Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KDP E18-korridoren i Asker
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Flere barn i barnehage – Mulige tiltak for å øke dekningsgraden i barnehagene i Drammen kommune Oppvekst- og utdanningskomiteen 6. mai 2014 Temasak.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Demografikostnader Skaun kommune ( )
Bompenger som politisk virkemiddel
Demografikostnader Luster kommune ( )
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Samferdselssjefkollegiet
Rådmannens budsjettfremlegg
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
På sporet av den tapte tid
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Reisemønster Bergensområdet målvurdering for 2040 «Balanse»-scenariet er basert på jevn fordeling av nye reiser på gs/koll/bilpassasjer Antall.
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Hvorfor ikke bruke noen minutter på beregning av hvor mye du kan spare ved å gå inn for et mer effektivt mattesystem. BEREGNING: LEIEMATTER: ______ leiekostnader.
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Dagens Resttransportkontrakter
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos? Scenarioer for hvordan vi møter framtidens transportutfordringer Bård Norheim, Urbanet Analyse Presseseminar 1. juni 2011

Bakgrunn og tema for prosjektet Betydelig befolkningsvekst i de største byområdene Gir økt transportbehov og press på offentlige budsjetter Oppdrag fra KS: Hva er kostnadene ved denne utviklingen På offentlige utgifter? På samfunnsøkonomi, køkostnader og miljø? Hva er effekten av alternative strategier? Kollektivtransport og sykkel tar hele veksten Biltrafikk tar hele veksten

Teamet engasjerer

Trengsel og forsinkelser er mange trafikanters hverdag i dag – hvordan blir det i fremtiden? 54-bussen i rush

Trend gir mer biltrafikk Hvis alt fortsetter som før (”prolongering”) vil det bli ca 1,5 mill flere biler på veiene hver dag I de fire største byene vil Trend bety over 1 million flere bilreiser per dag Sykkel- og kollektivtrafikken øker noe, men biltrafikken tar det meste av veksten Avviker overraskende lite fra bilscenarioet

Miljøscenarioet betyr to- til tredobling av kollektiv- og sykkelreisene Økning i antall kollektiv- og sykkelreiser dersom kollektivtransport og sykkel håndterer trafikkveksten. Kilde: Norheim m fl 2011

Nær 300 mrd i økt investeringsbehov - 131 mrd kr + 150 mrd

Hva hvis vi ikke gjør noe? Hvis biltrafikken tar veksten uten at det investeres i transportsystemet vil køkostnadene øke med mellom 9 og 24 mrd kr årlig Totalt 180-480 mrd kr i hele perioden Køkostnaden er avhengig av hvilken køtidselastisitet som legges til grunn, som har sammenheng med hvor nær kapasitetsgrensen vegsystemet er. For eksempel vil økt trafikk på hovedinnfartsveiene til Oslo bety en større økning i køtid enn økt trafikk på en strekning med mindre trafikk

Køkostnad er ikke bare en teoretisk størrelse (!) Reisetid morgenrush i dag (2008) Reisetid morgenrush 2030 uten kapasitetsøkning Skedsmo-Oslo S: + 12 minutter Asker-Oslo S: + 29 minutter Ringnes-Oslo S: + 21 minutter Reisetider med bil på strekningene Bispelokket-Asker, Bispelokket-Ringnes og Bispelokket-Skedsmovollen. I morgensrush. Reisetid og køtid i dagens situasjon (2008) og i 2030 hvis kapasiteten i transportsystemet ikke økes. Kjøretidselastisitet= 2,5. Tall for reisetider i 2008 er hentet fra PROSAM rapport 165/2009 (SWECO 2009).

Oppsummering Økt kollektivsatsing sparer samfunnet for penger Men det krever økte ressurser og målrettet virkemiddelbruk å snu utviklingen Køkostnadene kan øke vesentlig hvis en ikke øker infrastruktursatsingen Men det er ikke mulig å bygge seg ut av køproblemene Beregningene gir et moderat anslag Sentrale nøkkeltall er overraskende dårlig dokumentert Køkostnader/vegprising Kapasitet/dimensjonerende trafikk