Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging Pål Roland PHD UiS
Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS Krevende klasser Elever med sterke atferdsproblemer og/ eller psykiatri Tilpasset undervisning Det uforutsigbare Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS
Bukowski & Abecassis 2007 Ulike elevkategorier
Relasjonsbygging Wubbels mfl 2015
Utestengning psykologiske mekanismer
Mobbingens Dynamikk
Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler: – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende
Kjernekomponenter i undervisningen Bør beskrives for undervisningstimen Preg av klarhet Må operasjonaliseres Kjernekomponenter i undervisningen
Endringer i organisasjonen Fixsen et al 2005
Refleksjoner Hvordan møte utfordringer knyttet til ulike elevgrupper? Hva kan teamene bidra med? Hva tenker dere om skolenivå? Identifiser forbedringspotensiale i den autoritative rollen… Refleksjoner
Prososiale «controllers: høy sosial kompetanse, vennlige, positive i kommunikasjon med andre, lav på konflikt Negative « controllers»: negative handlinger som drivkraft, fiendtlig innstilt, høy på konflikter Bistrategiske «controllers)» er kombinasjonen av de over. Har ferdighetene sosialt, men kan bruke negative handlinger for å oppnå ting. Skårer høyt på sosial dominans, status blant jevnaldrene. Disse har vennenettverk som de prososiale Passive «controllers»: De som ikke får tak i ressurser Fire varianter
Prososial: vennlig kommunikasjon, sosial kompetanse Coercive: Ta ting, true, mobberelaterte aktiviteter ( negative handlinger) Sentralitet i nettverket: hvordan få oppmerksomhet i nettverk, bli midtpunktet, sosial status To hoved strategier
Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007) Hvordan få tak i ressurser? ( som er nødvendige for livet). Materielle (ting, mat bosted osv), Sosiale ( venner, partnere rollemodeller)og Informasjon (som skal til for å skaffe de to forrige ressursene). Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007)