Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Advertisements

Trender og drivere for sykehusutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Elektronisk samhandling
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tema for presentasjonen.
Strategisk ledelse og IKT
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Utviklingsplaner AU-møte Gunn Fredriksen Oppdraget
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
Pakkeforløp innen TSB og PH
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Langtidsplan og budsjett
Det er nok best at alle styrer med sitt…
Møte i RBU : Sak 64/09 Status og gjennomgang av styresaker
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Sektorsamarbeid i helseforskning mellom universitet og universitetssykehus Helseforetaksperspektivet – sett fra Midt-Norge Adm. dir. Stig A. Slørdahl Helse.
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT Helse Midt-Norge sin holdning og ståsted

Helse Midt-Norge sin ambisjon om en fremragende helsetjeneste krever endring Realisering av pasientens helsetjeneste krever økt anvendelse av IKT. Anvendelse av teknologi er definert som et av flere strategiske mål i Helse Midt-Norge sin Strategi 2030 Økt anvendelse av teknologi i helsetjenesten stiller store krav til IKT For å legge til rette for dette peker nasjonale og regionale utviklingstrekk og trender i retning av at det er behov for et taktomslag med mer nasjonal styring og koordinering Det er viktig at Helse Midt-Norge tar stilling til utviklingstrekk og trender i helse IKT, da disse gir føringer for helseregionens framtidige IKT-funksjon Helse Midt-Norge sin ambisjon om en fremragende helsetjeneste krever endring. Strategi 2030 viser til teknologisk utvikling som en viktig drivkraft for endring. Anvendelse av teknologi er definert som et av flere strategiske mål i Helse Midt-Norge sin Strategi 2030.   Økt anvendelse av teknologi i vår helsetjeneste stiller krav til gjennomføringsevne og koordinering i helse IKT. For å legge til rette for dette peker nasjonale og regionale utviklingstrekk og trender i retning av til dels store endringer i struktur og organisering av helse IKT. Det er viktig at Helse Midt-Norge tar stilling til utviklingstrekk og trender i helse IKT, da disse gir føringer for helseregionens framtidige IKT-funksjon. Og at Helse Midt-Norge framstår samstemt og koordinert i disse spørsmålene vil ha stor betydning i arbeidet med utvikling av helseregionens framtidige IKT-funksjon. Et samstemt og koordinert Helse Midt-Norge er også en forutsetning for utøvelse helseregionens rolle som bidragsyter og premissgiver på nasjonale og regionale arenaer. Helse Midt-Norge har derfor gjennomført med det formål å utforme et felles budskap som kommuniserer helseregionens ståsted i forhold til viktige utviklingstrekk og trender i helse IKT.

Et felles budskap Budskapet skal uttrykke HMN sin holdning og ståsted i forhold til viktige utviklingstrekk og trender i helse IKT. Budskapet skal utarbeides i et nasjonalt og regionalt perspektiv Budskapet skal : beskrive overordnede holdninger og ståsted underbygge HMN sine strategi og utviklingsplaner være kort og poengtert (5-6 punkter m/kort beskrivelse) kommunisere godt, eksternt og internt Det er viktig at Helse Midt-Norge tar stilling til utviklingstrekk og trender i helse IKT, da disse gir føringer for helseregionens framtidige IKT-funksjon. At Helse Midt-Norge framstår samstemt og koordinert i disse spørsmålene vil ha stor betydning i arbeidet med utvikling av helseregionens framtidige IKT-funksjon. Et samstemt og koordinert Helse Midt-Norge er også en forutsetning for utøvelse helseregionens rolle som bidragsyter og premissgiver på nasjonale og regionale arenaer. Helse Midt-Norge har derfor gjennomført et arbeid med det formål å utforme et felles budskap som kommuniserer helseregionens ståsted i forhold til viktige utviklingstrekk og trender i helse IKT.

Hvordan får vi til dette i praksis? 1 2 Drivere: «Hvorfor må vi endre oss?» Utviklingsområder «Hva trenger vi å endre hos oss?» Text Strukturer og organisering Roller og ansvar Regelverk Prosedyrer Teknologi og infrastruktur Systemstøtte Tekniske konstruksjoner Utforming Relasjoner og nettverk Kobling mellom to eller flere Faglige samtaler, møter Formell eller uformell Interaksjon og arbeidsprosesser Beslutningsprosesser Samarbeidsprosesser Kommunikasjon Ledelse Kultur Verdier Normer Virkelighetsoppfatninger Kompetanse Rammebetingelser Meld. St.47 (2008-2009) Samhandlingsreformen Meld. St.9 (2012-2013): En innbygger – en journal Nasjonal IKT, Strategi 2013 – 2016 E-helsestrategi og handlingsplan 2017-2020 (v0.3) Styrket gjennomføringsevne for IKT-utvikling i helse-og omsorgstjenesten – Rapport fra Helsedirektoratet Digital sårbarhet – sikkert samfunn (NOU 2015:13 ) Rapport fra Kvinsland-utvalget (Q4/16) HMN strategi 2030 IKT-strategi Helse Midt-Norge Del 1, Målsetninger IKT-strategi Helse Midt-Norge Del II, Handlingsplan 2013-2018 Strategi for innovasjon i Helse Midt-Norge, 2016 -2020 Strategi for forskning i Helse Midt-Norge, 2016 -2020 Strategi for IKT-tjenesteproduksjon v 1.1 Hemit – (konfidensiell og unntatt offentlighet) Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt-Norge, 2015- 2020 Utviklingstrekk Nasjonal samordning innen utvikling, drift og forvaltning Etablering av Helseplattformen Endret systemportefølje Krav om effektivisering av IKT-tjenesteproduksjon Utbygging av SNR Forventninger til Digital innbyggertjenester Mer forskning og innovasjon Økt digital sårbarhet 3 Hvordan får vi til dette i praksis? Initielt utarbeidet ledergruppen i Hemit underlag til temaer som er drøftet i prosessen. Utarbeidingen av underlaget inkluderte blant annet en gjennomgang av relevante stortingsmeldinger, og nasjonale og regionale strategier og føringer. Sentrale tema for budskapet er drøftet i Hemit sin referansegruppe, IKT-sjefer HF, Helseplattformen, Eieravdelingen i RHF’et, HMN ledermøtet (06.12), Brukerutvalgsmøte RBU (12.12?), Direktørmøte (14.12).   Tema som er drøftet er: Nasjonal samordning og samarbeid Aktørbilde, nasjonalt og regionalt Synergier, gjenbruk av kompetanse og produksjonsmiljø Helseplattformen, og behovet for drift- og forvaltning av denne Tjenesteutsetting som virkemiddel God medvirkning

