Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Begreper mv. Begrepet folkevalgt Ombudsrollen Rett og plikt Regulert i kommuneloven kapittel 7 Også saksbehandlingsreglementer mv vil gi regler av betydning for de folkevalgtes rettigheter og plikter
Innsynsrett Stemmerett/stemmeplikt Motta valg/sitte perioden ut Møterett/møteplikt -valgloven -koml. § 40 nr.1 -koml. § 14-§ 15 -koml. § 19 og 19 a) Innsynsrett Stemmerett/stemmeplikt -koml. § 40 nr. 5 -koml. § 40 nr.2 nr. 2 FOLKEVALGT Taushetsplikt Inhabilitet -fvl. § 13 - § 13f -fvl. kap. 2 -koml. § 40 nr. 3(og 4) Godtgjøring -koml. § 41- § 43 Figur IX-1: Rettigheter og plikter for en folkevalgt
Valg Kommuneloven bygger på et utgangspunkt om at færrest mulig skal utelukkes fra valg Rett og plikt til å motta valg er hovedregelen både etter valgloven § 3-3 (valg til kommunestyret) og kommuneloven (§ 14) De samme utelukkelsesreglene gjelder i hovedtrekk, mens fritaksreglene er forskjellig utformet Koml. § 14 nr. 1 gjelder ved valg til organene opplistet, men ikke ved valg til eksempelvis institusjonsstyrer etter koml. §11 eller foretaksstyrer i kapittel 11 i loven Utelukket fra å sitte i organene listet opp i nr. 1 er personer ansatt i visse stillinger eller funksjoner, pga. administrative, politiske og kontrollfunksjoner, se nr. 1 b) Se også nr. 2 - 5 Fritak er regulert i kom. § 14 nr. 1 c
Rett og plikt til å fungere i vervet (etter at valg har skjedd) Retten og plikten gjelder som hovedregel perioden ut Unntak * tap av valgbarhet * enkeltmedlemmer i byrådet kan trekke seg eller «avsettes» * enkeltmedlemmer i institusjonsstyrer, styrer under byrådet eller av et foretaksstyre kan skiftes ut eller trekke seg * fritak etter koml. § 15 nr. 2 * fradømmes vervet eller suspenderes etter koml. § 15 nr. 3 * annet
Møterett, talerett, forslagsrett og stemmerett Møterett og -plikt, jf. koml. § 40 nr. 1 Unntak gyldig forfall Rett til fri fra arbeid Har også stemmerett og normalt stemmeplikt Tale- og forslagsrett ligger implisitt i vervet Ofte er tale- og forslagsretten nærmere regulert i kommunens reglement
Habilitet Forvaltningslovens habilitetsregler gjelder, fvl. § 6 andre ledd er den regelen som skaper problemer Særregler i koml. § 40 nr. 3 Ikke inhabil ved valg eller fastsetting av godtgjøringer for offentlige tillitsverv Inhabil ved dobbeltrolle som ansatt og folkevalgt, men ikke ved behandling av økonomiplan, årsbudsjett og kommuneplan Inhabil ved dobbeltrolle i klagesaker 7
Taushetsplikt Regulert i forvaltningsloven Reglene gjelder for folkevalgte, se ordlyden i fvl. § 13 Brudd på taushetsplikten kan straffes etter strl. § 131 En bystyrerepresentant i Oslo ble anmeldt etter vedtak i bystyret for mulig brudd på sin taushetsplikt, han ble frifunnet Kan ikke pålegge taushetsplikt om opplysninger som kommer frem i et lukket møte fordi møtet er lukket. Mange kommuner bryter lovgivningen på dette punktet. Se også kommunestyret i Brønnøy kommune
Innsynsrett i saksdokumenter Offentleglova gjelder for de folkevalgtes innsynsrett I tillegg skal kommunestyret selv vedta et lokalt reglement om de folkevalgtes innsynsrett fordi de folkevalgte har en utvidet innsynsrett sammenholdt med offentleglovas regler, jf. koml. § 40 nr. 5 Bygger på ulovfestet rett Veiledende normalreglement er utarbeidet av departementet I utgangspunktet er den utvidede innsynsretten lagt til kommunestyret/organet med saksansvar, men også enkeltmedlemmer av et folkevalgt organ har utvidet innsynsrett 9
Godtgjøring av folkevalgte NB Ikke ansatt, får ikke lønn, men kan ha et folkevalgt verv på full tid Typer godtgjøring * Reisegodtgjøring * Godtgjøring av tapt arbeidsfortjeneste * Arbeidsgodtgjøring for selve vervet De folkevalgte har rett til godtgjøring, jf. koml. §§ 41 og 42 Regler om godtgjøring gis av kommunestyret selv, jf. koml. §§ 41 og 42 10