Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
FOLKEHELSEARBEID I HAMMERFEST
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Fremtidens folkehelsearbeid
Fremtidens psykologer møter samfunnets krav
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Startskuddet har gått! Samhandlingsreformen Nye lovverk
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Samhandlingsreformen
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Folkehelsearbeid i Lier kommune
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Kommunehelseprofiler - et redskap i planarbeidet i kommunene Nasjonal plan- og folkehelsekonferanse i Fredrikstad Prosjektleder Michael Kaurin.
Etapper på veien Inspiria Science Center, Sarpsborg Støy i planleggingen - Ulf Winther, Norsk forening mot støy Byfortetting og gode boligmiljøer:
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Fredrikstad, 23. – 24. november 2006
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Frisklivssentraler inn i KOSTRA?
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Organisering av tjenestene
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Folkehelsetiltak i regi av Hordaland fylkeskommune
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA? Tone P. Torgersen

To nye helselover fra 1.1.2012 Helse Sykdom Folkehelsearbeidet: Folkehelseperspektivet Tjenesteperspektivet Folkehelsearbeidet: Innsats mot faktorer som påvirker risiko for hyppighet i befolkningen Helsetjenesten i kommunene: Vri innsats mot forebygging og tidlig innsats mot risikofaktorer på individ- og gruppenivå Folkehelseloven Helse- og omsorgstjenesteloven Det brede samfunnsrettede folkehelsearbeidet Stat, fylkeskommune, kommune generelt Samhandlingsreformen dreier seg også om at det er bedre å forebygge fremfor å bare reparere, og det er bedre å iverksette tiltak tidlig enn sent. Denne figuren viser forholdet mellom de to lovene ut i fra et tjenesteperspektiv og et folkehelseperspektiv. Den grunnleggende forskjell når det gjelder forebyggende helsetjenester og folkehelsearbeid dreier seg om utgangspunktet for er tiltak. Dersom tiltak er rettet mot enkeltindivider ut i fra identifiserte forhold ved det enkeltindividet som grunnlag for forebyggende tiltak, for eksempel høyt blodtrykk, overvekt mv. vil tiltaket som regel være forebyggende helsetjenester. Dette innebærer at tiltak overfor risikogrupper eller individer, som er identifisert gjennom kliniske vurderinger, for eksempel gjennom legekontakt, faller utenfor begrepet folkehelsearbeid, mens tiltak mot hele befolkningen eller sub-grupper innen befolkningen, basert på vurdering av påvirkningsfaktorer, anses derimot som folkehelsearbeid. Frisklivstilbud med utgangspunkt i for eksempel henvisning fra lege er ikke folkehelsearbeid etter lovene, men forebyggende helsetjenester. - Forebyggende helsetjenester - Forebygging i tjenestene - Bidrag i folkehelsearbeid - behandling, avtalesystem mellom sykehus og kommuner, tilbud om ØH mm Helse Sykdom 2 2

Det systematiske folkehelsearbeidet Oversikt §5 Planstrategi §6 første ledd Fastsette mål i plan § 6 andre ledd §§ 4 og 7 Tiltak Evaluering §§ 30 og 5 Kommunens krav etter loven er bygget opp som en styringssirkel, tilpasset plan- og bygningsloven : Først oversikt, så vurdere hva dette innebærer av planbehov, så planlegging, iverksetting av tiltak vurdering av tiltak før ny oversikt basert på resultater og erfaringer i tillegg til ny oppdatert data og vurderinger. Denne sirkelen følger kommunens plansyklus på 4 år. 3 Folkehelseloven 3

Følge med på etterlevelse av folkehelseloven Utvikle et opplegg for at staten kan følge med (oppdrag fra HOD) Opplegget bør også ha direkte nytte for kommunenivået (benchmarking-tenkning) Nye spørsmål i KOSTRA?

Mulige tema - gruppering Oversikt over helsetilstanden og viktige påvirkningsfaktorer Forankring av helse i planer etter plan- og bygningsloven Ressurser i folkehelsearbeidet Organisering av folkehelsearbeidet Miljørettet helsevern