Råd og utvalg i fagskolesektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai
1 Møte med Opplæringsregion Nord (ORN) om fagskole Fylkeshuset i Tromsø Tirsdag 17. august 2010 v/Bård Inge Thun, nasjonal fagskolekoordinator 1.
Rammer og struktur for fagskoleutdanning i helse- og sosialfag- parallellsesjon B Nasjonal konferanse om fagskoleutdanning i helse- og sosialfag Trondheim,
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Innlegg på konferanse, Tromsø,

Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
FAGSKOLEUTDANNING.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.

Fagskolesektoren sett fra Nasjonalt fagskoleråd
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Fagforbundet Vest-Agder
Rådet for offentlige fagskoler
Organisering av fagskolesektoren
Fagskolen – system og sentrale aktiviteter
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Kontaktutvalget 19.november 2015
Samling for FFU 26. oktober
Oppdrag fra KD og mandat for
Utskrift av presentasjonen:

Råd og utvalg i fagskolesektoren Styreseminar for fagskolestyrene i nord 16.03.17

Historikk: Før 2003 var fagskoleutdanning underlagt Lov om Videregående opplæring. På denne tiden var Forum for fylkeskommunale fagskoler etablert. Dette var et kollegium av fagskoleledere for nettverk og samarbeid på tvers av skoler. Fagskoleloven ble vedtatt i 2003 Forum for fylkeskommunale fagskoler ble formalisert av skoleeierne etter loven som et rådgivende organ for skoleeier. Navnet ble da endret til RFF, Rådet for fylkeskommunale fagskoler, og det kom på plass et formelt mandat. Høsten 2015 fristilte fylkesutdanningssjefene RFF, og oppgaven som rådgivende organ til skoleeier falt dermed bort

RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ for fylkeskommunale og andre offentlige fagskoler (heretter kalt fagskolene) og har kvalitetsutvikling, samordning av etterutdanningstiltak, markedsføring og informasjonstiltak, som hovedformål. Styret for RFF skal samarbeide med Forum for fylkesutdanningssjefer – FFU, i arbeidet med å fremme de fylkeskommunale fagskolene. Styrets sammensetning RFF skal ha et styre på 5 medlemmer som velges av årsmøtet. Disse skal ha representanter fra de landbaserte utdanningsretningene, de maritime utdanningsretningene, samt helsefagutdanningene.

RFFs vedtekter (utdrag): Rådets funksjon og oppgaver RFF er et koordinerende organ for fagskolene som i første rekke skal bidra til kvalitetsutvikling av fagskolene, samordne etterutdanningstiltak og informasjonstiltak. RFF skal delta i ulike fora og møter for å fremme de offentlige fagskolenes sak. RFF skal dessuten ivareta de offentlige fagskolenes felles interesser knyttet til et nært og forpliktende samarbeid med alle aktuelle bransjer/næringer og øvrige samarbeids-partnere. RFF skal være representert i Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF), Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NUFHO), Nasjonalt utvalg for maritime fag (NUMF) og Nasjonalt fagskoleråd.

Forts. Historikk 1: Skoleeierne ønsket å opprette et utvalg som bl. annet skulle utarbeide nasjonale planer og samordne en del felles retningslinjer for fagskolene (de tidligere tekniske fagskolene). NUTF (Nasjonalt utvalg for tekniske fagskoler) ble opprettet i 2004 NUTF ble satt sammen av representanter for: Skoleeier Offentlig tilbyder Privat tilbyder Arbeidsgiverorganisasjoner Arbeidstakerorganisasjoner Studenter

NUTF har følgende representanter: Skoleeier, representert ved FFU (Forum for fylkesutdanningssjefer) Arbeidsgiverorganisasjoner NHO, BNL NHO, Norsk Teknologi Norges rederiforbund Arbeidstakerorganisasjoner NITO FLT Utdanningsforbundet Sjøoffisersforbundet, NSOF Maskinistforbundet, DNMF Privat tilbyder, representert ved Byggskolen. Offentlig tilbyder, representert ved RFF (Rådet for offentlige fagskoler) Studentrepresentant fra privat tilbyder Studentrepresentant fra offentlig tilbyder

NUTF mandat: Utvalget skal: 1. Være et organ for samhandling mellom utdanningsgivere, brukere og næringsliv i arbeidet med å utvikle grunnlaget for en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskolen og å synliggjøre utdanningen i samfunnet. Den nasjonale standarden skal gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen og for ulike læringsformer. 2. Fastsette nasjonale kriterier for teknisk fagskoleutdanning. 3. Utvikle og fastsette nasjonale planer etter anbefaling fra de næringsrettede utvalgene. 4. Tilby NOKUT et samarbeid om utvikling av kriteriegrunnlaget for godkjenning. Utvalget kan uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse.

