Fagskolenes forhold til arbeidslivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Advertisements

Om skole og næringslivssamarbeid
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
NHOs kompetansebarometer 2016 Hovedresultater fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter NIFUs prosjektgruppe Espen Solberg Kristoffer.
/ Forum for kompetanse og arbeidsliv 23. Mai 2016.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Fagskoleorientering Erlend Fjose Bodø Foto: Peter Hamlin.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
NHOs kompetansebarometer 2017
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Rådgiversamling 2. november 2016
Store forskjeller i arbeidsledighet
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Regionsamlinger november 2016
Rådet for offentlige fagskoler
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Nye tider – nye utfordringer
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Kompetansebarometeret 2018
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolenes forhold til arbeidslivet Seniorrådgiver NHO, Kari Minge 16. Mars 2017

Arbeidslivets forhold til fagskolene Seniorrådgiver NHO, Kari Minge 16. Mars 2017

Kort informasjon om NHO Hvorfor fokuserer NHO på fagskoleutdanning NHOs Kompetansebarometer NHOs tanker om stortingsmelding 9 – fagfolk for fremtiden

Over 25 000 medlemsbedrifter Mer enn 600 000 årsverk Om NHO NHO er Norges største interesseorganisasjon for bedrifter og jobber for stabile og konkurranse-dyktige vilkår Over 25 000 medlemsbedrifter Mer enn 600 000 årsverk NHO er talerør for et stort interessefellesskap. Når et bredt utvalg av bedrifter står sammen er det lettere å bli hørt og få forståelse hos politikere og i befolkningen. I alle ledd av organisasjonen er det tillitsvalgte fra medlemsbedriftene som bestemmer retningen for arbeidet i NHO. Bedriftsledere sitter i styrer, råd og utvalg og sikrer at organisasjonen arbeider med saker som opptar bedriftene. NHO jobber for stabile og konkurransedyktige vilkår for bedriftene, og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder. NHO er en paraplyorganisasjon med 18 landsforeninger, 15 regionforeninger og et kontor i Brussel. Landsforeningene organiserer igjen en rekke bransjeforeninger. NHO, NHOs regionforeninger og landsforeninger jobber sammen lokalt, nasjonalt og internasjonalt for å sikre medlemsbedriftene gode rammevilkår og gunstige medlemsfordeler. NHO-fellesskapet gjør det mulig for næringslivet å fremstå med én samlet og sterk stemme på tvers av bransjer, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Alle medlemmer i NHO er også medlem i en landsforening, som spesielt ivaretar deres bransjeinteresser og en regionforening som fremmer viktige næringspolitiske saker. NHO sentralt har nær dialog med politiske myndigheter, og jobber for stabile og konkurransedyktige rammebetingelser. Bransje- og landsforeningene er det leddet som i størst grad yter direkte service overfor medlemsbedriftene. NHOs regionale nettverk står i direkte kontakt med lokale myndigheter og yter service til bedriftene lokalt.

Landsforeninger i NHO-fellesskapet

Arbeidslivs-politikk Tariff Nærings-politikk og ramme-betingelser Møteplasser og nettverk Rabatt-avtaler og fordeler Kurs og konferanser Arbeidsgiver- service Lands- og Bransjeforeningene og NHO jobber felles med å tilby tjenester Lands- og bransjeforeninger sørger for respektive bransjehensyn innen disse syv områdene, og NHO sørger for overordnede og generelle hensyn innen de samme områdene.

Bærekraftig samfunn Verdiskaping skaper velferd Lønnsomme bedrifter skaper arbeidsplasser. Arbeidsplasser gir inntekter som finansierer velferd. Gode bedrifter gir grunnlag for høy levestandard i et økonomisk sunt og bærekraftig samfunn. Lønnsomme bedrifter skaper arbeidsplasser og gir inntekter for samfunnet ved at bedrifter, eiere og ansatte betaler skatter og avgifter som finansierer velferden vår. En helt vesentlig oppgave for NHO er å synliggjøre verdiskapingen som skjer i bedriftene. Dette gjøres gjennom kontakt med politikere, partnerskapsavtaler mellom NHO-bedrifter og skoler, samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene og en rekke andre aktiviteter, ikke minst i NHOs regionforeninger.

HVORFOR FOKUSERER NHO PÅ FAGUTDANNING

NHO-bedriftenes politiske prioriteringer ”Hvilke rammebetingelser mener du er viktigst at NHO prioriterer?” - Satsing på utdanning - Stabile og lave energipriser Effektiv kommunesektor Effektiv offentlig sektor Fleksibelt arbeidsregelverk Lavt rentenivå og konkurransedyktig kronekurs Redusere skjemaveldet Lavere skatt på bedriftsoverskudd Fjerne formuesskatten Økte bevilgninger til vei Over 65% 60-65 % 50-60% - Lavere skatt på lønnsinntekt - Fornybar energi 40-50% Kilde: Næringslivets økonomibarometer

