Kvifor ynskjer me dette?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
”Trivselsleder TL” bygger på modeller fra Lørenskog og Bergen
Klasseregler.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet mars 2011 (utdrag)
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Trivselsledere legger til rette for lek
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Generelle tiltak og forebygging
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Trivselsledere legger til rette for lek
1. – 3. trinn 1.
4. – 7. trinn 1.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Venche Standal Byrkjeland Førskoledag Antageleg første veka i juni Invitasjon ”Klasselister”- lærer Bli litt kjent med skolen Kort dag
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Møte med klassekontaktene
Handlingsplan mot mobbing
Velkommen til førskoledag
Venche Standal Byrkjeland Førskoledag Torsdag 11.juni 2015 Invitasjon ”Klasselister”- lærer Bli litt kjent med skolen Kort dag Foreldre.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Miljøkoordinator vgs Sogn og Fjordane fylkeskommune.
Hva er viktig for elevers læring?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
UNICEF-RUNDEN. AFRIKA Rwanda BARNEVENNLIGE SKOLER OG BARNEHAGER.
Gaupne barnehage Me vil. Me kan.. Kvardagen vår Me leikarMe er ute Me er samanMe er inne Me lesMe er på tur Me øver oss på å kle på ossMe syng Me forheld.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Kompetanse for manfgfold
Oppstart 2010-kullet Harald Kallevik
VELKOMMEN TIL 8.TRINN HAUSTEN 2017
Hva: Leik og fysisk aktivitet ved Dette kan alle være med på,
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Foreldremøte September 2017.
Ledersamling Olweus- programmet
Vennskap for 1. og 2. klasse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
Tilhørighet, kunnskap og glede!
VELKOMEN SOM FØRESETTE TIL 8. TRINN HAUSTEN 2019
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Kvifor ynskjer me dette? Aktivisere fleire elevar i friminuttet Alle får vera med i desse leikane Elevane lærer seg ulike nye leikar At leiken foregår på faste plassar gjev tryggleik Ynskjer å betre det psykososiale miljøet på skulen

Trivselsprogrammets plass ”Trivselsleder” er et program for økt aktivitet i friminuttet. Trivselsprogrammet er ikke et antimobbe-program. Programmet skal kun supplere det øvrige arbeidet mot mobbing. Forskning viser at det kan være en sammenheng mellom kjedsomhet og mobbing (Olweus 2000) i skolen 3

Fysisk aktivitet gir bedre læringsmiljø "Fysisk aktivitet har positive effekter både for fysisk og psykisk helse, for læringsmiljø og læringsutbytte. Det er hentet positive erfaringer om dette gjennom forsøk i grunnskolen." Høringsnotat om fysisk aktivitet (www.udir.no)

TL jobber mot mistrivsel Trivselslederne tar seg spesielt av dem som går alene Trivselslederne melder i fra om mobbing (gjerne anonymt). 5

Trivselsprogrammet bidrar til: Fysisk aktivitet. Målet om en time daglig fysisk aktivitet i skolehverdagen blir bedre ivaretatt. Bedre skolemiljø. Færre observerte konflikter* Aldersblanding. Observasjon av økt kontakt mellom store og små elever* Ansvar. Trivselslederne får erfaring i å lede og organisere, samt ta ansvar og være et forbilde. Bedre helse. Mer aktivitet observert*, noe som gir bedre helse. Fellesskap. Fotball- eller håndballcup, felles dans og andre felles aktiviteter engasjerer hele skolen. *(Ref. brukerundersøkelse av Maturus AS, mars 2011). 6

Utemiljøer Skolen må skape faste ”utemiljøer” for lek Barn som vet hvor de enkelte leker foregår, leker 37% mer (Flemmen, 2009, muntlig samtale) (Katt og mus) 7

Trivselsledere legger til rette for lek Bærer ut og inn små fotballmål, baller, henge opp pilspill, etc Er igangsettere av lek. Trivselsledere deltar også selv i leken. Passe på at utstyr benyttes rettferdig: de yngre kan leke like mye som de eldre, jenter like mye som gutter, osv. Programmet skal føre til økt alders- og kjønnsblanding: Lek ut ifra interesse – ikke alder eller kjønn. 8

Vaktordning henges opp