Virtuelle kjemiske rom
Virtuelle kjemiske rom Rapportertingsseminar 15/12-14 Innovativ utdanning: «Å gjøre noe i dag du ikke gjorde i går» Hilde Lea Lein (IMT) og Karina Mathisen (IKJ)
Framtidens kjemiker? Kjemi; Kunnskaper og ferdigheter Eksperimentelle lab-ferdigheter må innarbeides Håndtering av kjemikalier Trygghet på lab ved riktige og gode forberedelser Fokus på forståelse ved å stille de rette spørsmålene
Prosjektets mål Finne nye undervisningsmetoder i generell kjemi emner ved IMT og IKJ Aktivisering av studenter Bevisstgjøring av studentens faglige nivå Tettere kobling mellom teori og praksis Visualisering/animasjoner for økt faglig forståelse og bedre forberedelse
Resultatmål og evaluering Økt faglige forståelsen for studenteneeksamen Senke frafall gjennom økt mestring Endring/tilpassing av læringsmål Evaluering av undervisningsformer Nå: En pakke med forelesninger-øvinger-lab Samarbeid om fag og laboratoriekurs mellom instituttene; ressursbesparelse
Generelle utfordringer VKR Bemanningsproblem 50% egeninnsats krever interne omrokkeringer av fast vitenskapelig mannskap Prosjektet må prioriteres av undervisningsledelsen v/ institutt og fakultet Krever fritak fra andre plikter for prosjektleder og andre deltagere Kan føre til at man må leie inn mannskap i emneromdømme? Administrative utfordringer Prosjekt på tvers av institutt gir utfordring ift HR/adm/økonomi Prosjektnummer klart i april/mai Bruker tid på instituttvise prognoser burde vært løftet til fakultet
Generelle utfordringer VKR Tematisk avklaring mot «Video for Kvalitet» Unngå dobbeltarbeid Juridisk og teknisk støtte Lagring av video og tester vs ekstern tilgang Eierskap tester og video Lab-fasiliteter for forberedelse og filming Sprengt kapasitet i semesteret
Pr. sept 2014 2014 Budsjett (NOK) Forbruk (NOK) Totalt Intern Ekstern 470 394 18 660 A2 188 555 A3 300 940 A4 72 286 B1 493 124 96 411 B2 150 262 11 436 77 751 B3 MMS 168 000 - 168 000* Adm 78 994 1 843 561 205 501 245 751 * Spleiselag stilling på MMS Pr. sept 2014
Oppdatert fremdriftsplan per desember 2014 1/14 2/14 3/14 4/14 1/15 2/15 3/15 4/15 1/16 2/16 3/16 4/16 A1 A2 A3 A4 B1 B2 B3
Bemanning A1 Aktivisering i forelesning Prosjekt Hvem? A1 Aktivisering i forelesning Delprosjektleder: Hilde Lea Lein Vit: Kjell Wiik Vit: Ida Marie Høyvik Tekn/stip: Dehlia Brennehaug Stip2: Innleid stud.ass: 2 stud.ass v-15 A2 Video «ukens tema» Delprosjektleder: Bjørn Hafskjold Vit: Signe Kjelstrup Vit: Ida Westermann Stip1: Oda Dahlen Innleid studass A3 Videobank demoforsøk til forelesn Delprosjektleder: Karina Mathisen Vit: Lise Kvittingen Vit: Sverre Magnus Selbach Teknisk: Nina Klausen , Gunn Torill Wikdahl Innleid stud.ass: Trygve Jakobsen, Henrik Linde A4 Virtuelle ekskursjoner Delprosjektleder: Espen Sandnes Vit: Johannes Jäsche Vit: Stip1: Innleid stud.ass Bemanning Prosjekt Hvem? B1 Videointro til lab Delprosjektleder: Ida Westermann Vit: Frode Seland Vit: Karina Mathisen Tekn: Nina Klausen , Gunn Torill Wikdahl Tekn/stip: Dehlia Brennehaug Stip2: Innleid stud.ass B2 Webbasert HMS- og kontrolltest, lab Delprosjektleder: Karina Mathisen Vit: Frode Seland, Tina Kristiansen (ferdig) Stip1: Tek: Nina Klausen Innleid stud.ass; Eva Madland (ferdig) B3 «Alle skal ha lab» Delprosjektleder: Frode Seland Vit: Kjell Wiik Adm Hilde Lea Lein Karina Mathisen Marianne Lenes (økonomi)
«Vi må lage noe som er spennende og bra» VKR –veien videre Møte med alle prosjektdeltagere holdt i desember, motivert gjeng! «Vi må lage noe som er spennende og bra» Videobank må være av god kvalitet, med lang levetid Involvere studenter Finnes det ressurser på NTNU som kan benyttes Filmvitenskap?