Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Advertisements

Finansregnskap Torsdag
Presentasjon regnskap Q1-14 Styremøte Vinstra 25. april 2014.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Trude Riple Vigo Driftsorganisasjon Samling for privatskolene 27. april 2011 Bruk av data, definisjoner og rapportering til SSB/Udir.
1 1 Ny versjon (3) IPLOS Møte i KOSTRA arbeidsgruppe Bjørn Gabrielsen, SSB.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Regnskap og regnskapsrutiner
Kapittel 2 Regnskapet Etter å ha arbeidet med dette kapitlet skal du kunne følgende læreplanmål: Føre regnskap, fakturere og beregne lønnskostnader * Avslutte.
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Eilert Sundt videregående skole
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Medlemsmøte DNA 07. mai 2009 Erik Myhre, Kredittilsynet
Frode Askjem (Stadsbygd Sparebank) – representant for Eika-bankene
Saker som tilsynet jobber med av interesse for medlemmer av DNA
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Årsmøte 2006 Voss Veksel- og Landmandsbank ASA 23. mars 2007
Hvordan implementeres rentebeslutningen?
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Erfaringer med bruk av NS 8435
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
IASB- tilpasning i Norge
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
FDV-prosjektet – lansering for brukerne 2. mai Arbeidsmiljøutvalget 23
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
E-handel.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Frode Askjem (Stadsbygd Sparebank) – representant for Eika-bankene
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
MIFID II – Status EU, EØS og Norge
Ny uførepensjon Erik Orskaug, sjeføkonom i Unio
Oddbjørn Almli, seniorrådgiver HR
Avdeling for skoleanlegg
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Klubbutvikling oppfølging
IASB- tilpasning i Norge
Ymse om regelverksutvikling
Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov.
Introduksjon til regnskap!
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Nå er vi spente!.
IASB- tilpasning i Norge
IASB- tilpasning i Norge
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til ny IFRS-tilpasset årsregnskapsforskrift Informasjonsmøte i Statistisk sentralbyrå 2017 Gunnar Almklov

Nye regnskapsregler for unoterte banker Bakgrunn Dagens årsregnskapsforskrift er gammel (1998) og er bygget på bankregnskapsdirektivet fra 1986 Finanstilsynet lagde høringsnotat om regnskapsforskrift tilpasset IFRS i 2012 (datert 28.03.2012) Ble ikke vedtatt Fikk oppdrag fra Finansdepartementet (brev 17.11.2015) Utarbeide nytt høringsnotat når IFRS 9 er EU-godkjent En sentral vurdering er om det skal utarbeides en oppdatert utlånsforskrift eller om IFRS 9 skal gjelde direkte Er sendt til Fin.dep., men ikke sendt på høring ennå Foreslått implementering er f.o.m. 2019 IFRS 9 foreslås å gjelde direkte

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Bakgrunn for IFRS-tilpasning Sammenlignbarhet noterte/unoterte banker Standardisering Bl.a. standardiserte oppstillingsplaner (for unoterte banker) Generelt ønsker både analytikere og offentlige myndigheter (Skatt, FT, SSB, Brønnøysund) standardisering Behovet for lettelser fra IFRS for mindre banker på notene (siden de har begrensende ressurser) Tilgjengelig regelverk med begrenset vedlikeholdsbehov for Finanstilsynet ved endringer i IFRS

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Hovedalternativer for IFRS-tilpasning IFRS på sentrale områder, regnskapslovens ordinære regler på mindre sentrale områder, standardiserte oppstillingsplaner (Forslaget fra 2012) IFRS med spesifikk regulering av lettelser og standardiserte oppstillingsplaner (Årets forslag)

Nye regnskapsregler for unoterte banker (forts) Vurderingsregler (innregning og måling) Tapsregler i IFRS 9 IFRS 9 Se høring om EBA-veiledning - http://www.eba.europa.eu/-/eba-publishes-final-guidelines-on-credit-institutions-credit-risk-management-practices-and-accounting-for-expected-credit-losses Andre regler i IFRS 9 Virkelig verdi/fraregning/sikring Viktig standard – ikke identifisert behov for lettelser Overordnet gjennomgang av andre relevante standarder Ikke identifisert behov for lettelser Mange standarder er normalt ikke relevante for banker Ikke nødvendig med unntak fra disse standardene

Nye regnskapsregler unoterte banker (forts) Oppstillingsplaner Standardiserte oppstillingsplaner utgangspunkt i høringsnotat fra 2012 justert for nye/endrede krav i IFRS Resultatføring av tap – samme plassering som i gjeldende forskrift Noteopplysninger Lettelser aktuelt – identifisert noen områder, herunder fra opplysningskrav om virkelig verdi Foreslått ikrafttredelse f.o.m. 2019

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Rentenetto

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Kredittap 6.66.3.50.11/21 Utlån som er balanseført. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån når tapet er konstatert og utlånet er fraregnet i balansen. Konstaterte tap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.11, mens konstaterte tap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.21. 6.66.3.50.19/29 Utlån som er balanseført. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi/amortisert kost Her føres kredittap på utlån som ikke er fraregnet i balansen, herunder endring i tapsnedskrivninger på utlån vurdert til amortisert kost og verdiendringer som følge av endring i kredittrisiko på utlån vurdert til virkelig verdi. Innbetalinger på tidligere konstaterte tap føres også her. Øvrige kredittap på utlån til virkelig verdi føres på post 6.66.3.50.19, mens øvrige kredittap på utlån til amortisert kost føres på post 6.66.3.50.29.

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Andre inntekter og kostnader Jf. i §5-7 i forskriftsforslaget

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Utlån og fordringer Skiller ikke lenger på forskjellige utlånstyper i oppstillingsplanen

Fra forslaget til oppstillingsplan for unoterte banker – Innskudd, innlån og VP-lån