HiSF og pedagogisk entreprenørskap Frode og Eirik Høgskulen i Sogn og Fjordane 04.10.2016
Research in Pedagogical Entrepreneurship (RiPE)
Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse
Gjennom pedagogisk entreprenørskap Utviklingsarbeid Videreutdanning Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse Forskning Lærerutdanning
Vår situasjon nå Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse SiU Lærer-utdanning RiPE Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse KS Utdanning Regionen Sogn Ungt Entreprenør-skap
X V ? V V V Vår situasjon nå Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse SiU V ? Lærer-utdanning RiPE Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse V KS Utdanning Regionen Sogn V Ungt Entreprenør-skap V
Våre ambisjoner og tanker om muligheter… Erasmus+ midler SiU Nasjonal lærer-utdanning? Nordisk forsknings-samarbeid Elevens læring og læreplanmål-oppnåelse KS Utdanning Nasjonale midler Nasjonal region? Ungt Entreprenør-skap nasjonalt – Lektor II-program?
Mulige fellestrekk vi ser Interesse for pedagogisk entreprenørskap i skolens fag Interesse for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning Samarbeid mellom skole og lokalsamfunn/næringsliv Kvalitativt orientert Aksjonsforskning? (samspill mellom praksis og forskning) Utvikle Prøve ut Forskning knyttet til disse
Aktuelle problemstillinger i en forskningsdel kan være: Hvordan kan elevene utvikle den kompetansen et samfunn med stadig hyppigere endringer krever? Hvordan kan innovasjon og entreprenørskap inngå i samfunnsmandatet og konkretiseres i læreplanene? Hvilken mulighet har lærere i skolen til å drive pedagogisk entreprenørskap og hvordan kan entreprenøriell didaktikk utvikles? Hvordan kan ledelse støtte innovasjon og entreprenørskap i undervisningen slik at pedagogisk entreprenørskap inngår i kunnskapsbasen til lærernes profesjonelle fellesskap? Hvordan kan arbeidet med pedagogisk entreprenørskap og innovasjon styrke samarbeidet mellom lærerutdanning, skoler og kommuner?