«Å stå utenfor» Velkommen til fagdag Inkluderende praksiser i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Harry-Sam Selikowitz, Dr. Odont.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Internprising F. Zimmer V06.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Livsstil -et spørsmål om valg? Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat Frambu senter for sjeldne diagnoser.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Keeperskolen 2012 Elverum Fotball - Ungdomsavdelingen.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Over personer vil få en kreftdiagnose i Norge i Hvordan har utviklingen vært? Hvordan blir den fremover? Hva kan vi bidra med? Steinar Tretli,
Tor Arne Veie Fagrådgiver Sentral fagenhet for tvungen omsorg Brøset, St. Olavs hospital 360° risikovurdering og -håndtering [En ide, en plan og en modell]
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Sosialpedagogikk på Manglerud
Barneverntjenesten i Åmot
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Regulering for inkludering
Obesity and Diabetes.
Helsesøsterkongressen 2017
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
Økonomiske forutsetninger
BTI-handlingsveileder skole
BTI-handlingsveileder barnehage
CAMPAIGNING From vision to action.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Halvparten av verden er underernært eller feilernært
Design driven Innovation Programme (DIP)
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Welfare Access Through Technology
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Velkommen til SFO Velkommenr.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til dugnad i kommunen
Velkommen til foreldremøte
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Bra for legen – bra for pasienten
Serious Privacy Game Workshop
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

«Å stå utenfor» Velkommen til fagdag Inkluderende praksiser i skolen RKBU Vest / RVTS Vest «Å stå utenfor» Inkluderende praksiser i skolen Velkommen til fagdag ved Anne Marita Milde Senterleder RKBU Vest [UNI Research Helse - RKBU Vest]

Skolen – en felles arena Barn og unge som er utsatt for krenkelser gir som regel signaler og tegn på at de ikke har det bra Oppdage – avdekke – oppfølging Krever kompetanse Oppdagerkompetanse - observasjon, kartlegging, bekymring, vurdering, undring - tolke tegn og signaler Avdekkingskompetanse - undersøke, spørre, samtale / dialog Oppfølgingskompetanse - hva gjør man ved mistanke – bekymring – bekreftelse - prosedyrer - veiledning - instanser - barnas rettssikkerhet [UNI Research Helse - RKBU Vest] http://seksuelltrakassering.no

Why Do We Murder the Beautiful Friendships of Boys? February 26, 2015 by Mark Greene 35 Comments Why Do We Murder the Beautiful Friendships of Boys? February 26, 2015 by Mark Greene 35 Comments An epidemic of loneliness is killing millions of American men. Here’s why. “Emotional isolation is ranked as high a risk factor for mortality as smoking. A partial list of the physical diseases thought to be caused by or exacerbated by loneliness would include Alzheimer’s, obesity, diabetes, high blood pressure, heart disease, neurodegenerative diseases, and even cancer—tumors can metastasize faster in lonely people”. Judith Schulevitz, 2013 [UNI Research Helse - RKBU Vest]

Nettet – viktig sosial arena for barn og unge For de fleste barn og ungdom er Internett en positiv og viktig arena for leksearbeid, spill og underholdning Barn og unge er aktive og skapende nettbrukere og er i fortløpende dialog med venner og kjente på nettet Nettet er en møteplass for nye vennskap, forelskelser og naturlig utprøving av grenser Legger ut materiale ut ifra ulike intensjoner og motiv: spenning, press, blir lurt, får tillit, ønsker relasjon, bli likt Studier viser at sosial angst er en mellomliggende faktor mellom ensomhet og preferanse for sosial interaksjon via Internett Barn og unge med sosial angst er dermed utsatt Kan observeres tidlig (ved skolestart) Tidlige tiltak rettet mot å fasilitere vennskap som for eksempel rollespill Trygg bruk-undersøkelsen (2008): Medietilsynet. Ruiz-Casares, 2012. J Psychol., 146:135-53 [UNI Research Helse - RKBU Vest]

Inkluderende praksiser i skolen Inkluderende skole [UNI Research Helse - RKBU Vest]