HiSF og pedagogisk entreprenørskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Melding til Stortinget…
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Strategikonferanse KS Telemark
Pedagogisk utviklingsarbeid
1.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Entreprenørskap i lærarutdanningen
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – regional satsing i Sogn og Fjordane.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Undervisningssektoren 2015
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
NORDPLUS junior Programmet
Skolebasert kompetanseutvikling
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanning som sprenger grenser
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Skolebasert kompetanseutvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utdanning som sprenger grenser
Frode Kyrkjebø, dagleg leiar, KS Sogn og Fjordane
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

HiSF og pedagogisk entreprenørskap Frode og Eirik Høgskulen i Sogn og Fjordane 04.10.2016

Research in Pedagogical Entrepreneurship (RiPE)

Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse

Gjennom pedagogisk entreprenørskap Utviklingsarbeid Videreutdanning Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse Forskning Lærerutdanning

Vår situasjon nå Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse SiU Lærer-utdanning RiPE Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse KS Utdanning Regionen Sogn Ungt Entreprenør-skap

X V ? V V V Vår situasjon nå Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse SiU V ? Lærer-utdanning RiPE Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse V KS Utdanning Regionen Sogn V Ungt Entreprenør-skap V

Våre ambisjoner og tanker om muligheter… Erasmus+ midler SiU Nasjonal lærer-utdanning? Nordisk forsknings-samarbeid Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse KS Utdanning Nasjonale midler Nasjonal region? Ungt Entreprenør-skap nasjonalt – Lektor II-program?

Mulige fellestrekk vi ser Interesse for pedagogisk entreprenørskap i skolens fag Interesse for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning Samarbeid mellom skole og lokalsamfunn/næringsliv Kvalitativt orientert Aksjonsforskning? (samspill mellom praksis og forskning) Utvikle Prøve ut Forskning knyttet til disse

Aktuelle problemstillinger i en forskningsdel kan være: Hvordan kan elevene utvikle den kompetansen et samfunn med stadig hyppigere endringer krever? Hvordan kan innovasjon og entreprenørskap inngå i samfunnsmandatet og konkretiseres i læreplanene? Hvilken mulighet har lærere i skolen til å drive pedagogisk entreprenørskap og hvordan kan entreprenøriell didaktikk utvikles? Hvordan kan ledelse støtte innovasjon og entreprenørskap i undervisningen slik at pedagogisk entreprenørskap inngår i kunnskapsbasen til lærernes profesjonelle fellesskap? Hvordan kan arbeidet med pedagogisk entreprenørskap og innovasjon styrke samarbeidet mellom lærerutdanning, skoler og kommuner?