Prosessen Hemit Refransegruppemøte (4.11) Møte med IKT-sjefene (11.11) Møte med Helseplattformen (21.11) Møte med Eieravdelingen (22.11) Hemit utvidet ledermøte (29.11) HMN ledermøtet (06.12) HMN AU (08.12) Brukerutvalgsmøte, RBU (12.12?) Direktørmøte (14.12) Hemit AMU (##.##) Generell holdning hos målgruppene: Referansegruppen anser dette som et viktig arbeid. De er engasjerte,har meninger og vil være en viktig bidragsyter i det videre arbeidet. IKT-sjefene mener at budskapet tar opp viktige tema. De ser at dette er viktig for HMN, og for utøvelsen av sin rolle i HF’ene Helseplattformen er opptatt av dette – viktig at HMN er offensiv, ikke vente å se Eieravdelingen ser dette som veldig viktig – budskapet må relateres til 2030, og det må komme tydelig fram at dette er HMN sitt budskap! Andre innspill vi har fått som vil kunne bli berørt i arbeidet med virksomhetsstrategien på en senere tidspunkt: Samordning/koordinering av teknisk drift og forvaltning, herunder IT, MTA og almen teknikk Styring- og besluttningsprosesser i HMN ikt-funksjon (IT virksomhetsstyring) IKT sin betydning og rolle i framtidens helsetjenester

Struktur og organisering i helse IKT -Helse Midt-Norge sitt ståsted Helse Midt-Norge sin ambisjon i strategi 2030 er fremragende helsetjeneste. Teknologi er en viktig drivkraft i utvikling av pasientens helsetjeneste, og skal bidra til en bedre hverdag for pasienten, helsearbeideren og organisasjonen. Det er viktig at Helse Midt-Norge tar stilling til utviklingstrekk og trender som gir føringer for helseregionens framtidige IKT-funksjon Helse Midt-Norge har utarbeidet følgende budskap som viser helseregionens holdning til struktur og organisering av helsesektorens IKT-funksjon: HMN vil delta aktivt i nasjonalt samarbeid Helse Midt-Norge støtter det nasjonale målbildet og ambisjonen om sterkere styring og økt gjennomføringsevne, hvor målet er bedre helsetjenester. Helse Midt-Norge vil bidra til at det utarbeides omforente planer for å nå det nasjonale målbildet. Det er behov for å konsolidere dagens aktørbilde Fremtidsbildet viser at dagens måte å organisere og drive helsesektorens IKT-funksjon på, ikke vil være bærekraftig. Helseregionene bør i fellesskap etablere mer effektive strukturer for strategi, utvikling, og drift og forvaltning av helse IKT. Gjenbruk gir synergier Det finnes god kompetanse og praksis innen ulike deler av drift og forvaltning av helse IKT. Helse Midt-Norge er opptatt av at eksisterende IKT kompetanse, ressurser og produksjonsmiljø benyttes når nye behov oppstår. Forvaltningsorganisasjon for Helseplattformen skal på plass Helseplattformen arbeider med å få på plass en drift- og forvaltningsorganisasjon for ny journal løsning. Trondheim kommune, og øvrige kommuner, deltar i dette arbeidet. Leverandørmarkedet skal benyttes der det er formålstjenlig Økt anvendelse og teknologiske utvikling tilsier at Helse Midt-Norge er opptatt av at Hemit nyttiggjør seg leverandørmarkedet på områder der det er formålstjenlig. Vi skal ha åpne prosesser med god involvering Endringer i helsesektorens IKT-funksjon stiller krav til kultur, endringsvilje og tilpasningsevne. Helse Midt-Norge er opptatt av at endringer og prosesser preges av åpenhet og involvering av berørte parter.

Vedlegg

Vi står foran viktige oppgaver og endringer Helseplattformen Nasjonal utvikling Systemportefølje Sykehuset i Nordmøre og Romsdal skal stå ferdig i 2021 IKT tjenesteproduksjon