Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings."— Utskrift av presentasjonen:

1 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings Landsmøte 2009 SAS-Hotellet 23. april

2 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 2 av 8 En medierevolusjon? Media companies can no longer ignore the audiences desire to respond and to be creative (Jenkins 2006). The traditional hegemony of media professionals are under severe pressure from non-professionals (Burns 2005).

3 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 3 av 8.......eller bare en hype? Profesjonell journalistikk og redaksjonell utvelgelse har fortsatt hovedrollen. Twitter er et marginalt fenomen, men får stor medieoppmerksomhet. Facebook brukes i hovedsak til sosiale formål, og tidsfordriv/underholdning.

4 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 4 av 8

5 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 5 av 8 Nye muligheter for journalistikken Publikumskontakt som markedsundersøkelse Publikumskontakt som utvidet kildenettverk Publikumskontakt gir tilgang på råmateriale....og nye utfordringer: -Hvilken målgruppe ekskluderes? -Hvilke interesser har de nye kildene? -Hvilken kvalitet og status har brukergenerert innhold?

6 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 6 av 8 Samspill mellom medieplattformer Sosiale medier øker institusjonenes rekkevidde. Sosiale medier preges av en kreativ delekultur. Sosiale medier i samspill med etablerte medier. Mediefenomener forsterkes i en digital delekultur.

7 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Lysark 7 av 8 Sentrale endringstendenser Samspill mellom profesjonell og ikke profesjonell medieproduksjon. Grenseforskyvning mellom produsenter og konsumenter. Reflekterer kulturell endring, og nye generasjoner ‘forventer deltakelse’.

8 Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Publikumsdeltakelse - nye muligheter, nye utfordinger Gunn Enli, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon Innlegg på Norsk Redaktørforenings Landsmøte 2009. SAS-Hotellet 23. april


Laste ned ppt "Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Deltakelseskultur - nye muligheter, nye utfordringer Gunn Sara Enli, førsteamanuensis Innlegg på Norsk Redaktørforenings."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google