Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN 2015-2017
Lean Design Game developed by Ignace Martens KU Leuven Lean design spill Support

2 Innhold Forbedrings tiltak
Er du fornøyd med denne metoden for utforming/design av en lastebil? Hvilken utfordringer møtte du på/opplevde du under denne runden? Skriv det ned på en PostIt og heng det opp på en tavle Grupper/kategoriser lignende utfordringer Har du noen forbedringstiltak?

3 Innhold Forbedringstiltak Plattformer Standardisering av forsyninger
Kommunikasjon Utsettelse av avgjørelser knyttet til design Konklusjon

4 1. Plattformer Hva kan vi gjøre for å redusere gjennomsnittlig design?
Er det effektivt å starte hver ordre fra scratch? Hva annet kan vi gjøre? Hva ser du når du sammenligner de 9 tilgjengelige ordrene? Er noen ordre like?

5 1. Plattformer 9 Kundeordre 3 x 3 like ordre (3 markeds segmenter)
City delivery B2B delivery International transport Small volumes, manoeuvrability Medium volumes High volumes, long distances Order 1, 3, 5 Order 2, 6, 9 Order 4, 7, 8

6 1. Plattformer Hvor mange Platform bør skapes?
Hvordan ser disse plattformene ut? Hvilken deler tilhører plattformene? Har hver produktspesifikasjon samme verdi for kunden?

7 1. Plattformer

8 1. Plattformer

9 1. Plattformer

10 1. Plattformer Segment 1 Segment 2 Segment 3 City delivery
B2B delivery International transport Small volumes, manoeuvrability Medium volumes High volumes, long distances Order 1, 3, 5 Order 2, 6, 9 Order 4, 7, 8

11 2. Standardisering av Kjøler
Kan alle kjølecontainerne fra de 3 katalogene brukes? Hva er fordelen med å redusere antallet av ulike kjølecontainere å velge mellom? Hva kan vi gjøre for redusere dette antallet? Er det nødvendig for hver ordre å kalkulere den nødvendige kjøle-egenskapen?

12 2. Standardisering av Kjøler

13 2. Standardisering av Kjøler

14 3. Kommunikasjon Med hvilken aktivitet taper vi en del tid?
Er det mulig å vite på forhånd hvilken informasjon som trengs av hver disiplin eller avdeling? Er det mulig å levere denne dataen tidligere til disse design avdelingene?

15 3. Kommunikasjon

16 3. Kommunikasjon

17 3. Kommunikasjon

18 3. Kommunikasjon

19 4. Utsettelse av avgjørelser
= aspekt av Set-Based Concurrent Engineering (Samtidig prosjektering) Er endelig design optimal? Er du sikker på at ingen andre design kan erstatte denne? Er andre alternativer evaluert til nå? Kan vi bestemme oss for optimal design på forhånd og uten kalkuleringer ?

20 4. Utsettelse av avgjørelser
e.g. Plattform 2 lastebil med 120cm³ container på 2°C Kjøler foran container

21 4. Utsettelse av avgjørelser
e.g. plattform 2 lastebil med 120cm³ container på 2°C Kjøler oppå container

22 Konklusjon Hva er innvirkningen av forbedringstiltakene på vår KPI?
KPI’s 1. Platforms 2. Standardisation of supplies 3. Communication 4. Postponing design decisions Average design time Average committed cost # designs too late # wrong designs # redesigns # sent mails Designs-In-Progress

23 Conclusions What’s the impact of the improvement actions on our KPI’s?
1. Platforms 2. Standardisation of supplies 3. Communication 4. Postponing design decisions Average design time + - Average committed cost # designs too late # wrong designs # redesigns # sent mails Designs-In-Progress  +

24 Takk! For din deltakelse og samarbeid under dette spillet
Erasmus+ Project LEAN Lean Design Game developed by Ignace Martens KU Leuven Takk! For din deltakelse og samarbeid under dette spillet


Laste ned ppt "Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google