Entreprenørskap og opplevelsesnæringen Elisabet Ljunggren, Nord Universitet/Nordlandsforskning Oslo 15.mai 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Nyetablerade egenföretagares behov – vad behövs i etableringsprocessen? Elisabet Ljunggren Forskningsleder Kiruna
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Eksempel 4: Smart transport
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag.
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Norsk senter for bygdeforskning - og kultur- og opplevelsesnæringene Presentasjon på seminar Tindved Kulturhage, Verdal, 17. april 2007 Karoline Daugstad.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
TILTAKSFORUM 15. OG 16. SEPT 2010 TØRVIS HOTELL Erfaring frå satsing i reiselivet i Sogn Rolf Wikborg.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Turoperatørenes oppfatning av Innlandet – utfordringer og muligheter Kartlegging av TO - hvem, hva, hvor Trender Utfordringer og muligheter Veien videre.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Manpower Professional Executive Jan Petter Narvesen.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Arctic Food – Best i verden! Er det en myte, eller kan det dokumenteres? Nordområdekonferansen 2007 Bodø 8.-9.november Espen Haugland Bioforsk Nord.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
SE i boligsektoren: eksempler og erfaringer fra UK Sarah Prosser Fotos: Marianne Gjørv.
Vi får Eid til å gro Fellesstyret for Bondelaga i Eid.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Kapittel 11 Logistikkstrategi
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Fellesbefaring: Transport av sand
Opplevelsesverdier i fjellet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Et kognitivt perspektiv på læring
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Tilpasning til klimaendringer
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
S3 metoden åpner muligheter
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Utskrift av presentasjonen:

Entreprenørskap og opplevelsesnæringen Elisabet Ljunggren, Nord Universitet/Nordlandsforskning Oslo 15.mai 2017

Kontekst: ruralitet

Hushold og entreprenørskap – ja??? Beslutning om bedriftsoppstart tas ikke av entreprenøren isolert, men oftest i husholdet

Slektskap og bedrift: hvordan entreprenørielle hushold legger til rette for vekst av bedrifter Bedrift og hushold henger sammen Ressursdeling Forretningsmuligheter Kryss-subsidiering Husholdet som nav Familie og slektskapsrelasjoner Familielivs-syklus Slektskapsrelasjoner Deling av entreprenørielle roller Emosjonell kapital Risiko, usikkerhet og kontroll Orientering mot tilgjengelige ressurser Kontrollorientering Bedriftsporteføljen ses som en enhet

Bedrift 1 Bedrift 2 Bedrift 3 Bedrift 4 ..og andre planer Case 1 Melke-produksjon Ysteri Kafe (stengt nå) Gårdsbutikk Barna som driver sine egne bedrifter bruker gårdens bygninger til lager, arbeidskraft bytte mm Case 2 Avlsdyr- Produksjon og noe grønnsaks produksjon Utleie av hytter B&B, servering av mat produsert på gården Kafe hvor gårdens produkter selges Kunstgalleri (mor) Med-eier slakteri Med-eier slakterbutikk Planer for grønn elektrisitet Keramikkveksted i lokalene, eid av andre Bakeri i bygda Case 3 Svine- Minikraftverk (sammen med nabo) Case 4 Geitemelk produksjon Veksthus sammen med nabogården Hesteavl Jobber som maskinfører Starter ysteri sammen med andre Planer for minikraftverk Turistbedrift (bruke hestene)

Mat og opplevelser Turistene må ha mat, og mange vil «smake» Norge. Høykvalitets restauranter og matopplevelser er viktig for turister (Mossberg & Svensson, 2009)

Reiseliv + matprodusenter = sant? Kjenner de hverandre? Reiseliv (spisesteder og hoteller) ser behovet og noen utnytter det MEN, ulike logikker Nærhet til markedet/kunden vs. langt til kunden Ulike tidsperspektiv Lokal matproduksjon –finnes det i Norge om 20 år? Lokal mat ikke bare potet, men også fisk! Bygge alternative matverdikjeder? Koblinger mellom matprodusenter, spisesteder og opplevelsesprodusenter – næringspolitikk for distriktene Reiselivet Er heterogent: overnatting, opplevelser, spisesteder, transport Følger noen logikker: Nærhet til kundene/markedet, co-creation Viktig: Sesonger, fra PC til levering på døra, kunnskap om matprodusenter? Matprodusenter (her: til lands, ikke glem til vanns!) Andre logikker: langt fra markedet/kunden, biologisk produksjon, samvirkeorganiseringen, bonden er ikke nødvendigvis entreprenør, men «ansatt» Viktig: sesonger, kunnskap om reiseliv? Kjenner de hverandre?

Vite mer? http://www.nordlandsforskning.no/ http://www.opplevelserinord.no/ Carter, S. Alsos, G.A., Ljunggren, E. (2015) 'The Rational and Irrational Benefits of Small Business Ownership' in Scott Newbert (ed) "Small Business in the 21st Century" New York: Praeger. Alsos, G. A. , Carter, S, og Ljunggren, E. (2015) Entrepreneurial Families and Households. In (eds.) Baker, T and Welter, F. The Routledge Companion to Entrepreneurship. Routledge Alsos, G.A., Carter, S. & Ljunggren, E. (2014) Kinship and Business: How entrepreneurial households facilitate business growth. Entrepreneurship & Regional Development. Vol.26(1-2), pp.97-122 Ljunggren, E. (2015) Opplevelsesøkonomien og lokal mat: restauranter som verdiskapere. Bokkapittel til boken Innovativ og opplevelsesbasert verdiskaping i reiselivsnæringen (red.) Ø. Jensen og K. Skallerud. Cappelen Damm forlag Jørstad, M. Roaldsen, I. & Ljunggren, E. (2017) Local food in the experience economy - agriculture, fisheries and tourism in regional development, NF-arbeidsnotat Roaldsen, I., Ljunggren, E., Jørstad,M. and Høberg, E.N (under arbeid) Expanding the understanding of local food, paper som skal presenters på i august