Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
20.10.2017 | Nettverksmøte for administrative studieledere
Bedre romutnyttelse for eksamen og undervisning ved UiO
2
Planlegging med lange eksamener i dag
5- og 6-timers eksamen bruker begge skift i ett rom Tidkrevende manuelt arbeid å utnytte rom på en god måte Prøver å samle eksamener med lik lenge til samme sal, men må ofte fylle opp med eksamener med kortere varighet Lange eksamener kan kombineres med korte (2-3 timer)
3
Planlegging med lange eksamener – god rombruk
4
Planlegging med lange eksamener – dårlig rombruk
5
Simulering av eksamensplanlegging
AF / SSD har kjørt en simulering på eksamensplanlegging for H17 Utgangspunkt i reelle bakgrunnsdata fra TP Ca kandidater i perioden t.o.m To simuleringer
6
Alle eksamener er på maks 4 timer
Full fleksibilitet Ingen krav til spesifikke datoer Simulering 1 Benytter lørdager i hovedperioden Flytte 6-timers eksamener til lørdager Ikke gjort endringer på eksisterende begrensninger for hver eksamen Simulering 2
7
Simulering 1: 4 timer eksamen og full fleksibilitet
5 dager / uken 2 skift per dag (640 kandidater / skift x 2 = kandidater) kandidater / uken x 5 uker TOTALT kandidater I perioden – er det totalt kandidater. Med gitte premisser vil Silurveien ha kapasitet til å ta kandidater i denne perioden. Dette utgjør 90 %.
8
Simulering 2: Eksamen på lørdager
Frigjort lesesaler i Sophus Bugges, Eilert Sundts og Store Fysiske. STED PROD TEST DIFFERANSE Eilert Sundts Sophus Bugge Store Fysiske Eksamener på Blindern blir redusert fra kandidater til kandidater. 80 % av kandidatene som skal ha eksamen i perioden – kan ha eksamen i Silurveien. Dette utgjør av kandidater.
9
Større gevinster kan oppnås hvis…
Eksamenslengden blir redusert fra 5-8 timer til 4 timer Fakultetene har større fleksibilitet i forhold til eksamensdatoer NB: Viktig at dette ikke går på bekostning av faglige vurderinger
10
Fordeling av kandidater per dager – alle områder
11
Fordeling av kandidater per dag - Silurveien
PROD: kandidater TEST: kandidater
12
Fordeling av kandidater per dag – andre områder
PROD: kandidater TEST: kandidater
15
Undervisningsplanlegging – behov for ny modell rundt rombruk?
I dag får man tilgang til ulike rom gjennom faser i timeplanleggingen. I første fase planlegges undervisningen til rom fakultetet / instituttet disponerer. I senere faser deles rommene mellom enhetene / fakultetene, men da er det som regel for sent å flytte til bedre egnede rom. Resultatet kan være dårlig utnyttede rom - halvfulle rom i en bygning og sprengte rom i en annen. Vanskelig å ta ut statistikk på dårlig bruk, siden tallene ofte justeres for å få riktig rom eller at emner har ulike grad av fremmøte på undervisningen
16
Undervisningsplanlegging – behov for ny modell rundt rombruk?
Det pågår et langsiktig arbeid for å se på ny modell En løsning kan være å sentralisere eierskapet for noen eller alle av rommene (ikke spesialrom) Behov for å finne løsninger på dagens problemer før ny modell er implementert. Exphil? Store konferanser? H17 +V18 går Exphil også på Harald Schjelderups hus (PSI) V18 prøver man å legge undervising for PSI og HELSAM i samme bygning uten bestemte romeierskap
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.