Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Fellessøk i Trøndelag Fylkesbibliotekene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag finansierer og etablerer klient for fellessøk i Konkurransegrunnlag og.
Samarbeid med folkebiblioteket? Noe for UBiT? Harald Bøhn Seminar 27/2-07.
Dialogmøte med biblioteksjefene februar – mai 2011 Oppsummerte fokusområder.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Det Digitale Trøndelag
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Nytt fra Nasjonalbiblioteket
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
Bibliotekdagane Sogndal, Siri Ingvaldsen.
Kompetanse for mangfold
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Digital deltagelse for alle
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
Velg digital postkasse på Norge.no
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Evaluering – veien videre
Bakgrunn for opprettelsen av NAKU
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Digital postkasse Offentlige tjenester på nett
Faglig arena Arkivverket
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
25. desember 2018.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Digidel 2017 er et program som skal  styrke samarbeidet og øke innsatsen som i dag gjøres av ulike offenlige virksomheter, IKT-næringen og frivillige organisasjoner.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Enkel brukerveiledning
Digihjelpen.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Digihjelpen – Levanger kommune
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse hos alle. Digidel - Økt digital deltakelse Frode Pettersen IKT-rådgiver v/ Sør-Trøndelag fylkesbibliotek Hell 27.10.16

Sør-Trøndelag fylkesbibliotek Ivareta regionale bibliotekoppgaver/ bibliotekutvikling Gi råd til lokale myndigheter, yte bibliotekfaglig veiledning, arrangere møter og kurs om bibliotekspørsmål Vi er 11 ansatte på fylkesbiblioteket Strategi- og handlingsprogram for bibliotekene i Sør-Trøndelag 2015 - 2019

Noen tjenester Kurs for innbyggerne på bibliotekene, om grunnleggende bruk av digitale verktøy og offentlige tjenester på nett. Kompetanseheving av ansatte – 23 offentlige ting E-bøker. Fylkesbiblioteket har etablert og koordinerer e -bok utlån for alle bibliotek i fylket. Fellessøk – biblioteksok.no, et søkegrensesnitt for alle bibliotek i landet med mulighet for å bestille for alle. Nasjonalt lånekort Transportordning for fylket

Offentlige tjenester skal kunne tilbys digitalt til innbyggerne St.meld. Digital agenda for Norge (2015-2016) Digitalt førstevalg – Nettbaserte tjenester skal være hovedregel for å kommunisere med det offentlige. Bedre tilgjengelighet Enklere og raskere Innsparing

Økt digitalisering krever økt digital kompetanse! Minske det digitale skille 3 tiltak Digitur 23 offentlige ting Veiledning av innbyggere i kommunen Nasjonalt program for digital deltagelse - Digidel.no Digidel 2017 tilbyr opplæringsmateriell. Spesielt mot de som har ingen eller liten digital kompetanse. Alle kommuner bør ha et veiledningstilbud for økt digital deltagelse. Bibliotekene er pekt på som en av arenaene hvor veiledning og opplæring kan gis. Søkt om å etablere en slik tjeneste på Hitra (midler KMD) Minske det digitale skillet i samfunnet.

Nasjonalt program for digital deltagelse - Digidel.no Samarbeid mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Deltasenteret, Difi, IKT-Norge, Nasjonalbiblioteket, Norsk Bibliotekforening, NorSIS, KS, Seniornett Tilbyr ressurser rettet mot de med lav eller ingen digital kompetanse Undervisningspakker for grunnleggende opplæring Digidel er en nasjonal satsning rettet mote de med liten eller ingen digital kompetanse. Det er utviklet et sett med ressurser som kan brukes og tilpasses av alle. Tiltaket er et samarbeid mellom Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Deltasenteret, Difi, IKT-Norge, Nasjonalbiblioteket, Norsk Bibliotekforening, NorSIS, KS, Seniornett. På nettstedet finnes ressurser slik som ”Lær å bruke Skype”, ”Lær å bruke facebook, ”Lær å bruke nettbrett og PC”, ”Lær å bruke Internett”, Hvordan bruke e-post, Norge.no og digital postkasse Digidelpakkene er i 3 nivå. Nybegynner, litt øvet og øvet. De antatte mest sårbare gruppene er i hovedsak førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land, eldre over 80, funksjonshemmede spesielt blinde/svaksynte og de utenfor arbeidslivet bl.a. trygdede/hjemmeværende.

