Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Brukerveiledning for gruppeledere
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Ekstern skolevurdering Skolens navn •Sett inn bilde av skolen her (Tips: høyreklikk på bildet og sorter det bak teksten)
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
ARBEIDSLIVSFAG KARUSS SKOLE
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Inn i naturen Kandidat nummer 110.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Dokumentasjon av en prosess
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Eksamen i muntlig norsk
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Sammensatte tekster.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
som eksamensbesvarelse
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Kunst og håndverk Maleri.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Lesing og lesestrategier
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Kunst og håndverk 10. trinn
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
POP ART En kunststil mellom tallet For elever i trinn 7, Lysejordet skole Av studentlærere FKHBA15 HiOA.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro

TEMA: kontraster som visuelt virkemiddel.   Undervisningsopplegg, tema kontraster som visuelt virkemiddel. Oppgave over tre økter a 90 minutter. En uke mellom øktene. Elevene tar bilder og legger ut på Instagram som lekse til neste gang. Dag 1. Lærer gjennomgår tema kontraster med bla. komplimentærfarger og struktur som virkemidler («forelesning»). Fargesirkel. Bildeeksempler vises på smartboard i en powerpointpresentasjon. Eksempler fra Instagram og fra kunsthistorien. Ca 30 minutter. Deretter gjennomgang og organisering av det tekniske, opprette og registrere brukerkontoer osv. Laste ned apper som for eksempel Snapseed og VSCO. Elevene tester appene. Identifisere evt tekniske problemer. I løpet av uken poster elevene minst 3 bilder på Instagram #kontrastfarger. Dag 2. Vi viser alle elevbildene på smartboard. Noen av bildene kommenteres. Hva skaper spenning i bildene? Ulike løsninger på oppgaven. Hvor har de funnet motiver? Forslag til forbedringer, hva fungerer og hva fungerer ikke? Ca 30 minutter Resten av timen brukes til å gjennomgang av nytt tema: #teksturkontrast. Elevene jobber deretter selvstendig med oppgaven.

Eksempler på bruk av kontrastfarger fra kunsthistorien Van Gogh Stjernenatt

Munch Fra Livsfrisen

Picasso Kvinne med pelskrage og hatt

Andy Warhol. Self portraits

Frans Widerberg Rytter

Eksempler fra Instagram kellyhua707 #contrast

cbvisualart #contrast #orange #blue

giuly_xmas #yellowviolet

fc_fra #contrast

Oppgavetekst I denne oppgaven skal du jobbe med kontraster som virkemiddel i mobilfotografi. Vi skal bruke Instagram som læringsverktøy hvor dere skal hente inspirasjon, redigere og levere inn (poste) bildene deres. Oppgaven går over to uker (3 dobbelttimer). I hver uke skal du jobbe med ett tema. Uke 1: #kontrastfarger Uke2: #teksturkontrast   Uke1. I løpet av uken skal du poste minst 3 fotografier på Instagram, #kontrastfarger. Bruk mobilkamera. Bildene skal være eksempler på bruk av komplimentærfarger som kontrast. Bildene kan inneholde andre farger, men skal domineres av to komplimentærfarger. Forsøk å skape spenning og liv i bildet ved å se etter fargenyanser, flere grønne nyanser mot flere røde osv. Skriv en kort beskrivelse til hvert bilde: Hvilke kontrastfarger har du brukt? - Hvor fant du motivet ditt? Hva liker du med bildet og hvorfor? Er det noe du ville hatt annerledes?

Læringsmål bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

Vurderingskriterier Lav Middels Høy Kommentar   Lav Middels Høy  Kommentar Du kan bruke komplimentærfarger som visuelt virkemiddel i bilder. Bildene dine inneholder ikke komplimentærfarger. Bildene dine inneholder komplimentærfarger. Løsningene er litt enkle, eller andre farger forstyrrer fargekontrasten. Du bruker komplimentærkontraster i bildene dine på en spennende og kreativ måte. Komposisjonen forsterker kontrasten mellom fargene. Du viser i tekstene dine at du reflekterer over bildene dine Du har ikke levert tekst eller den er svært mangelfull Du har levert en tekst og forklarer på en ryddig måte hva du har valgt og hvorfor Du viser stor forståelse for bruk av kontrast som virkemiddel i bilder Du kan bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram på mobiltelefon. Du har ikke redigert bildene dine. Du har redigert bildene dine og har brukt flere funksjoner Du bruker redigeringsverktøy på en gjennomtenkt og god måte for å forbedre bildene dine.

To ulike løsninger for å gjennomføre vurdering:   To ulike løsninger for å gjennomføre vurdering: Egenvurdering på samme skjema som læreren bruker. Elevene får øve seg på å vurdere eget arbeide og egenvurderingene gjør det lettere for lærer å fange opp misforståelser. Lærer vurderer arbeidene etter avsluttet prosjekt. Kommentarer på Instagram underveis og samtaler ved felles visning av bildene gir læreren bedre forståelse for elevenes løsninger og utgangspunkt. Elevenes tekster bidrar også til en riktig vurdering. Karakter fra 1-6