Kapittel 2: Merkevarehistorie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Sommervikar i Blend.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Kapittel 4: Verdifastsettelse av merkevarer
12. Oppsummering.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Se de elleville bildene. Christopher Mortensen (f. 1979) Rådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen merkevarebygging og miljøkommunikasjon Bachelor.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Christian Waale Hansen
Fagartikkel – øvelse i fagskriving
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings.
Kap 1: Merkevarehistorie
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema,
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Den grimme elling YNGVE NORDKVELLES BETRAKTNINGER OVER NØDVENDIGE GREP SOM MÅ TAS FOR Å GJØRE FØRSTELEKTORKVALIFISERING TIL EN PHD.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Aurskog-Høland: Landbrukskommunen Ideen om å utvide mulighetene i kommunen.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Digitalisering & finans
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Find Fraud B4 it Finds You!
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Vekst og fall, hva nå? Ålesund,
MEVIT03-MVIT forelesning 6
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Tilbudssidekrise i boligmarkedet
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
Kapittel 8: Regnskapsmessig eksponering (accounting exposure)
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 2: Merkevarehistorie

Betydningen av ordet «brand»

Historisk opphav

Tre historiske årsaker til utvikling av merkevarer Økt befolkningstetthet og urbanisering som førte til økt etterspørsel etter mindre salgsenheter Masseproduksjon og forbedret infrastruktur (for eksempel jernbane) Økning i antall butikker som sikret bedre kommunikasjon og tilgang på merkevarer

Profesjonell merkevarebygging: Neil McElroys berømte memo ”Each brand man’s objective would be to ensure that his brands became winners even if that happened at expense of the business’s other brands”.

Utvalgte P&G vaskemidler med tilhørende segment

Hva med fremtiden? Merkevarebygging er i rivende faglig utvikling Historien har vist at merkevarebygging er et resultat av samarbeid mellom mange fagdisipliner Tradisjonelt har merkevarebygging vært et fag for økonomer, sosiologer og psykologer Atferdsøkonomi Nylig har også naturvitenskaplige forskere fattet interesse (f. eks. fMRI) Neuromarketing  Det er rimelig å forvente at faget vil utvikle seg i stor tempo videre og vi fremover vil få mange nye teorier og metoder for å forstå hvordan merkevarer kan skape verdi for kunder og bedrifter