Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Brukermøte 2007 Stavanger Forum.
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Stoffkartotek-veileder
ELEMENTÆR GRUNNLEGGENDE SIKKERHETSOPPLÆRING
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Helse, miljø og sikkerhet Oversikt
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kjemikalieregisteret Et verktøy til hjelp ved kartlegging og vurdering av kjemisk fare for både arbeidsmiljøet og det ytre miljø. Orienteringsmøte 3-5.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Risikostyringsprosessen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Samhandling leder/verneombud
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Lover og forskrifter HMS-datablad og stoffkartotek
Arbeidstilsynets erfaringer fra tilsyn med kjemikalievirksomheter Kjemikaliedagene 2014 Gry EB Koller.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Hovedkontormodell og HMS
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Vernetjenesten i Kirstiansund
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Innføring av miljøledelse ISO 14001: 2004 i Helse Stavanger.
VERNEARBEID DAGSKURS Bedriftshelsetjeneste AS v/ Erik Lium og Matjo van Liere.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Sikker bruk av motorsag. Mål for kurset Sikker bruk av motorsag Hoggeteknikk Vedlikehold.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HMS – Helse, Miljø og Sikkerhet
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
Helse miljø og sikkerhet
Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Helse, miljø og sikkerhet i kjemiundervisningen Karoline Fægri, Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo Foredrag på Elvebakken skole, torsdag 16.2.2017

…men du har rett og plikt til å delta Rektor har ansvaret for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet på skolen …men du har rett og plikt til å delta Følge gjeldende HMS-rutiner Si fra om mangler og brudd Bidra med din kompetanse og dine erfaringer for å utarbeide og utvikle HMS-systemet HMS-systemet er til for å brukes! Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter: Internkontroll innebærer at virksomheten skal 3. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes Du må som arbeidstaker delta i prosessen. Det er en viktig forutsetning at du som har daglig befatning med problemer, bidrar med dine erfaringer og forslag til løsninger, for eksempel i utforming av og ajourføring av rutiner. Dette sikrer at rutinene stemmer med virkeligheten. Oppgaver, ansvar og myndighet må avklares. Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. Oversikt over organiseringen skal være skriftlig og kan formuleres som vist i illustrasjonen.

Et godt HMS-system for kjemi-undervisningen omfatter rutiner for Forskriftsmessig merking og oppbevaring av kjemikalier Oppdatert Stoffkartotek med sikkerhetsdatablader Risikovurdering av praktiske forsøk Avfallshåndtering av kjemikalier Opplæring av ansatte Jevnlig gjennomgang av systemet Viljestyrke kontra handlingsregler. Ansvar, oppgaver og myndighet skal være tydelig fordelt

Merking av kjemikalier Det er CLP-merking som gjelder: helsefare fysisk fare miljøfare

Faresymboler og fareklasser

Merkepliktige kjemikalier Nye kjemikalier skal være riktig merket fra leverandør. Gamle kjemikalier skal merkes etter gjeldende forskrifter. Løsninger til eget bruk skal merkes forskriftsmessig.

Å merke selv… CLP-reglene gjelder Navn identifikasjonsnummer Konsentrasjon Løsningen skal klassifiseres og utstyres med Riktig faresymbol (piktogram) Varselord Faresetninger Relevante sikkerhetssetninger (maks. 6) Skolens navn, adresse og telefonnummer I tillegg anbefales produksjonsdato og navn på tillager. Det du kjøper skal være korrekt merket fra produsent. Etter første juni 2015 skal alle kjemikalier merkes om til ny ordning med piktogrammer, fare- og sikkerhetssetninger i henhold til CLP, men det er kanskje ikke det jeg ville prioritert først. Når du selv lager løsninger, er du også forpliktet til å følge Navnet skal enten hentes fra en liste i et av vedleggene til CLP, alternativt brukes IUPAC navn. Identifikasjonsnummer skal også finnes i samme liste, alternativt brukes CAS-nummer eller EC-nummer (skriv på hva du bruker) Konsentrasjonen oppgis i prosent. Hva slags prosent? Kan oppgi molar konsentrasjon i tillegg. Faresetninger (H-setninger) angir farene til et et farlig stoff eller stoffblanding. Sikkerhetssetninger (P-setninger) er anbefalte forholdsregler for sikker håndtering av farlige kjemikalier. H- og P-setningene er standardiserte, og den eksakte ordlyden skal brukes på etiketter. Skjønn er påkrevd. Kreativitet er ikke ønskelig. Disse skal holdes sammen på etiketten

Hjelpen er nær  Kjemikalier for ungdomstrinnet: Oppbevaring og håndtering Etiketter til vanlige kjemikalier og løsninger i ungdomsskolen En tilsvarende liste for videregående er under utarbeidelse. Nyttige lenker hvis du skal merke selv: http://www.miljodirektoratet.no/clp/ https://echa.europa.eu/information-on-chemicals/cl-inventory-database Etikettene oppfyller ikke samtlige krav per i dag. De mangler CAS-nummer.

