Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Barns trivsel i barnehagen http://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/trivsel/
Mobbing i barnehagen Hva vet vi om mobbing i barnehagen? Mobbing er et relativt nytt begrep for barnehagen både i praksisfeltet og innen forskning. Det meste vi vet om mobbing i dag, er basert på forskning og erfaringer fra skolen. http://www.udir.no/nullmobbing/
Hva vet vi om mobbing i barnehagesammenheng? En av ti styrere mener at mobbing forekommer jevnlig. Seks av ti gir uttrykk for at mobbing forekommer, men at det er svært sjelden. To av ti svarer at mobbing aldri forekommer
Hva gir barna selv uttrykk for? undersøkelsen Barns trivsel og medvirkning i barnehagen (Bratterud, Sandseter, Seland, 2012) svarte drøyt ti prosent av de eldste barnehagebarna at de ble plaget ofte, og i tillegg svarte mellom 40 og 50 prosent at de ble plaget noen ganger
Hva står det om mobbing i rammeplanen? barnehagen har en samfunnsoppgave i tidlig forebygging av mobbing barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker mobbing personalet i barnehagen skal arbeide for et inkluderende miljø som motvirker mobbing sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av mobbing
Det er barnehagens oppgave å forebygge mobbing http://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/barnehagens-innhold/trivsel/film-trivsel-i-barnehagen/
Samiske kompetansemidler Fristen var 1. sep. Dersom noen leverer søknad innen mandag 10 oktober vil de bli behandlet Søk på grunnlag av: Pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon Danning og kulturelt mangfold Et godt språkmiljø for alle barn Barn med særskilte behov
Eller på dette Barnehagens språkmiljø og barns språkutvikling Realfag i barnehagen Barnehagens læringsmiljø
Kompetansemidler Barnehagens lokale kompetansebehov skal ligge til grunn for tiltakene. Barnehageeier lager en kompetanseplan som viser barnehagens behov. Planen må følge søknaden. Barnehagebasert kompetanseutvikling skal være førende. Det vil si at kompetanseutviklingstiltakene i størst mulig grad skal gjennomføres i barnehagen
Hvem søker Barnehageeier søker til Fylkesmannen i Finnmark via den lokale barnehagemyndigheten med bakgrunn i den enkelte barnehages kompetanseplan. Der det er hensiktsmessig og ønskelig kan flere barnehager samarbeide om søknad og barnehagebaserte kompetanseutviklinga
Fagdag i november/desember Vi holder fagdager i Alta 30.november og 1. desember for barnehagemyndighet og barnehageeier. Dag 1. Nytt på barnehageområdet Dag 2. Barns læringsmiljø i barnehagen.
http://www.sjumilssteget.no/index.php/hjem-finnmark
FRA NULL TIL HUNDRE PÅ 18 ÅR! 16.november 2016
Ny rammeplan Ny rammeplan skal etter planen tre i kraft fra høsten 2017. Kunnskapsdepartementet har startet arbeidet. Det vil bli arrangert fylkesvise eller regionale høringskonferanser i løpet av høringsperioden.
Presentasjon av UDIR side http://www.udir.no/Barnehage/ http://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitet-i-barnehagen/
Utdanningstilbud Videreutdanningstilbud og TiB Styrerutdanning ABLU Tilretteleggingsmidler Fagskoleutdanning Kompetansemidler kommunale og ikke-kommunale barnehager Fagbrev
Bli med på Foreldreundersøkelsen i barnehage Fra 1. november kan barnehager invitere foreldre til å svare på Foreldreundersøkelsen. Undersøkelsen gir foreldre og foresatte mulighet til å si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. http://www.udir.no/tall-og-forskning/brukerundersokelser/foreldreundersokelsen-i-barnehage/
Endring i barnehageloven Spesialpedagogisk hjelp PP-tjenestens oppgaver i barnehagen Kommunens tilretteleggingsplikt Fjerning av fritak i foreldrebetaling Tegnspråkopplæring Skyss Statlig tilsyn
Vel hjem https://vimeo.com/album/3543488/video/137770119 Vel hjem Hilsen Laila og Anita