Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forkurs for minoritetsspråklige
Advertisements

Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Deltaking, inkludering og velferd
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Veiledningsverktøy og tiltak
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Pedagogikk som redskap i arbeidslivet
Arbeidsevnevurdering i NAV
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Strategiarbeid i praksis
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Øystein Spjelkavik Inkluderingskompetanse - et viktig kompetanseområde for NAV Samarbeidskonferanse NAV – Universitet og høgskolene november.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
IPS Molde Individual Placement and Support
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Kommunalt Arbeidstiltak 100 % eid og drives av Orkdal kommune.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Velkommen!.
Styrker og svakheter i Supported Employment
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Velkommen til et nytt skoleår!
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Velkommen til Drømtorp vgs Samarbeidsmøte. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Fag og eksamner Forventninger Konsekvenspedagogikk.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
INKLUDERINGSKOMPETANSE FAGKONFERANSE OM INKLUDERINGSKOMPETANSE 27 OG 28 AUGUST Oppsummering. Presentasjon til Vilje viser veien eksternt team.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
Trygdemedisinsk kurs Samhandling mellom NAV og fastleger.
Realfagskommunen Asker
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
IPS Elverum Erik Skramstad Uthus.
Kvalifiseringsprogrammet
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Individuell jobbstøtte (IPS)
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
Inkluderingskompetanse i NAV
Kompetansebehov i NAV og utdanningene
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Kompetansestrategi Agder 2030
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) Øystein Spjelkavik Ø. Spjelkavik

Perspektiv i inkluderingskompetanse Inkluderende arbeidsliv - omfatter ”annerledeshet” Arbeid tilpasses mennesket Fra individfokus til relasjonsfokus i arbeidsinkluderingen Fra medisinsk til sosial modell Fra arbeidsformidling til jobbutvikling Jobbmatch som prosess Arbeidsplassen som arena for sosial inkludering, utvikling av sosial identitet, medborgerskap og deltakerdemokrati Arbeidsplassen som kvalifiserings- og utviklingsarena Ansvaret for arbeidsinkludering plasseres i støtteapparatet Arbeidsgivers sosiale ansvar som kunnskapsutvikling gjennom praksis Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Kan de jobbe? De viktigste individuelle egenskaper er motivasjon og sjøltillit, om man ønsker og om man tror man kan jobbe Motivasjon og sjøltillit er nært knyttet til mestring, som påvirkes av forventninger - særlig av 'sysselsettingseksperter' og andre i støtteapparatet Motivasjon retter fokus mot enkeltindividet Mestring retter fokus mot tilrettelegging Den viktigste variabelen som påvirker om folk kan jobbe er bistandskvaliteten! Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Arbeidsgiverperspektiv Krever mye tid, oppmerksomhet og ressurser  risiko Usikkerhet, hvordan man skal forholde seg  mestring Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Kunnskapsgrunnlaget Raskt ut på arbeidsplass, så trening, tilrettelegging, kvalifisering, jobbutvikling, jobbfastholdelse, karriereutvikling… Kompetanse og ressurser brukes på vanlige arbeidsplasser Systematisk og individuelt tilpasset oppfølging for at brukeren raskt kan delta i arbeidslivet, ut fra egne forutsetninger – «jobbmatch» Helserelatert behandling, omsorgstiltak, bostøtte, ferdighetstrening, opplæring osv foregår samtidig med arbeidsinkluderingen Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Kunnskapsgrunnlaget (forts.) Nøkkelrolle: Jobbspesialisten Supported Employment Tett individuell oppfølging Utgangspunkt i den enkeltes interesser og behov Jobbmatch Proaktiv dialog med arbeidsgivere Karriereveiledning, jobbutvikling, jobbfastholdelse Kunnskap om støttesystemet Aktiv involvering av relevante deler av støtteapparatet Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Inkluderingskompetanse Sosialfaglig, helsefaglig, pedagogisk brukerkunnskap Kunnskap om bruk av ordinære arbeidsplasser for å få til inkludering for mennesker med omfattende bistandsbehov Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

STØTTEAPPARAT ARBEIDSSØKER ARBEIDSGIVER OPPFØLGING A R B E I D S R E L A S J O N ARBEIDSSØKER ARBEIDSGIVER Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Hva er markedskompetanse? Ulike strategier for ulike støttebehov FORMIDLING Innhente rekrutterings- oppdrag fra arbeidsgiver Finne den beste kandidaten i NAVs portefølje (match) Presentere aktuelle kandidater/CV for arbeidsgiver Intervju Ansettelse JOBBUTVIKLING Kartlegge brukers interesser og støttebehov Finne egnet arbeidsplass (jobbmatch), utviklingsarena Trening, opplæring, kvalifisering på arbeidsplass Tilrettelegging for mestring Målet er ordinært arbeid, eller utdanning Spjelkavik: Inkluderingskompetanse

Kartlegge brukers interesser og støttebehov Bedre innsats i skole og på ordinær arbeidsplass Nye måter å bruke jobbspesialisten på JOBBUTVIKLING Kartlegge brukers interesser og støttebehov Finne egnet arbeidsplass (jobbmatch), utviklingsarena Trening, opplæring, kvalifisering på arbeidsplass Tilrettelegging for mestring Målet er ordinært arbeid, eller utdanning Støttet utdanning Støtte i overgangen til VGS Bedre bruk av praksis i ungdomsskole Bedre bruk av arbeidstrening ”Jobbsmak” for å finne riktig(ere) skolevalg Støttet læreplass, praksisbrev Spjelkavik: Inkluderingskompetanse