MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fagskolekonferansen Kristiansund 5.-7.mai
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Konferanse om fagskoleutdanning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Livet som fagskolestudent
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
MARKOM2020 Utviklingsprosjekt for Maritim Profesjonskompetanse sett i et 2020 perspektiv Prosjektpresentasjon.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Presentasjon av prosjekt Oppgavestiller: NTNU (Magnar Hole) Oppgave: Opprette lokal brukerdatabase med (PHP & MySQL) Studenter: Christian Dillner Veileder:
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Læringsportalen i HMN Muligheter for brukerorganisasjonene Kjell Åge Nilsen, rådgiver HR-avdelingen
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
VRI.
Kvalifikasjonsrammeverket
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Utdanningskomiteen 19. mai
Fasilitering av kurs.
Hvorfor mapper vi? Forankring av mappingprosjektet
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
KULTURTANKEN Nasjonale aktører
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Forskning og innovasjon
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Kort presentasjonsrunde
Medarbeiderundersøkelsen – prosess i Senter for rusforebygging
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Nasjonal konferanse om forskningsbasert
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Den kulturelle skolesekken
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Utskrift av presentasjonen:

MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse

Simulatorer i maritim kompetanseheving Resultat så langt, og veien videre MUF-konferanse 22.11.2016

Bevilgning i 2016 – 15 millioner KRITERIER: Maritime simulatorer som brukes til opplæring av studenter i henhold til STCW kravene. Tildeling av midler fordret en like stor egenbevilgning. 30 millioner kroner til oppgradering

Resultat 6 institusjoner oppgraderer brosimulatorer 6 institusjoner oppgraderer maskinromsimulatorer 3 institusjoner oppgraderer maritimt kommunikasjons simulatorer. 3 Universitet/høyskoler får midler 7 fagskoler får midler

Veien videre

Pedagogisk riktig bruk av simulatorer Kvalitet i simulatorbasert undervisning. Hvordan skal simulatorer brukes for å heve kvaliteten på den maritime utdanningen.

Simulatorer som støtte i FoU-arbeidet Nyttig verktøy til ulik forskning Hvordan kan simulatorer være en ressurs i maritime forskningsprosjekter

Hva skal Markom2020 ha fokus på ?

Videreutvikle dagens systemer

Utvikle ny kompetanse med kjent teknologi

Endre måten vi formidler kunnskapen med ny teknologi

Regionalisering - nettverk

Utvikle fremtiden China Shows Off Holographic Ground Control System for Drones

Retningsvalg for simulatorbruk i maritim næring Det bør opprettes en nasjonal kompetansegruppe simulator for de maritime skolene.

Oppgaver det bør samarbeid på Rådgiver og ekspertise på spesifikasjoner. Felles forhandlinger og innkjøp Felles kontraktsarbeid Felles driftsavtaler Felles teknisk support osv

Retningsvalg for simulatorbruk i maritim næring Senter for fremragende utdannelse Være en ressurs i utvikling av fremtidens simulatorer til den maritime næringen Videreutvikle ansatte i mulighetene med maritime simulatorer Sikre at alle studenter har simulatorbasert utdanning i verdensklasse Sørge for at den maritime utdanningen i Norge har det nødvendige utstyret for å levere ledende utdanning

Takk for oppmerksomheten…