Meta-analyser og systematiske oversikter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Advertisements

Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Litteraturstudie metode
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
11 Iqbal Al-Zirqi Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse 11 Leonardo da Vinci The baby in the womb Anno 1511 I Al-Zirqi, S Vangen, L Forsén, A K Daltveit,
Sparebanken Vest 13. september, 2007 Haakon Bønes Direkte: Mobil: Bevisets stilling overskygger.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Introduksjon til kunnskapsbasert medisin Oslo, 15.mai 2006 Gro Jamtvedt, Arild Bjørndal.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Internprising F. Zimmer V06.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær FoU Fra forskning til praksis – får vi det til og har vi gode eksempler? -en konferanse i regi av Strategiske.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
Emnebibliotek psykisk helse -en kort presentasjon Øystein Eiring.
Retningslinjer for klinisk praksis
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Irene W. Langengen
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Punkter til diskusjon hovedfunn? randomisering (hensikt) intern vs ekstern validitet effektstørrelse RR vs OR (rare disease assumption) større variasjon.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Halvparten av verden er underernært eller feilernært
SS-generasjonen HL-senteret,
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
Skadedata og risikoanalyser
Issue paper on biodiversity accounts and Indices- some comments on the difference between the Australian and Norwegian approach. UN Committee of Experts.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Meta-analyser og systematiske oversikter Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin kristine.pape@ntnu.no

Hva er det? Oversiktsartikkel (review) Systematisk oversikt (systematic review) Systematisk oversikt og meta-analyse Meta-analyse Kvalitativ vs kvantitativ

Studier med ulike funn og konklusjoner Samlet/felles/oppsummert funn og konklusjon Studie Studie Studie Studie Studie Studie Studie Studie Studie

Gjennomsiktighet og reproduserbarhet Følger standardiserte oppsett for litteratursøk, rapportering, analyser.

Hvorfor gjøre?

Hvorfor lese?? Klinikken? Hovedoppgave? Eksamen?

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Hvor og hvordan finner vi systematiske oppsummeringer og metaanalyser? Cochrane (se oppgave) Pyramidesøk Pubmed (mesh-term meta-analysis, evt meta-analysis som «Article types») (Se tutorials på de neste bildene)

1. Fra PubMed: gå inn i MeSH databasen 2. Fra MeSH: skriv inn søkeord, f. eks meta-analyse 3. Hak av 4. Trykk på «add to…» 5. Søk PubMed, kombiner med temaord med «AND»

Oppgave 1 Cochrane

Hvordan vurderer vi en meta-analyse Hvordan komme seg gjennom en meta-analyse? Hva er egentlig gjort? Hva betyr alt?

Oppgave 2 NEL: https://legehandboka.no/handboken/kliniske-kapitler/generelt/tilstander-og-sykdommer/klinisk-beslutningslare/meta-analyser/ Bruk 10 minutter på å lese gjennom Artikkel

Vanlige elementer i en systematisk oversikt og meta-analyse Med eksempler fra

Søkestrategi (her er den detaljerte søkestrategien beskrevet over 18 sider i et appendix!!)

Utvelgelsen: fra 8000 til 11

Kvalitativ vurdering Bias i enkeltstudier (tabell 2) “ We rated the risk of bias for each relevant outcome of a study as low, moderate, or high. To determine risk of bias in a standardized way, we used the Cochrane Risk of Bias tool to appraise randomized controlled trials. Two independent reviewers assigned ratings for risk of bias. They resolved any disagreements by discussion and consensus or by consulting a third member of the team. We included all eligible studies in this review regardless of risk of bias, but we used studies rated as at high risk of bias only in sensitivity analyses. Risk of bias assessments are shown in appendix B”. Det totale kunnskapsgrunnlaget (tabell 3) We graded the strength of evidence on the basis of guidance established by the US Agency for Healthcare Research and Quality for the Evidence-based Practice Center program. This approach, which is based largely on the approach developed by the Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation (GRADE) Working Group, incorporates five domains: study limitations, consistency, directness, precision, and reporting bias. Grades (high, moderate, low, insufficient) reflect the confidence we had about the evidence for a specific outcome on the comparative benefits and harms of the interventions.

Kvantitativ vurdering Grafisk med forest plots Et samle-estimat

Ikke bare RCT-studier

Meta-analyse av individuelle pasient data Tradisjonell meta-analyse Med individuelle pasientdata RR= RR= RR= RR= RR= RR= RR=

5 RCT fra 5 ulike land En stor populasjon

Network meta-analysis

Hvilken type kunnskap genereres?

Tilgjengelighet for klinikere? Behov for forenkling?

Lese mer… http://blogs.plos.org/absolutely-maybe/2014/01/20/5-key-things-to-know-about-meta-analysis/