Oppbevaring av kjemikalier Farlige stoffer skal oppbevares i låst rom Ha bare det du trenger. Ha ikke større mengder enn nødvendig. Oppbevaringsrutinen bør inkludere en årlig gjennomgang og opprydning. Stoffer som skal spises, bør oppbevares og brukes adskilt fra farlige kjemikalier. Syrer og baser må stå adskilt. Uorganiske og organiske forbindelser bør stå adskilt. Særskilte krav til oppbevaring av brannfarlige forbindelser og gass under trykk. Les Kjemikalier for ungdomstrinnet: Oppbevaring og håndtering

Stoffkartotek Skolen er pålagt å ha et oppdatert stoffkartotek for alle merkepliktige kjemikalier Bytt ut sikkerhetsdatabladet i kartoteket når du får et nytt For merkepliktige løsninger til eget bruk er det tilstrekkelig med et informasjonsblad Å lage et stoffkartotek der det ikke eksisterer noe fra før, er en stor jobb, som dere ikke bør ta på dere uten klekkelig kompensasjon. For kjemikalier som brukes i så små mengder at det kan sammenlignes med et privat årsforbruk, og i praksis ikke vil kunne forårsake noen helserisiko, er det ikke nødvendig å ha sikkerhetsdatablad i stoffkartoteket. Det gjelder produkter som kjøpes i små mengder per år i forbrukerpakning, som for eksempel Salmi.

Hva er en akseptabel risiko i kjemiundervisningen? Sannsynligheten for at noe går galt Konsekvensene hvis noe går galt Hva er en akseptabel risiko i kjemiundervisningen?

Risikovurderinger Hvilke stoffer, instrumenter og arbeidsoperasjoner er involvert? Hva kan gå galt? Hvordan kan vi minske sannsynligheten for uønskede hendelser? Hva skal vi gjøre hvis noe går galt? Les også Kjemikalier på ungdomstrinnet: Risikovurdering Substitusjonsplikten. Arbeidsmiljøloven §4-5 (2) slår fast at «Kjemikalier og biologisk materiale som kan innebære helsefare, skal ikke brukes dersom de kan erstattes med andre eller med en annen prosess som er mindre farlig for arbeidstakerne.» Det kan være grunn til å ha et kritisk blikk på foreslåtte elevforsøk fra gamle læreverk. (3) Virksomheten skal ha nødvendige rutiner og utstyr for å hindre eller motvirke helseskader på grunn av kjemikalier eller biologisk materiale. Arbeidsmiljøloven som en veiledning.

Farlig avfall Merkepliktig stoff => farlig avfall Dere må vite hva som er farlig avfall. Farlig avfall skal leveres inn minst én gang i året Skolen er en virksomhet og skal ikke levere farlig avfall på steder ment for private husholdninger. Å deklarere merkepliktig stoff er en krevende oppgave som forutsetter spesialkompetanse

Oppsamling av farlig avfall Gammelt Uorganisk Organisk KOBBER Riskavfall? HALOGENERTE HYDROKARBONER HYDROKARBONER TUNGMETALLER SØLV ANDRE TUNG-METALLER ORGANISKE SYRER ORGANISKE BASER BLY KROM Les også Kjemikalier på ungdomstrinnet: Avfallshåndtering

HMS-systemet er til for å brukes! Opplæring HMS-systemet er til for å brukes! Opplæring er en del av HMS-arbeidet: Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. ↕ Et godt dokumentert HMS-system letter opplæringsarbeidet. Tydelige rutiner og instrukser Stoffkartotek og risikovurderinger Settes det av tid til opplæring? Oppgaver, ansvar og myndighet må avklares. Personer med ansvar må også ha kunnskap og myndighet til å følge opp. Internkontroll innebærer å: 2. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer Handlingsregler erstatter viljestyrke. Oversikt over organiseringen skal være skriftlig og kan formuleres som vist i illustrasjonen.

Takk for meg!