Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurskveld 4.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kompleksitetsanalyse
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Bokpresentasjon Bergen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Johan Borgen
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Bedre vurderingspraksis
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Filmanalyse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Adaptasjon Fra bok til film. Adaptasjon: overføring eller tilpasning Bok – film Film – teater Dataspill – film Film – dataspill osv.
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Av Kari Bremnes og Frode Grytten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Photodisc/Rayman/Getty Images
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Å skrive noveller.
En litt forenklet versjon
Å skrive novelle.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Roman/Novelle Oppbygning og analyse S.S. EUS 2017.
Estetiske virkemidler
1 Kommunikasjon.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017

HVA ER TYPISK FOR EN NOVELLE? En novelle er kort i forhold til en roman. Hvor kort den er varierer svært mye, den kan være alt fra et avsnitt til rundt 40 boksider. Typisk novelletrekk er: Det er få personer med. Novellen foregår som oftest innenfor et kort tidsrom, på begrenset plass og med få hovedpersoner og bipersoner. En novelle starter ofte in medias res, en «pangstart» om man vil. Det vil si at den hopper rett inn i handlingen. Noveller har som oftest kun en spenningstopp som ender med et vendepunkt mot slutten av novellen. Frampek benyttes ofte, dvs. vi får «hint» tidlig i novellen om hva som vil skje på slutten. Noen noveller har parallellhandlinger. Det vil si at en forteller to eller flere handlinger ved siden av hverandre. Noveller har ofte en åpen slutt, med rom for flere tolkninger. Sammenlignet med en roman er novellen kort og komprimert, kun det viktige er tatt med. Derfor må vi ofte lese mellom linjene for å få med oss hva en novelle handler om.

ANALYSE: Tema: Gjengi kort innholdet og hva du mener novellen handler om? Persongalleri: Hvem og hvor mange og personer er med i novellen? Tidsperspektivet: Hvor lang tid strekker novellens handling seg over? Synsvinkel: Hva kan vi si om synsvinkel? Miljø/setting: Hvor mange situasjoner blir beskrevet? Språklige virkemidler: Klarer du å finne noen virkemidler? Symboler, Kontraster, osv.? Frampek? Parallellhandlinger? Hvor er vendepunktet? Budskap: Skriv en oppsummering hvor du gjør deg noen tanker om innholdet og eventuelt peker på budskapet. Oppgave: Klarer du å finne typiske novelletrekk og analysere denne videoen? Tim Berg (Avcii) - Bromance

ANALYSE: Tema: Gjengi kort innholdet og hva du mener novellen handler om? Persongalleri: Hvem og hvor mange og personer er med i novellen? Tidsperspektivet: Hvor lang tid strekker novellens handling seg over? Synsvinkel: Hva kan vi si om synsvinkel? Miljø/setting: Hvor mange situasjoner blir beskrevet? Språklige virkemidler: Klarer du å finne noen virkemidler? Symboler, Kontraster, osv.? Frampek? Parallellhandlinger? Hvor er vendepunktet? Budskap: Skriv en oppsummering hvor du gjør deg noen tanker om innholdet og eventuelt peker på budskapet. Oppgave: Klarer du å finne typiske novelletrekk og analysere denne videoen? Sigur Ros - Viðrar vel til loftárása (Gode forhold for luftangrep)

ANALYSE: Tema: Gjengi kort innholdet og hva du mener novellen handler om? Persongalleri: Hvem og hvor mange og personer er med i novellen? Tidsperspektivet: Hvor lang tid strekker novellens handling seg over? Synsvinkel: Hva kan vi si om synsvinkel? Miljø/setting: Hvor mange situasjoner blir beskrevet? Språklige virkemidler: Klarer du å finne noen virkemidler? Symboler, Kontraster, osv.? Frampek? Parallellhandlinger? Hvor er vendepunktet? Budskap: Skriv en oppsummering hvor du gjør deg noen tanker om innholdet og eventuelt peker på budskapet. Oppgave: Klarer du å finne typiske novelletrekk og analysere denne videoen? Danique & Distorted Beauty - Scream (Gabriel Ananda Remix)