Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
Advertisements

Trondheim Helseklynge
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Stortinget 8. september 2014 Seminar om antibiotikaresistens eller: Mikrober på vandring Steinar Westin Professor i sosialmedisin på NTNU og fastlege.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Det medisinske fakultet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Profesjonsstudiet i medisin ved NTNU Ny studiemodell nord i Trøndelag
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Rapport: Å ville utvikle skolen
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Oppsummering dialogmøter INB våren 2017
Bruk av tolk i pasientsamtaler
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Nettverksledersamling
Statssekretær Jens Revold
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Forskning og innovasjon
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Å arbeide i studiegruppe:
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Nytt sikkerhetsbygg, St. Olavs hospital Konseptrapport
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Besøk ved det medisinske fakultet
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Status lærlingordning
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Internasjonalisering
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
We serve.
«Kunnskapsløft for bedre helse og gode liv» Strategidokument for forskning, utvikling og innovasjon innen helse, omsorg og levekår Styret i Østre.
Utskrift av presentasjonen:

Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag Felles ledermøte 26. januar 2017 Prodekan Hilde Grimstad MH NTNU OK

Bakgrunn Helsepolitisk, oppfylle samfunnsoppdraget Utdanne flere leger i Norge Styrke primærhelsetjenesten Pasientenes helsetjeneste – nærhet og helhet Rekruttere og beholde kompetanse i helsetjenesten utenfor Trondheim Synergi med spesialistutdanningen av leger i HF’ene Bærekraftig utdanning Pasientnær utdanning Sikre kvalitet for alle studentene Videreutvikle klinisk undervisning, innovasjon i utdanning Auditoriene på Øya dimensjonert for kull på 150 studenter Fakultetet og dekanen hadde over lengre tid sett på muligheten for å etablere en studieretning med mer klinisk utdanning utenfor universitetssykehuset og spesielt mer i primærhelsetjenesten Nasjonalt prøvd ut i Bodø og internasjonalt, og vi var inspirert av dette og ønsket å se om det var mulig å bruke primærhelstejenesten som læringsarena i større grad Styrke helsetjenesten i regionen

Melding til KD «Vi planlegger å etablere en studieretning hvor svært mye av klinisk undervisning foregår utenfor universitetssykehuset og Trondheim» «Praksislæring utenfor Trondheim kan bedre rekruttering til legestillinger utenfor sentrale områder, spesielt i primærhelsetjenesten» «Tverrprofesjonell-samarbeidslæring (TPS) også utenfor Trondheimsområdet» «…utvikling av en ny studieretning, noe som lenge har vært ønsket både av DMF og av politiske myndigheter» Vi fikk henvendelse fra KD, og ble oppfordret til å argumentere for at vi skulle kunne ta imot flere studenter i medisin. Argumenterte med å prøve ut noe nytt nasjonalt, men basert på internasjonal erfaring, og som samtidig oppfylte helsepolitiske mål Samtidig var rektor tydelig i sitt ønske om at vi skulle være ambisiøse

Mulighetsstudien Bredt sammensatt prosjektgruppe med tyngde i Nordtrøndelag, og Børge Lillebo som prosjektleder. Han skal få presentere mer om studiemodellen vi har valgt nå snart. I denne omgang har vi jobbet mot N-Trøndelag, og lykkes vi med dette, vil vi gå videre med en modell i Møre og Romsdal i neste omgang.

Ny studiemodell nord i Trøndelag Dagens studentforløp ved NTNU Stadium I – Basalfag og LPK (Lege-Pasientkurs) Stadium II – Kunnskaper og ferdigheter i klinisk sykehusmedisin, uketjeneste på St. Olavs H, inn- og utveksling i engelsk semester Stadium III – 5. år - Hovedoppgave og 16 u praksis i lokalsykehus 6. år - Samfunns- og miljømedisin, 6 u praksis i kommunehelsetjenesten 3. og 4. studieår: Lokalsykehus i Nord-Trøndelag 5. studieår: Utplassering og hovedoppgave 6. studieår: Samfunnsmedisin og organrettet sykdomslære (uavklart) Stadium I Stadium II Stadium III 1. studieår 2. studieår 3. studieår 4. studieår 5. studieår 6. studieår Trondheim Nord-Trøndelag Nord-Trøndelag/ Nord- Trøndelag/ Trondheim?

Bredt sammensatt prosjektgruppe

Finansiering av studieplasser Investeringene kommer før bevilgningene

Økt opptak i medisinstudiet med etablering av LiNT studiemodell nord i Trøndelag er økonomisk bærekraftig. Økonomisk bidrag fra NTNU, HMN RHF, HNT, TFK, lokale kommuner og NU er også mulig I opptrappingsfasen må det investeres i de nye studieplassene

Fakultetets bevilgningsøkonomi er på 1,05 milliard kr Fakultetets avsetninger i driftsrammen er ca 62 mill kr pr 31.12.16 Antatt budsjettresultat fram mot 2019 Fakultetet har tilstrekkelig handlingsrom for en slik strategisk investering 2017 2018 2019 LiNT investering 304 4531 3234