vestfoldbyene Det er mange sentrale funksjoner som ligger i vår kommune – statlige virksomheter som Skatt sør, Lagmannsretten, Forbrukerrådet, Pasientreiser, Sykehuset Telemark, regionsteateret teater Ibsen, statens vegvesen m.fl.

Her er det plass til flere… Vi er en stor by, med et stort tilbud til den moderne familien – og kan være et ypperlig sted som avlastningsby for osloregionen – på lik linje med våre gode naboer Porsgrunn, Larvik og Sandefjord i sør, Lillehammer i nord og Halden i øst. Tog for oss betyr FOLK som på en bærekraftig måte kan reise til og fra bostedet sitt jobben eller forretningskontaktene sine og alle opplevelsene vi har å tilby Men hva vil Norge egentlig? Er det perspektivet jeg har snakket om nå synlig i korridorene i Oslo? Blir det totale samfunnsregnskapet med økt vekst i næring, innbyggere og generell aktivitet tatt med satt opp mot kostnadene for Intercitybanen? …men hva vil Norge egentlig?

Kamp eller samarbeid? Tilbake til tittelen min på innlegget - Kamp eller samarbeid? Bildet er fra en demonstrasjon under Samferdselskomiteens besøk til Grenland – vi opplever at vi har ropt både høyt og lenge for Eidangerparsellen. Vi er kjempefornøyd med at vi er kommet i gang med Eidangerparsellen! Men… Skal hver jernbanesnutt måtte kjempes frem? Skal planprosessen være en kamp eller et samarbeid? Kommunen må TRO på at Intercity triangelet med Halden, Lillehammer og Skien kommer! Slik at de regionale og lokale tilretteleggingen av transportårer og arealutnyttelse blir en god forberedelse til toget kommer. Hos oss setter vi i gang i disse dager både regional og lokal/kommunal arealplan! Vi må vite – slik at vi lager gode planer slik at samarbeidet blir best. Vi synes det er svært positivt med de grundige konseptvalgutredningene (KVUer) for Intercity og Høyhastighetsbanen som er laget. MEN vi må vite at dette er noe vi kan ha tro på og kan bygge planleggingen vår på. Vi ønsker et samarbeid hvor Usikkerheten legges død! Diskusjonen om endestasjonene MÅ bli ryddet unna nå! Det skal ikke være rom for omkamp på denne beslutningen Vi er villig til å satse ressurser, prioritere arbeidet og tilrettelegge best mulig – toget er prioritet nr. 1 for oss! Planprosessen må bygge rom for framtiden – slik at vi bygger et transportsystem for de neste 100 årene. Vi ruster oss til framtiden – vi investerer tungt lokalt i byfornyelse og lokal infrastruktur. For vi ønsker å være en by for framtiden – da er vi helt avhengige av at transportårene sees i sammenheng. For Skiens del betyr det at vi blir et naturlig knutepunkt hvor Bratsbergbanen – og byene Bø, Notodden og Kongsberg med flere – blir knyttet sammen med den nye Sørvestbanen.

Vi samarbeider godt lokalt i dag Porsgrunn, Telemark fylkeskommune og Skien planlegger etter KVUen i dag Felles oppfordring til Jernbaneverket om - Utredning stasjonsplassering i Skien Utredning antall spor fra Porsgrunn-Skien Rask planlegging av Porsgrunn stasjonsområde Avgreining Vestfoldbanen mot Sørvestbanen avklares

La oss komme på sporet av fremtiden sammen!

Takk for i dag