Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
KLASSELEDELSE.
Positiv ledelse av barn
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Aggresjonsperspektivet
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Den autoritative lærerrollen
Kampen skole Vår visjon:
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Mobbing og atferdsproblemer
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Et godt sted og være, leke og lære…
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging Pål Roland PHD UiS

Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS Krevende klasser Elever med sterke atferdsproblemer og/ eller psykiatri Tilpasset undervisning Det uforutsigbare Hva er utfordringer ved klasseledelse? CIESL studien. UIS

Bukowski & Abecassis 2007 Ulike elevkategorier

Relasjonsbygging Wubbels mfl 2015

Utestengning psykologiske mekanismer

Mobbingens Dynamikk

Det autoritative perspektivet (Baumrind 1991) Relasjonsakse, eksempler:   – perspektivtaking – småprat – lek – aktiviteter – «banking time» – mestringsopplevelser - sensitiv kommunikasjon - positivt klima Kontrollakse Autoritativ Forsømmende Autoritær Ettergivende

Kjernekomponenter i undervisningen Bør beskrives for undervisningstimen Preg av klarhet Må operasjonaliseres Kjernekomponenter i undervisningen

Endringer i organisasjonen Fixsen et al 2005

Refleksjoner Hvordan møte utfordringer knyttet til ulike elevgrupper? Hva kan teamene bidra med? Hva tenker dere om skolenivå? Identifiser forbedringspotensiale i den autoritative rollen… Refleksjoner

Prososiale «controllers: høy sosial kompetanse, vennlige, positive i kommunikasjon med andre, lav på konflikt Negative « controllers»: negative handlinger som drivkraft, fiendtlig innstilt, høy på konflikter Bistrategiske «controllers)» er kombinasjonen av de over. Har ferdighetene sosialt, men kan bruke negative handlinger for å oppnå ting. Skårer høyt på sosial dominans, status blant jevnaldrene. Disse har vennenettverk som de prososiale Passive «controllers»: De som ikke får tak i ressurser Fire varianter

Prososial: vennlig kommunikasjon, sosial kompetanse Coercive: Ta ting, true, mobberelaterte aktiviteter ( negative handlinger) Sentralitet i nettverket: hvordan få oppmerksomhet i nettverk, bli midtpunktet, sosial status To hoved strategier

Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007) Hvordan få tak i ressurser? ( som er nødvendige for livet). Materielle (ting, mat bosted osv), Sosiale ( venner, partnere rollemodeller)og Informasjon (som skal til for å skaffe de to forrige ressursene). Ressurs kontroll teori ( Hawley 2007)