Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Oslo kommune Energigjenvinningsetaten
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Brukerforum voksenpsykiatri
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Regional transportplan Agder
”Be The Change You Want To
Aggression Replacement Training
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Ny klima og energistrategi i Troms
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
To spørsmål å besvare: 1.Hvor mange personer vil være aktuelle for HAB i Norge? 2.Dersom 5 HAB sentre, hvor mange pasienter vil ikke nås pga stor geografisk.
Brukeratferd i norske storbybibliotek. Bakgrunn for undersøkelsen Undersøkelsen i 2007 Biblioteket som læringsarena og uformelt sosialt møtested Problemstillinger.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Nasjonal transportplan
Selvkjørende minibusser Oslo
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Bedre kunnskapsgrunnlag for endret transportmiddelfordeling i byer
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Fastlandsindustriens bidrag og muligheter til å nå klimamålene
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Bildeling og bærekraftig mobilitet
Informasjonsmøte om VEILEDNING
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
«Grønn næringsutvikling»
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
Fokus på klima og miljø i transportsektoren

Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Rullering av Regional transportplan
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Brukercase fossilfri mobilitet i norske byer Hans Jakob Walnum 24.08.2017

Bakgrunn Norge har forplikta seg til å redusere klimagassutslepp i ikke-kvotepliktig sektor med 40% innan 2030 samanlikna med 2005-nivå. Dette  innebær at transportsektoren sannsyligvis må redusere klimagassutslepp med 50% fra dagens nivå. Stortinget har vedtatt et mål om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gåing Det er igangsatt en rekke statlige ordninger for samarbeid mellom stat og byer for realisering av klimamålene på transportområdet som bymiljøavtaler, byvekstavtaler og bypakker/bompengepakker En rekke byer i Norge har lansert ambisiøse mål om hvordan få til drastiske reduksjoner i klimagassutslipp fra transport; mål og planer som på enkelte områder har blitt fremstilt å være mer ambisiøse enn gjeldende nasjonale klimamål og planer. Oslo og fossifri kollektiv transport innen 2020 Fossilfri taxinæring

Metode Bruke tidligere forskning i CenSES, skaffe oversikt over denne Samordning med pågående og overlappende prosjekt BREV (tatt for seg lokale transportsystemer i kommuner, Bergen og Trondheim) Bymiljøavtalens bidrag til en bærekraftig areal- og transportutvikling Dokumentanalyse Ta for oss overordna klimaplaner Brukerseminar, Konferanse i samarbeid med CICERO, mandag 13. november i CICEROS lokaler i Oslo. Deltakere: Byer: Stavanger, Bergen, Trondheim, Oslo (som case) Evt invitere følgende diskusjonspartnere på seminaret: Tromsø, Rogaland, Hordaland og Trøndelag fylkeskommuner. Statlige aktører: Jernbanedirektoratet, Enova, Miljødirektoratet, NVE, Samferdselsdepartementet og Statoil. Line Ingeborgrud, tverrfaglig kulturstudier NTNU Dokumentanalyse med synergi til prosjektet TRANSFORM, klimaomstilling i kommuner støtte fra klimaforsk. Første drøfting av caset på CenSES brukerkonferanse i august. Rekruttering av brukere (jf forslag til brukere over). Vestlandsforsking (VF) ber om å få tilsendt relevante dokumenter (overordna klimaplaner) fra de fire største byene, dvs informasjon om deres mål og planlagte strategier og virkemidler som gjelder å få til en «klimavennlig» transport (der dette kan defineres som «bærekraftig», «lavutslipp», «nullutslipp», «klimanøytral» og/eller «fossilfri») VF sammenstiller materialet fra (3) slik at vi får en fullt ut sammenlignbar mellom byene beskrivelse med tanke på systemgrense, faktorer som samme referanseår og år for utslippsreduksjon, samme systemgrense for beregning av utslipp, hvilke typer transporter som inngår osv. denne inngår i sluttrapporten. VF og CICERO/TØI har et møte der materialet fra (4) sammenlignes med den oversikten CICERO og TØI har på målsetting og iverksetting rundt Bymiljøavtaler mm. Her belyses problemstillingene 1, 2 og 3 så langt det lar seg gjøre. Forskergruppen utvikler et systematisk diskusjonsopplegg for identifisering av muligheter og barrierer for at bytransport kan innordne seg et langsiktig mål (innen 2100) om å nå 2 gradersmålet, fortrinnsvis også 1.5 gradersmålet (jf problemstillingene 3 og 4). November 2017 gjennomføres et lukket seminar med brukere og forskergruppen med følgende innhold: Forskergruppen presenterer resultatene fra analysen gjort i pkt 5. Gjennomføring av en strukturert gruppediskusjon utviklet i pkt 6. Utarbeiding av et skriftlig referat fra seminar 1 som inngår i sluttrapporten. Basert på (8) lager forskergruppen utkast til en analyse av prosjektets problemstillinger Vinteren 2017 sendes (9) ut på kommentarrunde til de inviterte brukerne Ferdigstilling av brukercaset.

Aktuelle problemstillinger Er det forskjeller i innretning og ambisjonsnivå mellom byene og staten når det gjelder å redusere utslipp av klimagasser fra persontransport? Er det rimelig å tro at byene vil klare å nå de målene som er satt når det gjelder reduksjon i utslipp av klimagasser fra persontransport? Er det forskjeller på byer som har bymiljøavtale kontra byer som ikke omfattes av bymiljøavtaler? Hva framstår som de viktigste hindringene for at byene skal klare å nå målene som er satt når det gjelder reduksjon i utslipp av klimagasser fra persontransport? Hvilke endringer i virkemidler og virkemiddelbruk kan være aktuelle for å nå et langsiktig mål om tilnærmet nullutslipp av klimagasser i byenes persontransport?

Plan for sesjon Tittel Innleder Grønn strategi for Bergen – hvordan nå målene for å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren? Eva Britt Isager, klimasjef Bergen Kommune Bildeling og bærekraftig mobilitet. Elisabeth Svennevik. PhD Student TIK UiO. Fossilfri mobilitet i byene: Klimafotavtrykk fra Fossil vs Elbil. Linda Ellingsen NTNU Instruments to achieve a long-term goal of almost zero emissions of greenhouse gases in city passenger transport Shiuy Yan, NHH

Til diskusjon 1. Innspill til innhold, gjennomføring og aktuelle problemsstillinger for brukercaset fossilfri mobilitet i byene 2. Identifisere relevante pågående prosjekt i og utenfor CenSES 3. Innspill til innhold og hvem vi bør inviterer til seminar i Oslo om «fossilfri mobilitet i byene»