Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Trygge organisasjoner
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Rettsak satt av fra 16. april 2012 og ti uker framover.
Barn og unges rett til deltakelse
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
15 En urolig verden.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
7 Demokrati.
Sosiologi i barnehagen
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Lederstil og Motivasjon.
Det flerkulturelle samfunnet
Hege Hansen MO-LA seminar 28 november 2014
Hemmelig.
Barnehagens samfunnsmandat
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
OMS 9. mars Eirik Øwre Thorshaug Verdier verdt å verne.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Politisk påvirkning.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Samfunnsfag.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Håndball mot homohets ”Ytringer kan skade”
Den norske arbeidslivskulturen
Kapittel 7 Demokrati.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Formålet med opplæringen er å belyse hvor sentralt likestilling står i Norge og tydeliggjøre myndighetenes innsats med å fremme likestilling og arbeid.
The purpose of this presentation is to show how acts of terrorism represent a threat to democratic values. The presentation also raises the issues of.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Samarbeid og medbestemmelse
Islams fremstilling I media!
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Radikalisering og voldelig ekstremisme
. . Fra handlingsplanen: "Det legges til grunn at tidlig forebyggende innsats er et ansvar som hviler på mange aktører." "Tidligforebygging er prioritert,
Ujeeddada waxbariddu waa in la tilmaamo sababta falalka argagixiso ay ugu yihiin handadaad qiimaha dimuqraadiyadda. Waxbariddan waxa kale oo laga warbixinayaa.
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering og voldelig ekstremisme.

«Rosetoget» – sammen for demokratiet 1 «Rosetoget» – sammen for demokratiet Diskusjon: Snakk om bildene. Den 22. juli 2011 ble Norge rammet av et terrorangrep. En bilbombe gikk først av i Regjeringskvartalet i Oslo, og 8 personer ble drept. Like etter dro gjerningsmannen ut til øya der Arbeiderpartiets ungdomsorganisasjon (AUF) har sin sommerleir hvert år. Forkledd som politi drepte gjerningsmannen 69 ungdommer og voksne på sommerleiren. Gjerningsmannen var en etnisk norsk høyreekstremist som var kritisk til innvandring. Han utførte terrorhandlingen alene og oppga politiske motiver for sine handlinger. Etter terrorangrepene samlet tusenvis av mennesker seg i hele Norge med roser for å minnes ofrene, støtte de pårørende og vise sin avsky mot terrorangrepene. I månedene etter 22. juli opplevde mange en sterk følelse av samhold.  

Kongens tale etter terrorangrepet 22. juli «Det er når nasjonen vår blir satt på prøve at styrken, samholdet og motet til det norske folk blir tydelig. Nå står vi fast ved verdiene våre. Jeg holder fast ved troen på at friheten er sterkere enn frykten. Jeg holder fast ved troen på et åpent norsk demokrati og samfunnsliv. Jeg holder fast ved troen på våre muligheter til å leve fritt og trygt i vårt eget land.» Diskusjon: Snakk om verdiene Kongen nevner i talen sin. Dagen etter terrorangrepet holdt Kongen en tale der han la vekt på viktige verdier i det norske samfunnet. Kongen trekker fram troen på frihet, demokrati og et åpent samfunn. Voldelig ekstremisme og terrorhandlinger er en trussel mot de demokratiske verdiene og den åpenheten og tilliten som kjennetegner det norske samfunnet. Terrorhandlinger er uforutsigbare og er derfor vanskelig eller umulig å beskytte seg mot for enkeltmennesker. Dette skaper utrygghet og redsel. Terrorhandlinger kan føre til mer overvåkning og kontroll og begrensninger i ytringsfriheten. Les hele talen til Kongen: http://www.kongehuset.no/tale.html?tid=92854 (klikke på bildet av kongen – linket til siden). Under minnemarkeringen 21. august gjentok Kongen viktige deler av talen som han holdt dagen etter terrorangrepet.

