Virtuelle kjemiske rom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved HSL - samhandling mellom vitenskapelig ansatte og administrasjon Julia Holte Sempler, rådgiver, seksjon.
«Forbedringsprosess(en)»
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Mötesplats Medborgare-MSM
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Prosjektavslutning og sluttrapport
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
BSK skiskyting : Tilbud til junior- og HL-løpere 2009/ skisse til diskusjon 2/3/2009 For styret: Jon Håvard Loge Mars 2009.
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Digital eksamen på UiA Status.
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
ASKER OG BÆRUM BRANNVESEN Asker og Bærum brannvesen Forskrift om brannforebygging Forebyggende forum 2016.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samarbeidskonferansen 1. juni 2007 Styreleder Torhild Bransdal.
Hva vi snakker om SIS 1070 Teknologiledelse-1 obligatorisk fag i siv.ing.utdanninga (unntatt IØT) ca 1200 studenter H stud.ass’er 4 faglærere +
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Den gode skoleeier I Nes.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Strategi for Nord universitet 2020
Studiebarometeret
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 13. februar
Prodekan bachelorutdanning IV
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Endringskompetanse for bedre læringsstøtte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Gard Thomassen, PhD Seksjonssjef for IT i Forskning ved UiO/USIT/UAV
Miljø for Masteroppgaven?
| Nettverksmøte for administrative studieledere
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Hvordan lykkes med utveksling?
Time- og eksamensplanlegging
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Studieledernettverket 15. februar 2019
Hanne Studielederseminar februar 2019
Oppfølging STUA seminar i februar
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Virtuelle kjemiske rom

Virtuelle kjemiske rom Rapportertingsseminar 15/12-14 Innovativ utdanning: «Å gjøre noe i dag du ikke gjorde i går» Hilde Lea Lein (IMT) og Karina Mathisen (IKJ)

Framtidens kjemiker? Kjemi; Kunnskaper og ferdigheter Eksperimentelle lab-ferdigheter må innarbeides Håndtering av kjemikalier Trygghet på lab ved riktige og gode forberedelser Fokus på forståelse ved å stille de rette spørsmålene

Prosjektets mål Finne nye undervisningsmetoder i generell kjemi emner ved IMT og IKJ Aktivisering av studenter Bevisstgjøring av studentens faglige nivå Tettere kobling mellom teori og praksis Visualisering/animasjoner for økt faglig forståelse og bedre forberedelse

Resultatmål og evaluering Økt faglige forståelsen for studenteneeksamen Senke frafall gjennom økt mestring Endring/tilpassing av læringsmål Evaluering av undervisningsformer Nå: En pakke med forelesninger-øvinger-lab Samarbeid om fag og laboratoriekurs mellom instituttene; ressursbesparelse

Generelle utfordringer VKR Bemanningsproblem 50% egeninnsats krever interne omrokkeringer av fast vitenskapelig mannskap Prosjektet må prioriteres av undervisningsledelsen v/ institutt og fakultet Krever fritak fra andre plikter for prosjektleder og andre deltagere Kan føre til at man må leie inn mannskap i emneromdømme? Administrative utfordringer Prosjekt på tvers av institutt gir utfordring ift HR/adm/økonomi Prosjektnummer klart i april/mai Bruker tid på instituttvise prognoser burde vært løftet til fakultet

Generelle utfordringer VKR Tematisk avklaring mot «Video for Kvalitet» Unngå dobbeltarbeid Juridisk og teknisk støtte Lagring av video og tester vs ekstern tilgang Eierskap tester og video Lab-fasiliteter for forberedelse og filming Sprengt kapasitet i semesteret

Pr. sept 2014 2014 Budsjett (NOK) Forbruk (NOK) Totalt Intern Ekstern 470 394 18 660 A2 188 555 A3 300 940 A4 72 286 B1 493 124 96 411 B2 150 262 11 436 77 751 B3 MMS 168 000 - 168 000* Adm 78 994 1 843 561 205 501 245 751 * Spleiselag stilling på MMS Pr. sept 2014

Oppdatert fremdriftsplan per desember 2014   1/14 2/14 3/14 4/14 1/15 2/15 3/15 4/15 1/16 2/16 3/16 4/16 A1 A2 A3 A4 B1 B2 B3

Bemanning A1 Aktivisering i forelesning Prosjekt Hvem? A1 Aktivisering i forelesning Delprosjektleder: Hilde Lea Lein Vit: Kjell Wiik Vit: Ida Marie Høyvik Tekn/stip: Dehlia Brennehaug Stip2: Innleid stud.ass: 2 stud.ass v-15 A2 Video «ukens tema» Delprosjektleder: Bjørn Hafskjold Vit: Signe Kjelstrup Vit: Ida Westermann Stip1: Oda Dahlen Innleid studass A3 Videobank demoforsøk til forelesn Delprosjektleder: Karina Mathisen Vit: Lise Kvittingen Vit: Sverre Magnus Selbach Teknisk: Nina Klausen , Gunn Torill Wikdahl Innleid stud.ass: Trygve Jakobsen, Henrik Linde A4 Virtuelle ekskursjoner Delprosjektleder: Espen Sandnes Vit: Johannes Jäsche Vit: Stip1: Innleid stud.ass Bemanning Prosjekt Hvem? B1 Videointro til lab Delprosjektleder: Ida Westermann Vit: Frode Seland Vit: Karina Mathisen Tekn: Nina Klausen , Gunn Torill Wikdahl Tekn/stip: Dehlia Brennehaug Stip2: Innleid stud.ass B2 Webbasert HMS- og kontrolltest, lab Delprosjektleder: Karina Mathisen Vit: Frode Seland, Tina Kristiansen (ferdig) Stip1: Tek: Nina Klausen Innleid stud.ass; Eva Madland (ferdig) B3 «Alle skal ha lab» Delprosjektleder: Frode Seland Vit: Kjell Wiik Adm Hilde Lea Lein Karina Mathisen Marianne Lenes (økonomi)

«Vi må lage noe som er spennende og bra» VKR –veien videre Møte med alle prosjektdeltagere holdt i desember, motivert gjeng! «Vi må lage noe som er spennende og bra» Videobank må være av god kvalitet, med lang levetid Involvere studenter Finnes det ressurser på NTNU som kan benyttes Filmvitenskap?