FAGSKOLEN = «ARBEIDSLIVETS UTDANNING» Arbeidslivets forhold til fagskolene: FAGSKOLEN = «ARBEIDSLIVETS UTDANNING» Viktig kompetanse for verdiskapning og velferd Selvstendige kunnskapsrike fagarbeidere trekkes fram av produktivitetskommisjonen som en driver for produktivitetsvekst. Redusere det udekkede behovet for yrkesfaglig kompetanse Redusere behovet for helsearbeidere Øke interessen for fag- og yrkesopplæring, og minske frafallet i disse utdanningene Redusere kompetanseforringelser i arbeidslivet

STYKER VERDISKAPING OG LEGGER TIL RETTE FOR GODE VELFERDSORDNINGER Fagskole NHO ønsker at flere skal velge høyere yrkesfaglig utdanning ved fagskolene STYKER VERDISKAPING OG LEGGER TIL RETTE FOR GODE VELFERDSORDNINGER

NHOs kompetansebarometer Årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter Årlig kartlegging av kompetansebehov i NHOs medlemsbedrifter – gjennomført for tredje gang Survey gjennomført av NIFU rundt årsskiftet 2015/2016 20 231 bedrifter ble spurt og 5 183 har svart (svarprosent 26%) Relativt jevn fordeling på region, landsforening og bedriftsstørrelse Representativ for NHOs medlemsmasse, men ikke for hele norsk nærings- og arbeidsliv Bedriftsstørrelse og landsforening har stor betydning

Fallende, men fortsatt høy grad av udekket kompetansebehov Nasjonalt ser vi en litt fallende grad av udekket kompetansebehov, men fortsatt ser vi at over halvparten av våre medlemsbedrifter melder om ett udekket kompetansebehov.

4 av 10 bedrifter med udekket kompetansenebehov har tapt kunder eller markedsandeler pga. manglende kompetanse Ett udekket kompetansebehov har konsekvenser for bedriftene. Fire av ti med udekket behov forteller at dette fører til tap av kunder eller markedsandeler. Blant de bedriftene som har ett udekket kompetansebehov så er det flest som oppgir at de vil dekke behovet ved å heve kompetansen til dagens ansatte. Fortsatt to tredjedeler av bedriftene med ett udekket kompetansebehov som oppgir at det er aktuelt å dekke behovet gjennom nyansettelser. Nesten like høyt som i 2015.

Mest aktuelt å heve kompetansen til dagens ansatte – få endringer fra tidligere år

Flest NHO-bedrifter med behov for håndverksfag og ingeniør og tekniske fag

Flest NHO-bedrifter har behov for yrkesfag og fagskoleutdanning

Størst behov for fagskoleutdannete fra tekniske/håndverksfag og økonomi/adm Vi har også spurt de bedriftene som har svart at har behov for folk med fagskole om hvilken type fagskoleutdanning de antar bedriften vil ha behov for de neste fem årene. Tallene viser at naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag er mest etterspurt. Over halvparten av NHO-bedriftene med behov for fagskolekandidater har behov for denne kompetansen. Økonomiske og administrative fag kommer som en klar nr. 2. Etterspørselen etter disse to retningene er også jevnt fordelt på landsforeninger, hvilket betyr at fagskoleutdannede fra disse retningene er høyt etterspurt på tvers av næringer. Vi ser at behovet varierer med bedriftsstørrelse. Det gjelder særlig de to mest etterspurte retningene (Naturvitenskap, håndverk/ tekniske fag og økonomiske/ administrative fag). Her er behovet klart mest fremtredende blant de største bedriftene. Det er til en viss grad tilfelle også for samferdselsfag. For de øvrige fagskoleretningene er behovet ganske upåvirket av bedriftsstørrelse.

Veldig få kvinner velger teknisk fagskole Jenter og teknologi kampanje. 11 steder 2700 elever 9. og 10. trinn. - Ny kampanje 2017 Midler fra BLD med egen post på statsbudsjettet

Jenter og teknologi

Oppsummering NHOs kompetansebarometer Fagskoleutdanning er en høyt etterspurt kompetanse for en stor andel av NHOs medlemsbedrifter. I NHOs Kompetansebarometer melder halvparten av bedriftene at de har et behov for personer med fagskoleutdanning. Mange av bedriftene som har stort behov for personer med fagskoleutdanning, sliter med rekrutteringsproblemer.

Fagfolk for fremtiden - Et godt grunnlag for en fagskolereform NHO mener: Fagfolk for fremtiden - Et godt grunnlag for en fagskolereform

