Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Advertisements

© SørgardKonkurransestrategi1 Lars Sørgard Norges Handelshøyskole og SNF Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Rovadferd i luften?
Programvare for nisje SMS
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
12. Oppsummering.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
SAS er stolt støttestpiller til norsk fotball
Hvorfor mister vi gjester?
Markeder med asymmetrisk informasjon
Styrearbeid i Norwegian
Kapittel 6: Koordinert prissetting
Side 1 •Enhver forhandler bør ha en oppdatert oversikt over sine bruktbiler på egen hjemmeside. Noen har ikke etablert dette pr dags dato, andre er misfornøyd.
Spillteori som verktøy
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Hvordan ble USA den dominerende økonomien i verden?
Game Theory and Competitive Strategy
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Posisjonering Kapittel 10.
Kartelladferd – hva er lov?
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Hvordan sikre trygge og attraktive rammevilkår for en økt pensjonssparing? ved direktør Bjørn Skogstad Aamo, Kredittilsynet FNHs årskonferanse 2003.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Deregulering, internasjonalisering og konkurransepolitikk
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Spillteori Forelesning nr. 6.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Markedsføring.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 8 Litt spillteori
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Støtt Idretten i Stavanger og samtidig støtt deg selv!
Segmentering og posisjonering
Kap 5: Opsjoner Terminkontrakt er kontrakt som må holdes, mister mulighet på å tjene penger dersom valutakurs endres i ens favør En opsjon er et instrument.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Product differentiation
Game Theory and Competitive Strategy
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Herdis Helle Kommuneadvokaten i Bergen
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Ulike spill Lars Sørgard © Sørgard Konkurransestrategi

Ulike spill Enhver bedrift er spesiell ’Det er helt spesielle forhold i vår næring fordi ….’ Men finnes det ingen fellesnevnere på tvers av næringer? Ofte vil spillet som foregår i en næring være en av et fåtall typer Fangens dilemma Chicken Battles of the sexes (Matching Pennies) © Sørgard Konkurransestrategi

Eksempel 1: Battle of the sexes ULIKE SPILL Eksempel 1: Battle of the sexes Valg av nisje for frokostblanding Bedrift 2 SØT SUNN NASH SØT (-5,-5) (15,20) Bedrift 1 (20,15) SUNN (-5,-5) = Beste respons (Bedrift 1, Bedrift 2) © Sørgard Konkurransestrategi

Battles of the sexes forts. ULIKE SPILL Battles of the sexes forts. To utfall som er Nash likevekter: Gitt rivalens valg vil en selv ikke angre på sitt eget valg Koordinering kan føre til ett av de to mulige utfallene ’Bli enige om’ hvem som tilbyr SØT og hvem som tilbyr SUNN Fordel å handle først, for derved å bestemme hvilket av de to utfallene Annonsere eget valg, for å sikre ’riktig’ utfall? © Sørgard Konkurransestrategi

Eksempel 2: Chicken Bedrift 2 (10,10) (5,15) Bedrift 1 (15,5) (-3,-3) ULIKE SPILL Eksempel 2: Chicken FoU-konkurranse Bedrift 2 Ikke FoU FoU NASH Ikke FoU (10,10) (5,15) Bedrift 1 (15,5) FoU (-3,-3) = Beste respons (Bedrift 1, Bedrift 2) © Sørgard Konkurransestrategi

ULIKE SPILL Chicken forts. To utfall som er Nash likevekter, slik tilfellet var ved Battle of the sexes Men gitt at utgangspunktet er FoU, er koordinering ikke mulig De kan ikke enes om å gå til en Nash-likevekt, da en av dem vil tape på det En må på en troverdig måte handle før motparten Binde seg opp til FoU, og dermed tvinge rivalen til ikke FoU © Sørgard Konkurransestrategi

Eksempel 3: Fangens dilemma ULIKE SPILL Eksempel 3: Fangens dilemma Priskonkurranse Bedrift 2 Høy pris Lav pris KARTELL Høy pris (100,100) (0,160) Bedrift 1 NASH (160,0) Lav pris (80,80) = Beste respons (Bedrift 1, Bedrift 2) © Sørgard Konkurransestrategi

Fangens dilemma forts. Dominerende strategi å velge lav pris ULIKE SPILL Fangens dilemma forts. Dominerende strategi å velge lav pris Uansett hva rivalen gjør, er mitt beste valg lav pris En unik Nash-likevekt, og den er den felles verste Det individuelt rasjonelle fører til det kollektivt irrasjonelle Koordinering alene hjelper ikke Hvis en avtaler høy pris, vil en fortsatt ønske å sette lav pris (jfr. OPEC) Handle først hjelper heller ikke Hvis en binder seg til høy pris, vil rivalen utnytte det ved å sette lav pris © Sørgard Konkurransestrategi

Ulike spill – ulike løsninger Battle of the sexes Koordinering Handle første Endre spillets regler Chicken Handle først Fangens dilemma HVORDAN finner en frem til ulike løsninger på spillet? © Sørgard Konkurransestrategi

Klausuler og kontrakter Eksempel: ’meet-competition’ clause [MCC] Bedriften har en opsjon på å kunne matche et eventuelt bud av en rival Kjært barn har mange navn (ikke bare MCC) ’meet-or-release’ ’last-look provision’ Ikke uvanlig i bedriftsmarkedet Men er også benyttet i forbrukermarkedet, for eksempel hvitevarer (Elkjøp): Hvis du finner varen billigere hos vår konkurrent, kan du komme tilbake til oss og få refundert prisdifferansen © Sørgard Konkurransestrategi

© Sørgard Konkurransestrategi

Begge har MCC Bedrift 2 (100,100) (80,80) Bedrift 1 (80,80) (80,80) KLAUSULER Begge har MCC Bedrift 2 Høy pris Lav pris KARTELL Høy pris (100,100) (80,80) Bedrift 1 KONKURRANSE (80,80) Lav pris (80,80) (Bedrift 1, Bedrift 2) Ingen av dem har lenger incentiv til å avvike fra en høy pris © Sørgard Konkurransestrategi

KLAUSULER Prisgarantiklausul Dersom du innen 30 dager etter kjøpet finner det samme produktet billigere hos oss [Elkjøp], utbetaler vi prisdifferansen Garanterer kunden den beste prisen den gir til andre kunder Kunden kan være så mangt ’most-favoured-customer’ ’most-favoured-nation’ Bidrar til mindre hard konkurranse Dyrt for en bedrift å senke prisen til en kunde Hver kunde mindre ivrig til å forhandle om pris © Sørgard Konkurransestrategi

Klausuler – et problem? Mindre lønnsomt for rivalen å senke prisen Møt-konkurransen klausul Mer kostbart for en selv å senke prisen Prisgarantiklausul Mer kostbart for kundene å skifte selskap Lojalitetsrabatter (EURObonus m.m.) Mindre incentiv til aggressiv prising Bør klausuler forbys? © Sørgard Konkurransestrategi

Klausuler – hva er lov? Noen klausuler er det aldri grepet inn mot Møt-konkurransen klausul Prisgarantiklausul Men Konkurransetilsynet har grepet inn mot lojalitetsrabatter SAS sin Eurobonus innenlands TV2 sin rabattstruktur på reklame …. Avhenger av Hvilken type rabatt Om en har markedsdominans Kan godtas hvis effektivitetsgevinster © Sørgard Konkurransestrategi