Vi er nærmere en løsning …….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Norges Musikkhøgskole
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Sommervikar i Blend.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Observasjon ?.
Energiverket 26. September 2012 Erik Torjussen A-larm.
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
- Den gode utviklingssamtale
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskning
Tema: Kommunikasjon i team
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Cake Q3 Storulykke 1.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Etikk og helseprofesjonene
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Forbrukerportalen.no Tilbudsforespørsel Forbrukerpanel for Forbrukerrådet.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Helsesøsterkongressen 2017
1 Kommunikasjon.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
En god skole for alle elever
Den vanskelige samtalen
Kommunikasjon; forutsetninger
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Ledelse av læringsprosessen
Venner & valg Velkommen.
Norges Musikkhøgskole
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Vi er nærmere en løsning ……. Om å gi kritikk Vi er nærmere en løsning …….

Vi er nærmere løsning når kritikk erstattes av positive ønsker

Vi er nærmere løsning når kritikk gis når andre er i stand til å ta i mot den

Vi er nærmere løsning når kritikk kommer som små drypp når den kritiserte trenger det...istedenfor som eksplosjoner når kritikeren har fått nok

Vi er nærmere løsning når kritikk bunner i et ønske om å få til noe bedre fremfor et ønske om å holde noen nede eller stemple noen

Vi er nærmere løsning når kritikk skiller mellom egne følelser og andres feil Vi er nærmere løsning når kritikk

Vi er nærmere løsning når kritikk formuleres presist og konkret Ikke generelt og uspesifikt Vi er nærmere løsning når kritikk

Vi er nærmere løsning når kritikk rommer ordet jeg, min opplevelse, slik jeg har oppfattet det ..

fremfor du har gjort eller er skyld i, har ansvaret for,mener, sier eller gjør..

Vi er nærmere løsning når kritikk beskriver handlinger og hendelser, ikke egenskaper og intensjoner

Vi er nærmere løsning når kritikk formuleres som egen virkelighet og ikke som den eneste sanne virkelighet

Vi er nærmere løsning når kritikk formuleres med det følelses uttrykk som fører til ønskede resultater

Vi er nærmere løsning når kritikk er lokalt avgrenset i tid og rom fremfor evige og gjeldende overalt

Vi er nærmere løsning når kritikk rommer anerkjennelse for det som fungerer…

Vi er nærmere løsning når kritikk ikke bare handler om det som ikke fungerer

Vi er nærmere løsning når kritikk formuleres som forslag til nye løsninger fremfor fastslåing av negative sannheter

Vi er nærmere løsning når kritikk rommer et ønske om å forbedre noe fremfor et ønske om å plassere noen

Vi er nærmere løsning når kritikk rommer spørsmål som: Hva synes du er viktig? Hva kan vi gjøre anderledes?

Vi er nærmere løsning når kritikk rommer egne behov og følelser fremfor skjulte motiver

Vi er nærmere løsning når kritikk gir den kritiserte følelse av å bli trodd

Vi er nærmere løsning når kritikk fører til anerkjennelse for positive intensjoner

Vi er nærmere løsning når kritikk fører til tilbud om fellesskap i arbeidet for nye løsninger

Vi er nærmere løsning når kritikk gir rom for dialog fremfor å være en avsluttet enetale

Vi er nærmere løsning når kritikk åpner for den kritisertes oppfatning av hva som skjer

Vi er nærmere løsning når kritikk gjennomsyres av gode intensjoner

Vi er nærmere løsning når kritikk kommer forberedt og planlagt for begge parter fremfor spontant og tilfeldig

Vi er nærmere løsning når kritikk skjer når begge parter har god tid og intet hastverk

Vi er nærmere løsning når kritikk tar vare på mottakers følelser

Vi er nærmere løsning når kritikk foregår direkte, under 4 øyne fremfor indirekte via mange ører

Vi er nærmere løsning når kritikk blir noe den andre vokser på fremfor å gå ned med

Vi er nærmere løsning når kritikk avsluttes med innsikt i hva den andre er i stand til eller ønsker å få til fremfor såre følelser

Vi er nærmere løsning når kritikere sjekker ut hvor den kritiserte befinner seg

Vi er nærmere løsning når kritikeren sjekker ut om den kritiserte føler seg vel med kritikken eller om han trenger den på en annen måte

Vi er nærmere løsning når kritikeren avdekker om han har fått nok eller kan ta mer

Vi er nærmere løsning når kritikk avdekker hva den kritiserte trenger for å få til det han ønsker