NHO Mener: Positivt : Reell annerkjennelse av fagskoleutdanning som høyere yrkesutdanning Studiepoeng Bedre overgangsordninger Bedre finansieringsmodell Reell annerkjennelse av fagskoleutdanning som høyere yrkesutdanning: Dette gir fagskolene tydelig plass i utdanningssystemet og er viktig for å få flere til å velge fagskoleutdanning. Studiepoeng: Betegnelsen for normert studietid og læringsutbytte må være den samme i all høyere utdanning. Dette vil gi anerkjennelse, bedre studietilgang og attraktivitet. Kan også bedre overgang mellom utdanninger. Bedre overgangsordninger: Bedre finansieringsmodell: NHO støtter Regjeringens forslag om å sette sammen tilskuddsordningen av et grunntilskudd og et resultatbasert tilskudd, med åpen budsjettramme for det resultatbaserte tilskuddet og å opprette søkbare utviklingsmidler for kvalitetsheving av fagskoleutdanning. NHO ønsker forøvrig en tettere integrasjon av utviklingsmidlene i finansieringsmodellen enn hva det legges opp til i meldingen.   På den annen side støtter vi ikke Regjeringens forslag om en felles tilskuddsordning til fylkeskommunene, på sikt regionene, da vi mener dette kan gi regionene en uheldig dobbeltrolle som både eier av egne fagskoler og forvalter av alle fagskoler. Vi mener dette kan føre til mindre grad av utvikling og dårligere utnyttelse av tilskuddene enn ønsket og viser igjen til NIFUs rapport fra 2014 om fylkeskommunenes forvaltningsrolle. NHO ønsker at staten skal samordne all finansiering av fagskoler under én finansieringsordning under Kunnskapsdepartementet. Dersom dette ikke får gjennomslag mener vi som et minimum at KD må få fullmakt til å sette spesifiserte kriterier for bruken av midlene, og deretter ha mulighet til å følge opp og etterse at dette fungerer i praksis.

Strukturendringer i fagskolen NHO Mener: Fokus på kvalitet Strukturendringer i fagskolen Arbeidslivets medvirkning og innflytelse på fagskoleutdanning NHO er svært positive til meldingens fokus på kvalitet gjennom robuste, solide fagskoler og økt kjennskap til kunnskapsgrunnlaget i form av kandidatundersøkelse, studentbarometer og arbeidsgiverundersøkelse. Forslaget om å evaluere de kvalitetshevende tiltakene er viktig, men NHO ønsker ikke å vente 5 år med å gjøre dette. Vi foreslår å starte allerede nå med evalueringsforberedelser og f.eks. følgeforskning gjennom perioden. Vi vil samtidig peke på viktigheten av at NOKUT i denne sammenheng får et utvidet mandat fra kvalitetssikring til også å omfatte kvalitetsutvikling for fagskolene. NHO Ønsker en utvikling mot større enheter. Støtter at det ikke legges opp til en sammenslåingsprosess som er tvungen, men at det stimuleres til større enheter på andre måter. Dette er ressurskrevende og det må følge midler med – på lik linje som i uoh sektoren Som tidligere nevnt er NHO svært fornøyd med meldingens anerkjennelse av at fagskolene som likeverdig part med høgskoler og universitet. I den sammenheng mener vi at det nå er på tide å vurdere mulighetene for at de fagskoler som kvalifiserer til det kan plasseres på nivå 6 i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket. NHO ser ingen grunn til å vente 5 år, som meldingen antyder, med å starte dette arbeidet Regjeringen legger vekt på at arbeidslivet skal ha en mer fremtredende rolle i utviklingen av fagskolene, NHO er glade for denne vektleggingen og er villige til å legge resursser i dette arbeidet. Mangler forslag om Nasjonalt fagskoleråd

NHO Mener: NHO stiller seg undrende til forslaget om å fjerne hindringer for å gi akkrediterte høyskoler og universitet adgang til å etablere fagskoleutdanning Eierskap: NHO er helt uenig i Regjeringens forslag om at fylkeskommunene / Regionene fortsatt skal ha eierskap over fagskolene NHO mener det er feil tidspunkt- Nå når fagskolene selv står i startgropen til å finne sin plass, bygge større og sterkere enheter og fokusere på utvikling, kvalitet og samarbeid. NHO er bekymret for at en sterk UoH-sektor vil kunne bidra til akademinsering og utvanning av fagskolens egenart. Det er godt dokumentert (NIFU) at fylkene i liten grad har hatt en aktiv rolle som forvalter av fagskoletilbudene. Det vil være langt mer samfunnsnyttig at hele den tertiære delen av utdanningssektoren sees under ett, slik at vurderinger om kapasitet, relevans og kvalitet i utdanningene ved fagskoler, høyskoler og universiteter sees i sammenheng. Det vil samle sektoren og legge til rette for forutsigbar og enhetlig styring. Det vil også bidra til mer dynamisk og helhetlig utvikling av hele sektoren for høyere utdanning. Når det nå legges opp til større fagskoler som dekker større geografiske omårder – og flere fagskoler har allerede gått sammen om samarbeid eller sammenslåing, vil det være naturlig at staten overtar ansvaret. Statlig eierskap av fagskoler, høyskoler og universitet er avgjørende for å se hele den tertiære sektoren i sammenheng. Høyskoler klarer godt regionale tilknytninger i dag, til tross for statlig eierskap

- Fokus på fag - Nærhet til arbeidslivet - Fleksibelt - yrkesrelevant Klargjøring og fremheving av egenarten Fokus på faget Nærhet til arbeidslivet Kort utdanning Praktisk utdanning   Fokus på arbeidslivet - fleksibelt for arbeidstakere - veldig yrkesrelevant - får raskt jobb og høy livslønn - er omstillingsdyktig Fagskolens egenart må ivaretas!

Lykke til med det viktige arbeidet Kari Minge Kari.minge@nho.no