Tiltak DigiTur For innbyggere i Sør-Trøndelag DigiTur - Alle kommuner får tilbud om kurs for innbyggere 2016/2017 av fylkesbiblioteket. Finansiert av Kommunal- og Moderniserings departementet. Oppstart november 2016 i Ørland, Hitra, Frøya og Agdenes. Resten i 2017 Basert på materiale fra Digidel.no Målgruppe: De med liten eller ingen digital kompetanse (innvandrere, eldre m.fl) Grunnleggende opplæring 4 timer på biblioteket. Bruk av PC Bruk av nettleser Opprette e-post adresse Nettbaserte offentlige tjenester. Kommunal- og moderniserigsdepartementet utlyste midler vår 2016 hvor man kunne søke om tiltak for å heve de digitale ferdighetene hos innbyggerne. Vi inviterte alle kommuner i Sør-Trøndelag til å bli med på en felles søknad. Ingen reserverte seg mot dette. Vi fikk tildelt midler til å gjennomføre kurs på alle bibliotek i 2016/17. Oppstart i november med kommunene Ørland, Agdenes, Hitra og Frøya. Tilbudet er da 4 timers kurs med innføring i grunnleggende bruk av PC, Internett, e-post og offentlige tjenester. Kurs på dagtid, men stor frihet for kommuner å velge tidspunkt det passer best. Vi stiller med kursholder og en del pcer. Kommunen ved biblioteket med lokaler, markedsføring og bibliotekansatt. Vi er usikre på hvor mange vi vil nå med dette tiltaket. Forventer mange deltagere i noen kommuner. Færre i andre. Begrenser antall deltagere for at man skal ha tid til å veilede hver enkelt.

E-læringskurset ”23 offentlige ting” Rettet mot ansatte i bibliotek Kurset gir innsikt i de viktigste offentlige digitale tjenestene. Finansiert av Nasjonalbiblioteket. Mål: Utforske og lære om de viktigste digitale offentlige tjenestene. Bli bedre i stand til å veilede publikum i bruk av tjenestene Åpent å ta i bruk for alle Nettkurs.webloft.no 23 offentlige ting er et kursopplegg rettet mot ansatte i bibliotek. Målet er at de skal kunne veilede brukere bedre med hensyn til offentlige digitale tjenester. Er et e-læringskurs som går over 10 uker med 3 fysiske samlinger. Oppstart i Sør-Trøndelag i går med 25 deltakere fra kommuner i Sør-Trøndelag og et par i Nord. Kursopplegget er utviklet av 3 fylker med finansiering fra Nasjonalbiblioteket Målet med 23 offentlige ting er at man skal: Utforske og lære om de viktigste digitale offentlige tjenestene. Bli bedre i stand til å veilede publikum i bruk av tjenestene. Kursopplegget er åpent å ta i bruk for alle som ønsker det. Opplegget er delt under Creative Commons lisens. Det brukes også en åpen digital læringsplattform som alle kan ta i bruk. Selve kurset består av 23 leksjoner og alle avsluttes med en utforskningsoppgave og en innleveringsoppgave. 21 offentlige tjenester gjennomgås, samt ”digital veiledningspedagogikk” og ”digitale ferdigheter”

Kommunale veiledningstjenester innen digital kompetanse på biblioteket I stortingsmelding 27 (2015–2016) Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet presenterer regjeringen sine mål og prioriteringer i IKT-politikken og den peker på folkebibliotekene som en naturlig aktør for å sikre digital kompetanse. "For å unngå digitale skiller i befolkningen, mener regjeringen at alle kommuner bør ha et veiledningstilbud til innbyggere som har behov for hjelp til digital deltakelse. Dette kan for eksempel være en del av folkebibliotekenes generelle veiledningstilbud, kommunens servicekontor eller veiledning fra kommunale fagavdelinger. " Og regjeringen skriver at de vil: "Legge til rette for at folkebibliotekene får en sentral rolle i arbeidet med å gi befolkningen et bedre veiledningstilbud i grunnleggende digital kompetanse. "

Læringssentret Trondheim folkebibliotek Hitra bibliotek KMD utlyste midler med søknadsfrist 21. oktober med mål om å støtte opp intensjonsavtalen som ble inngått mellom KS og KMD 30. juni 2016 for å redusere de digitale skillene i befolkningen. Læringssentret Trondheim folkebibliotek Hitra bibliotek Ved Trondheim folkebibliotek er det etablert et veiledningstilbud for innbyggerene som har behov for hjelp til økt digital deltakelse. De tilbyr en-til-en opplæring i data og internett. Time bestilles på forhånd. De tilbyr også 2 timers kurs i biblioteket. I høst f.eks ”digital postkasse” ”Skatteetaten”, MinID, osv. De opplever stor pågang og et tydelig behov for dette. Unge mannlige innvandrere er den største brukergruppa av tilbudet. Behov for eksterne samarbeidspartnere for å nå alle som har behov. Det er søkt midler i samarbeid med Hitra kommune om å etablere et veiledningstilbud for innbyggere på Hitra. Veiledningspunkt skal legges til biblioteket og i prosjektperioden betjenes av innleide ressurser. En gradvis kompetanseoverføring til ansatte i kommunen som skal drifte det videre. Ser for oss åpent 1 dag i uken. Veksle mellom mulighet for ”drop-in” og timebestilling. All veiledning en-til-en. Erfaring er at dette gir best resultat. Biblioteket har ofte en sentral beliggenhet i kommunen, stor tillit blant innbyggere og åpningstider som gir god tilgang. Er derfor godt egnet som veiledningspunkt i kommunen.

Oppsummert Økt digitalisering krever økt digital kompetanse for å minske det digitale skillet Tiltak bibliotek Digitur – innbyggere 23 offentlige ting – bibliotekansatte og andre kommunalt ansatte Veiledningstjeneste digital kompetanse – innbyggere Frode.pettersen@stfk.no Oppsummere utfordring med tiltak som er igangsatt på bibliotekene i 2016/2017