GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Kjennetegn og følgevansker
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
En gang skal det bli min tur (..å leke ordstafetten!)
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Skole- hjem samarbeid.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Roller og forventninger
Klikk på bildet for film.
Venner og valg Film og samtale.
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fest & følelser Velkommen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Velkommen til foreldremøte På 1. trinn
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA

Kambodsja Et av de fattigste landene i Sørøst-Asia Kambodsja Et av de fattigste landene i Sørøst-Asia. Mer enn halvparten alle barn som starter i første klasse slutter på skolen etter noen år. De fleste barna fullfører ikke grunnskolen. Det er fordi skolen ikke er bra nok. Lærerne har lite eller ingen utdanning, mange barn føler seg ikke trygge på skolen og det er lite undervisningsmateriell. Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

Hvorfor er skole viktig? Alle barn har rett til å gå på skole Viktig å kunne lære for å skaffe seg jobb senere Lære å tenke selv og være selvstendig Lære om rett og galt, og å ha respekt for andre Lære å løse konflikter på en fredelig måte Et viktig sted for å leke og være sammen med andre barn Vi i Redd Barna er veldig opptatt av skolegang.   Og grunnen til det er at den beste måten å få til at barn får et godt liv, er å la barn gå på skolen så de lærer det de trenger: - Du lærer å lese, skrive, regne og annen kunnskap som er nyttig når du skal få deg en jobb, tjene penger og skape deg et godt liv - Det forandrer måten du tenker på! På skolen lærer du å tenke kritisk og selvstendig slik at du kan ta egne valg og forklare hva du mener. - Du lærer om rett og galt, og om å ha respekt for andre. Du lærer å forstå det som skjer rundt deg, og kan være med på å ta kloke og gode valg for framtida. - Du får være sammen med andre barn, du hører til i en gruppe og du får mulighet til både å lære og leke sammen med andre barn Utdanning kan forandre et samfunn og bidra til å skape fred – ved å lære å respektere hverandre, løse konflikter på en fredelig måte og lære at alle mennesker er like mye verd!! Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

For at barna skal lære godt, må de være trygge og trives i klassen For at barna skal lære godt, må de være trygge og trives i klassen. Gode lærere med respekt for elevene er viktig, både i Kambodsja og Norge. HVA SKAL VI GJØRE? Gi 51.900 barn ved 127 skoler bedre undervisning Gi elevene gode bøker og utstyr Gi lærerne bedre utdanning DETTE ØNSKER VI SKAL SKJE: Elevene skal bli bedre til å lese, skrive og regne. Foreldrene og de som bestemmer skal forstå at skole er viktig At lærerne forstår at man ikke har lov til å straffe barn. TRYGGE SKOLER Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

I Kambodsja er det for få lærere og altfor mange av dem har ikke lærerutdanning. Derfor gir vi opplæring og støtte til lærere for å lage en skole hvor ALLE elever føler seg trygge og lærer. I løpet av 2015 fikk 680 lærere opplæring i lese-, skrive- og regneundervisning. I tillegg har vi delt ut lærings- og undervisningsmateriell til mer enn 100 skoler. GODE LÆRERE Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

BØKER OG SKOLEMATERIELL Alle elever trenger bøker og materiell for å lære. Redd Barna sørger for at på alle skolene i prosjektet har barna det utstyret de trenger for å lære på en god måte. BØKER OG SKOLEMATERIELL Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

For at barna skal bli glade i å lese og flinke til å lese har vi startet leseklubber og delt ut bøker til skoler i 41 landsbyer. Leseklubbene skal være lett å bli med i for barna i landsbyene og startes gjerne hos skolekomiteene eller hjemme hos respekterte landsbybeboere. Her kan barna få hjelp til å lese med en voksen eller andre barn. LESEKLUBBER Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

Lærerne har fått opplæring i å lage en god skole for ALLE barn, også for de som strever og faller utenfor. Bona er 8 år og ble mobbet på skolen, både av lærere og elever, fordi han hadde en brannskadd og ødelagt fot. Lærerne har fått opplæring i at det er viktig at alle barn kjenner seg verdifulle og viktige. Nå har Bona det mye bedre, han har mange venner og er blant de flinkeste i klassen. Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

Alt forandret seg etter at redd Barna kom hit, forteller Phon Alt forandret seg etter at redd Barna kom hit, forteller Phon. De snakket med lærerne og etter det sluttet de å kjefte og slå oss. Vi fikk også nye pulter og skolegården ble ryddet. Nå kan vi leke og ha det morsomt i friminuttene. Og så har vi fått både jente- og guttedo! Det er mye bedre å gå på skolen nå, og jeg lærer nye ting hele tiden. Men det beste er at lærerne er snille mot oss nå, og at de hjelper oss hele tiden, sier Phon. Utdanning for framtiden i Kambodsja 2015-2018

Takk for at dere vil være med på å gi barn i Kambodsja gode skoler og mulighet til å lære!