Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov
Nye regnskapsregler for unoterte banker Bakgrunn Dagens årsregnskapsforskrift er gammel (1998) og er bygget på bankregnskapsdirektivet fra 1986 Finanstilsynet lagde høringsnotat om regnskapsforskrift tilpasset IFRS i 2012 (datert 28.03.2012) Ble ikke vedtatt Fikk oppdrag fra Finansdepartementet (brev 17.11.2015) Utarbeide nytt høringsnotat når IFRS 9 er EU-godkjent En sentral vurdering er om det skal utarbeides en oppdatert utlånsforskrift eller om IFRS 9 skal gjelde direkte Er sendt til Fin.dep., men ikke sendt på høring ennå Foreslått implementering er f.o.m. 2019 IFRS 9 foreslås å gjelde direkte
Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Bakgrunn for IFRS-tilpasning Sammenlignbarhet noterte/unoterte banker Standardisering Bl.a. standardiserte oppstillingsplaner (for unoterte banker) Generelt ønsker både analytikere og offentlige myndigheter (Skatt, FT, SSB, Brønnøysund) standardisering Behovet for lettelser fra IFRS for mindre banker på notene (siden de har begrensende ressurser) Tilgjengelig regelverk med begrenset vedlikeholdsbehov for Finanstilsynet ved endringer i IFRS
Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Hovedalternativer for IFRS-tilpasning IFRS på sentrale områder, regnskapslovens ordinære regler på mindre sentrale områder, standardiserte oppstillingsplaner (Forslaget fra 2012) IFRS med spesifikk regulering av lettelser og standardiserte oppstillingsplaner (Årets forslag)
Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Vurderingsregler (innregning og måling) Tapsregler i IFRS 9 IFRS 9 Se høring om EBA-veiledning - http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-final-guidelines-on-credit-institutions-credit-risk-management-practices-and-accounting-for-expected-credit-losses Andre regler i IFRS 9 Virkelig verdi/fraregning/sikring Viktig standard – ikke identifisert behov for lettelser Overordnet gjennomgang av andre relevante standarder Ikke identifisert behov for lettelser Mange standarder er normalt ikke relevante for banker Ikke nødvendig med unntak fra disse standardene
Nye regnskapsregler unoterte banker (forts) Oppstillingsplaner Standardiserte oppstillingsplaner utgangspunkt i høringsnotat fra 2012 justert for nye/endrede krav i IFRS Resultatføring av tap – samme plassering som i gjeldende forskrift Noteopplysninger Lettelser aktuelt – identifisert noen områder, herunder fra opplysningskrav om virkelig verdi Foreslått ikrafttredelse f.o.m. 2019
Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Rentenetto
Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Kredittap 6.66.3.50.11/21 Utlån som er balanseført. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån når tapet er konstatert og utlånet er fraregnet i balansen. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.11, mens konstaterte tap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.21. 6.66.3.50.19/29 Utlån som er balanseført. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån som ikke er fraregnet i balansen, herunder endring i tapsnedskrivninger på utlån vurdert til amortisert kost og verdiendringer som følge av endring i kredittrisiko på utlån vurdert til virkelig verdi. Innbetalinger på tidligere konstaterte tap føres også her. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.19, mens øvrige kredittap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.29.
Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Andre inntekter og kostnader Jf. i §5-7 i forskriftsforslaget
Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Utlån og fordringer Skiller ikke lenger på forskjellige utlånstyper i oppstillingsplanen
Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Innskudd, innlån og VP-lån