Metodekurs – Forvaltningsrett I

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Eksamenstips.
Hvordan skrive en god utredning?
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Prosjekt og forskningsrapport
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Politisk påvirkning.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Å skrive teori til eksamen
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Metodekurs i regi av Juristforeningen
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Kapittel 2- Juridisk metode
Kurs i forvaltningsrett
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Prosjekt og forskningsrapport
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Metodekurs – Forvaltningsrett I v/Karl O Wallevik

Innledning Generelt om forelesningen Bruken av de kommenterte besvarelsene som illustrasjonsmateriale. Presentasjon og besvarelser blir lagt ut i fillageret Ambisjonsnivå Eksamensrelevante tips for bedre oppgaveteknikk Banale poenger? Oppskrift på den perfekte praktikum?

Generelt om juridisk metode Hva ligger egentlig i begrepet ”juridisk metode”? Her kan det være delte meninger, men uenigheten er nok først og fremst av terminologisk karakter. God juridisk metode kan hevdes å bestå av to komponenter: materiell kunnskap og formidlingsevne. I dette krasjkurset kommer fokuset til å være på sistnevnte. Godt språk er en forutsetning for god juss. Les god skjønnlitteratur, enten det er Hamsun eller Knausgård.

1) Ta utgangspunkt i lovteksten Kom raskt frem til det rettslige grunnlaget. Godt eksempel: A46. Eksempler på det motsatte: A24 og C37. Ikke siterer hele lovteksten – trekk ut de relevante vilkårene. Ved behov for å ”dra igjennom” en rekke vilkår: C43 Tolk ordlyden, både isolert sett og ved hjelp av andre rettskildefaktorer. Se f eks A16. Henvisninger til lovtekst må være helt presise. C33.

2) Bruk faktum aktivt Vær på jakt etter momenter i faktum som kan brukes aktivt i drøftelsen. A19 Men fall for all del ikke i ”spekulasjonsgrøfta”! C19 Alle anførsler må drøftes på en tydelig måte!

3) Still opp klare, gode problemstillinger Betydningen av gode problemstillinger kan neppe overvurderes. Og motsatt. Sammenlign f eks C6 med A5. Vis gjennom problemstillingen at du har forstått hva som er kjernespørsmålet, jf også A5. En god problemstilling kobler sammen juss og faktum. C15

4) Stein på stein Besvarelsen må være logisk strukturert. Problemstillingene må drøftes i riktig rekkefølge. [C1,C2] jf [A1, A2] Drøft ett spørsmål om gangen! Se A41 Det deles ikke ut poeng for overraskende vendinger. Ikke ”ta sensor på senga” med en uventet konklusjon. La konklusjonen følge logisk av drøftelsen.

5) Konsentrerer drøftelsene om det som er tvilsomt! Slå kort og greit fast det som er klart. Sammenlign A1-4 med C1-5. Bruk tid og krefter på de tvilsomme spørsmålene! Se f eks A53 Drøft balansert – finn argumenter både for og imot. Jf C18-21.

6) Ikke glem konklusjonen Konklusjonen skal relateres til hovedproblemstillingen. Husk tydelige delkonklusjoner. Ikke ta med det rettslige grunnlaget i konklusjonen.

7) Kort og konsist språk – kongeveien til en god besvarelse Pass på at stilen ikke blir for muntlig. C27, C45 og C46. Unngå arkaiske vendinger. Omstendelige og unødig kronglete formuleringer må skys som pesten. [ … så med andre ord blir det avgjørende for løsningen på spørsmålet hvorvidt det med rimelighet kan hevdes at …] [Det avgjørende blir … ] . Eksemplene er tallrike, se f eks A3. Unngå forsterkningsord (utvilsomt, klart, helt opplagt, selvsagt, innlysende … ) Unngå fremmedord – med mindre du (i) er helt sikker på at du vet hva ordet betyr, og (ii) at ordet øker presisjonsnivået. Sett punktum. Unngå lange avsnitt. Skriv forståelig norsk. C6-C10. Ikke la håndskriften skli helt ut.

8) Teoretisering i praktikum – en seilas mellom Skylla og Kharybdis? Teori er ikke tabu i en praktikum, men alt som settes på papiret skal ha en funksjon i forhold til å løse den konkrete problemstillingen som drøftes. Sky vidløftig teoretisering som ikke gagner drøftelsen. Men ta for all del med ”teori” som er konkret relevant, det er først og fremst slik du får vist kunnskap på eksamen. C26

Avslutning – en liten huskeliste Spørsmålet i oppgaven som overskrift/hovedproblemstilling. Eventuelle forutsetninger. Kommer forvaltningsloven til anvendelse? Rettslig grunnlag for å løse tvisten/spørsmålet. Slå (eventuelt) kort fast de vilkårene som klart er oppfylt. Lag en poengtert problemstilling forankret i et vilkår i lovteksten Foreta en tolkning av vilkåret Foreta en subsumpsjon Delkonklusjon Eventuell ny problemstilling Eventuell oppsummering Konklusjon

LYKKE TIL PÅ EKSAMEN!