Terrorisme er en form for voldelig ekstremisme Med voldelig ekstremisme menes at personer og organisasjoner er villige til å bruke vold for å nå sine politiske, religiøse eller ideologiske mål. Voldelig ekstremisme kan være knyttet til for eksempel høyreekstremisme, venstreekstremisme og ekstrem islamisme. 3 Høyreekstremister Diskusjon: «Voldelig ekstremisme er et angrep på demokratiske verdier.» Snakk sammen om denne påstanden. Viljen til å bruke vold mot sivile for å oppnå et politisk, religiøst eller ideologisk mål er et sentralt kjennetegn ved terrorisme. Terrorister ønsker oppmerksomhet omkring sin sak, og terroren rammer tilfeldig, overraskende og voldsomt.   Før en terrorhandling har det som regel foregått en prosess der en eller flere personer eller et miljø har blitt radikalisert. Personer som planlegger og utfører terrorhandlinger, har nesten alltid ekstreme holdninger og synspunkter. Ekstreme eller radikale ytringer er som regel ikke ulovlige, men friheten til å uttrykke meninger har en grense. Ytringsfriheten står sterkt i et demokrati, men hatefulle og diskriminerende ytringer er forbudt og kan være straffbare. I løpet av de siste årene har for eksempel Den islamske staten (IS) påtatt seg ansvaret for flere terrorangrep i Europa. Flere terrorhandlinger i Europa har ført til økt bevissthet om radikalisering og voldelig ekstremisme, også i Norge. Kilde: Politiets veileder om forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme For mer informasjon om radikalisering, se regjeringens nettside. Den islamske staten (IS)

Hvorfor blir noen radikalisert? Det er mange årsaker til at en person utvikler ekstreme holdninger og blir radikalisert. Det kan for eksempel skyldes: en sterk religiøs eller politisk overbevisning en følelse av urettferdighet og/eller sosial frustrasjon en følelse av manglende tilhørighet og trygghet 4 Diskusjon: Snakk om hvorfor noen blir radikalisert. Noen kan ha en sterk religiøs og/eller politisk overbevisning som blir forsterket i møte med personer som har ekstreme holdninger. Reaksjoner på undertrykkelse, krig og fattigdom og et ønske om å støtte mennesker som lider, kan også være drivkrefter i en radikaliseringsprosess. Andre kan søke til ekstreme miljøer for å få et sosialt fellesskap og en følelse av tilhørighet. Kilde: FN-Sambandets nettside om årsaker til radikalisering og voldelig ekstremisme  

Terrorvirksomhet er straffbart Det er straffbart å delta i terrororganisasjoner. Det er straffbart å finansiere, oppfordre til, rekruttere og lære opp andre til terrorhandlinger. Det er straffbart å planlegge og gjennomføre terror, både sammen med andre og alene. 5 Straffeloven (2005) har i kapittel 18 flere bestemmelser som fastslår at terrorvirksomhet er straffbart. Det gjelder både deltakelse, finansiering, rekruttering, planlegging og gjennomføring. Det er ulik strafferamme for ulike lovbrudd, men straffen for å delta i spesielt alvorlige terrorhandlinger er fengsel i inntil 30 år.

Forebygging av radikalisering Både barnehage og skole har som oppgave å inkludere alle barn og fremme demokratiske holdninger. Inkludering og tilhørighet i skole, arbeidsliv og samfunnet for øvrig er viktig for å forebygge radikalisering. 6 Gode og inkluderende fellesarenaer som skole, arbeidsliv og nabolag er viktig for å utvikle et trygt og åpent samfunn. Det motsatte av inkludering er segregering der grupper stilles opp mot hverandre. Både politikere og religiøse ledere har derfor et stort ansvar for ikke å bygge opp en «oss mot dem»-holdninger. (Kilde: NOU 2017:2 Integrasjon og tillit. Langsiktige konsekvenser av høy innvandring, kap. 9, pkt. 9.7) Formålsparagrafene for både barnehage og skole vektlegger blant annet arbeid for inkludering og demokratiske holdninger (jf. barnehagelovens formålsparagraf og opplæringslovens formålsparagraf). Regjeringen har laget en handlingsplan for å forebygge radikalisering. Flere kommuner har også utarbeidet lokale handlingsplaner.