Forts. Historikk 2: Etter hvert dukket stadig flere spørsmål opp knyttet til helsefagene i fagskolen, og NUTF og Sosial og helsedirektoratet mente det burde opprettes et eget Nasjonalt utvalg. Skoleeierne i samarbeid med Shdir (som hadde utarbeidet planer for helseutdanninger) tok initiativ til å opprette et slikt nasjonalt utvalg. NUFHS ble opprettet høsten 2006 Våren 2012 gjorde NUFHS et vedtak om å utarbeide en plan innen oppvekst. Samtidig endret VGS sitt programområde til å hete helse og oppvekstfag. Høsten 2012 endret derfor NUFHS navn til NUFHO

NUFHO har følgende representanter: Skoleeier, representert ved FFU (Forum for fylkesutdanningssjefer) Arbeidsgiverorganisasjoner NHO Spekter KS Virke Arbeidstakerorganisasjoner Fagforbundet Delta Norsk Sykepleierforbund Utdanningsforbundet Skolenes landsforbund Privat tilbyder, representert ved NFF (Norsk forbund for fjernundervisning) Offentlig tilbyder, representert ved RFF (Rådet for offentlige fagskoler) Studentrepresentant fra privat tilbyder Studentrepresentant fra offentlig tilbyder Helsedirektoratet Observatørstatus (Helse og omsorgsdep., Kunnskapsdep., Utdanningsdir.)

NUFHO mandat: NUFHS er en frivillig sammenslutning av sentrale aktører innen helse- og oppvekstfagene Et organ for samhandling mellom tilbydere av fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner for å utvikle, beholde og synliggjøre en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskoleutdanning i helse- og sosialfag. Den nasjonale standard skal være retningsgivende for søknader til NOKUT om godkjenning av fagskoletilbud. Samtidig skal den gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen.

Forts. NUFHO mandat: Sikre utvikling, videreutvikling og anbefaling av nasjonale planer for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag. Være en samarbeidspartner for NOKUT, utdanningsmyndighetene og andre aktuelle fagskolemiljøer. Arbeide for å utvikle et felles nettsted for all fagskoleutdanning. Uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse (finansieringsordninger, opptakskriterier, dimensjonering, lokalisering, fremtidig behov for kompetanse oa.)

Forts. Historikk 3: NUTF ble høsten 2015 enig om å danne et nytt utvalg for maritime fag. Dette for å øke fokus på et fagområde om er omfattende og som bør få flere av partene med i fokuset på fagskoleutdanning, også i forhold til de sterke kreftene i høgskolesektoren. NUTF i samarbeid med partene for maritim sektor etablerte i februar 2016 NUMF (Nasjonalt utvalg for Maritime.

NUMF har følgende representanter: Skoleeier, representert ved FFU (Forum for fylkesutdanningssjefer) Arbeidsgiverorganisasjoner Norges Rederiforbund Kystrederiene NHO-sjøfart Arbeidstakerorganisasjoner Norsk Sjøoffiserforbund Norges Maskinistforbund Sjømannsforbundet En representant fra en av skoleorganisasjonene Offentlig tilbyder, representert ved RFF (Rådet for offentlige fagskoler) Studentrepresentant fra ONF Sjøfartsdirektoratet MARFAG2020 Sjøkrigsskolen (UH-sektoren)

NUMF mandat: Utvalget sidestilles med øvrige nasjonale utvalg for fagskolene. Utvalget skal være et organ for samhandling mellom fagskoletilbydere I maritime fag og offentlig og privat næringsliv for å utvikle, beholde og synliggjøre nasjonale planer basert på internasjonal standard for nivå og innhold i fagskoleutdanning i maritime fag. Den nasjonale standarden skal være retningsgivende for søknader til NOKUT om godkjenning av fagskoletilbud. Samtidig skal den gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av undervisningen og for ulike undervisningsformer. Utvikle og anbefale nasjonale planer for etter- og videreutdanning i sertifikatgivende maritime fag. Nasjonal standard: Synliggjøre at den skal basere seg på internasjonal standard (STCW/kvalifikasjonsforskriften) Kobling mellom VG2 VG3- fagskole. (Skole og praksis)

Forts. NUMF mandat: Være en samarbeidspartner for blant annet NOKUT, Sjøfartsdirektoratet og utdanningsmyndighetene Kartlegge fremtidige kompetansebehov/endring av kompetanse. Uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse (finansieringsordninger, inntakskriterier, dimensjonering, lokalisering oa.) Se på muligheter for E-læring og samlingsbasert fagskole.  Se på strukturen i utdanningen med tanke på større fagmiljø. Se på finansieringsordning. 

