Tall og fakta om reiselivsnæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Behov for en ny norsk turiststrategi Innspill til reiselivssatsingen for neste stortingsperiode fra Hovedorganisasjonen Virke Bergen,
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Partnerne bak Næringsbarometeret: Presentasjon 18. januar 2006 Sogn og Fjordane Presentasjon 18. januar 2006 Hordaland.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
”FRA LITEN BEDRIFT TIL STOR KAPITALIST”
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Sist oppdatert november 2013.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Figur 1: Andelen husholdninger med tilbakevendende betalingsproblemer og antall begjærte tvangssalg Kilder: Grindaker (2013) og SIFO.
Vekstkraft i Lenvik Møte med grendeutvalg Irene Lange Nordahl, næringssjef.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Idrett, kosthold og prestasjoner Stavanger 30. juni 2011 Nærings- og handelsminister Trond Giske.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
Fungerer samspillet mellom næringsliv og FoU-miljøer etter intensjonen? Spesialrådgiver Tom Skyrud.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Behov for en ny norsk turiststrategi
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
SSB økonomisk analyse 1/2017
Margrethe Helgebostad
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Norsk Økonomi Slik SSB ser det Januar 2017
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i 2015
Ressursutnytting i Norge
Mat og industri 2017 Status og utvikling i norsk matindustri
Kunnskapsgrunnlag for trøndersk landbruk
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Den maritime næringa på Vestlandet
NAVs bedriftsundersøkelse
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Analyse av reiselivet i Ålesund og Sunnmøre
Analyse av reiselivet i Møre og Romsdal
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Opplev Sulis! Introduksjon: Her for å snakket om et prosjekt vi har på reiselivsnæringen her i Fauske kommune – Opplev Sulis., der jeg er prosjektleder.
Utskrift av presentasjonen:

Tall og fakta om reiselivsnæringen 2016

1,2 milliarder reiser utenlands Bruker 1,6 milliarder $ på reise Den globale turismen vokser 1,2 milliarder reiser utenlands Bruker 1,6 milliarder $ på reise Den globale turismen vil vokse med 66 % innen 2030

Nesten halvparten av veksten kommer fra fire land Den globale turismen vokser Nesten halvparten av veksten kommer fra fire land

Reiselivet opplever sterk vekst i sysselsatte En global sysselsettingsmotor Reiselivet opplever sterk vekst i sysselsatte 1 av 11 jobber er i reiselivet

Norsk reiseliv står for en verdiskaping på 100 milliarder kroner Økt verdiskaping Norsk reiseliv står for en verdiskaping på 100 milliarder kroner Det er en økning på 3,4 prosent fra året før

Norsk reiseliv sysselsetter 157 300 årsverk Størst vekst i antall sysselsatte Prosentvis vekst i sysselsatte fra 2008 – 2013: Norsk reiseliv sysselsetter 157 300 årsverk En av de næringene som har hatt størst vekst i sysselsatte

I 2015 var det 32 millioner kommersielle overnattinger Sterk vekst i utenlandske overnattinger I 2015 var det 32 millioner kommersielle overnattinger Utenlandske gjestedøgn har økt mest med en vekst på 8 prosent fra året før

Samlet turistkonsum Norske og utenlandske reisende legger igjen 150 milliarder kroner i Norge

I overnatting og servering er 36 prosent under 24 år Den største ungdomsnæringen I overnatting og servering er 36 prosent under 24 år Totalt i alle næringer er 13 prosent under 24 år

I overnatting og servering har 40 prosent utenlandsk bakgrunn Den største integreringsnæringen I overnatting og servering har 40 prosent utenlandsk bakgrunn Totalt i alle næringer har 15 prosent utenlandsk bakgrunn

Den globale turismen vokser