Fagskoleråd St.meld 44: Etablere et fagskoleråd Etablere et råd på lik linje med SRY (samarbeidsråd for yrkesopplæring) og UHR (Universitet- og høgskolerådet) Konstituert styre oktober 2010 med 2 års rullering på leder og nestleder. Rådet er partssammensatt: Arbeidsgiverorganisasjoner NHO, 2 repr. KS Virke Arbeidstakerorganisasjoner LO, 2 repr. Utdanningsforbundet Privat tilbydere FFF (Forum for Fagskoler), 2 repr. NFFL (Norske fag og friskolers landsforbund) VOFO (Voksenopplæringsforbundet)/NFF (Norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel utdanning)

Forts.Fagskolerådets sammensetning Offentlig tilbyder RFF (Rådet for offentlige fagskoler), 2 repr. Studentrepresentant ONF (Organisasjon for norske fagskolestudenter)

Fagskolerådets mandat Nasjonalt fagskoleråd (Fagskolerådet, FR) er et rådgivende organ oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. Fagskolerådet skal: bidra til å utvikle rammer og strategier for fagskoleutdanningen som ivaretar den enkeltes, virksomhetenes og samfunnets behov for yrkesrettet kompetanse og livslang læring. i vid forstand fremme fagskolenes samlede interesser som selvstendig del av utdanningssystemet og stimulere til samordning og samarbeid og kvalitetsutvikling av fagskoletilbudene arbeide for å fremme samarbeidet mellom de forskjellige aktørene på utdanningsområdet og bidra til at fagskoletilbudene fremstår som attraktive utdanningstilbud for arbeidslivet og studenter arbeide overfor regionale og sentrale myndigheter for å sikre fagskolene forutsigbare og tilfredsstillende økonomiske betingelser samarbeide om en god sammenheng mellom utdanningsnivåene bidra til synliggjøring av fagskoleutdanningen

Forts.Fagskolerådets mandat Fagskolerådet skal videre arbeide for faglig kvalitet og utvikling av fagskolesektoren gi råd til sentrale og fylkeskommunale myndigheter i aktuelle fagskolesaker vurdere behovet for og presentasjon av informasjon om fagskoleutdanning ivareta kontakt med arbeidslivet om behovet for og dimensjonering av fagskoletilbud arbeide for tilfredsstillende og forutsigbare rammevilkår for fagskoleutdanningene bidra til hensiktsmessig og fleksibel organisering av studiene og sikre gode studiebetingelser for studentene foreslå områder for forsøk, statistikk- og utviklingsarbeid og forskning innenfor fagskolesektoren fremme internasjonalisering av og i fagskoleutdanningen Fagskolerådet oppnevner egne arbeidsgrupper for spesielle formål etter behov og samarbeider med faglige nasjonale utvalg (for eksempel SRY, UHR, NUTF, NUFHS ).

Sammenheng mellom råd, utvalg og myndigheter. St.meld 9 KD Skoleeier Nasjonalt Fagskoleråd NUTF NUFHO RFF NUMF Private tilbydere

Regjeringsoppnevnt utvalg: Fagskoleutvalget (Offentlig utvalg)ble nedsatt av den rød-grønne regjeringen høsten 2013. utvalg som skulle gjennomgå fagskolesektoren gi endelig rapport i form av en NOU senest innen utgangen av 2014 Stikkord for det utvalget skulle si noe om: Overganger mellom fagskoler og høyskole/universitet Hva betyr det å være yrkesrettet Opptaksgrunnlag (fagbrev/GSK/Læringsutbytte) Fagskolepoeng endres ? Finansieringsmodell, statlig ? Fagskoleutvalget ble videreført av den blå-blå regjeringen. Regjeringserklæringen sier: ”Styrke de tekniske fagskolene og gjeninnføre statlig finansiering av fagskolene”

NOU 2014:14, Fagskolen – Et attraktivt utdanningsvalg: 48 tiltak, og hva har betydning for styrene Igangsette en prosess for å overføre fagskolene til statlig eierskap Redusere antall fagskoler for å skape mer robuste fagskoler Endre styresammensetning til flertall av eksterne og ekstern styreleder Samordne all finansiering under samme regleverk, og under statlig ansvar, KD Statlig dimensjonering av fagskoletilbudene

Forts. NOU 2014:14, Fagskolen – Et attraktivt utdanningsvalg: Oversikt over fagskolenes størrelser:

Stortingsmelding 9, Fagfolk for fremtiden: Stortingsmeldingen ble lagt frem 2. desember 2016 Opprettholde fylkeskommunene som eiere av fagskolene Innføre studiepoeng Ny finansieringsmodell med grunn- og resultatbasert finansiering Styrking av studentrettigheter Øke fokus på gode overgangsordninger Osv. RFF var på høring med KUF-komiteen 19. januar Finansiering Overgangsordninger, enklere for UH-sektoren å tilby fagskoleutdanning Sentral organisering av fagskoleutdanningen, fokus på de partssammensatte utvalgene