Kapittel 9: Merkefølelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 8 Følelser for merket
Advertisements

LÆRING Grunnleggende prosesser
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Stress, utbrenning, mobbing
Emosjon, spenning, stress
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Motivasjon og Selvutvikling
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
En introduksjon.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Forbruker og finanstrender 2017
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Hvilket planstadie er klubben på?
Muntlig vurdering – å veilede andre
Idretten er så stor del av identiteten min.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
ADHD er egentlig tre diagnoser:
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kapittel 1 Helse og sykdom
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kommunikasjon.
Velkommen til Newtonrommet
Kapittel 11 Læringsteori.
Gruppeoppgaver.
Strategiske kostnadsdrivere
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Fremtid Hva tror der jenta drømmer om? Hvis det er noe som kan skje snart, hva tror dere hun drømmer om da? Hvis det er noe som skal skje i fremtiden,
Relasjonsmarkedsføring
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kraljic matrise.
Posisjonering og differensiering
Tilbud og etterspørsel
Motivasjon Uke 11.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Velkommen til foreldremøte
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Emosjoner Espen Røysamb.
Tilbud og tjenester til studenter
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9: Merkefølelser

Hvor er vi nå?

Læringsmål: Lære hva følelser er og ikke er Forstå at bare mennesker, ikke merker, har følelser Lære om ulike typer følelsesresponser Lære om hvordan og når følelser påvirker merkeevalueringer og -beslutninger Lære hvordan en merkeeier bør forholde seg til kunders følelser for merket

Har ZALO følelser? Selvsagt ikke, men man (kunder f.eks) kan ha følelses-responser på Zalo!

Hvem og hva har følelser? Følelser oppstår hos mennesker, følelser er responser på stimuli fra omgivelsene. Altså har ikke et dødt merke (en ting) følelser i seg selv, men vi kan assosiere følelser med det. Det er din respons når du blir irritert av et merke, skuffet, opphisset og så videre. Merkebyggere kan gjerne ønske at deres merke skal utløse bestemte følelser blant kundene. Men til syvende og sist er det altså opp til kundene…

Viktige poeng: Følelser er genuint subjektive tilstander: Jeg føler meg glad, trist, opphisset++ Det er altså ikke et adjektiv man bruker for å beskrive en ting/et objekt: Zalo er et glad, trist, opphisset++ merke. Når man er opptatt av følelser som responser i merkesammenheng, så er det hva man opplever inni seg, ikke bruk av “følelsesord” som adjektiver!!!!

Kellers merkefølesesresponser: Følelsesresponser “i nuet”: Varme Moro Opphisselse/begeistring Følelsestilstander av mer varig karakter Sikkerhet Sosial anerkjennelse Selvrespekt

Følelsesresponser karakteriseres langs to dimensjoner: grad av aktivering, og grad av behag/ubehag Circumplex modellen:

Hva kan market være et verktøy for å oppleve?

Direkte og indirekte følelser affektive responser som er genuint knyttet til ett objekt, som for eksempel opphisselsen av å være på fotballkamp med sitt favorittlag ”Indirekte følelser” kilden til følelsen er ikke relatert til objektet (merket eller beslutningen) som fattes. Kundens respons på et merke er påvirket av det humør han eller hun var i ved eksponering for merket. I dette tilfellet vil ditt generelle humør, frustrasjon, sinne, eller glede smitte over på noe som egentlig ikke har noe med tilstanden å gjøre. Dette har for eksempel betydning for reklameeffekter hvor man er opptatt av hvilken modus målgruppen kan være i når de blir eksponert for reklamen.

Kunder stoler mest på sine direkte følelser når: Deres motivasjon til å behandle informasjon er lav Når kjøpet (mekrevalget) ikke betyr all verdens for dem De blir distrahert, er under kognitivt press, eller tidspress Siste-liten shopping, julehandel, de bak deg i køen stresser deg Andre kilder til evalueringer (annen merkeinformasjon) er tvetydig. Hva betyr det at en bank er ”pålitelig” og ”konkurransedyktig”, at et kjøpesenter hevder å gi deg en god shoppingopplevelse? De mangler ekspertise innen kategorien eller for merket de skal evaluere.

Kunder oppfatter følelser som legitim informasjon når: Kunden har opplevelsesorienterte motiv (evaluering før kjøp av en bok, en feriereise), i motsetning til instrumentelle motiv (vurdere å kjøpe Liknings-ABC før innlevering av selvangivelsen, kjøpe sement eller skruer) Beslutningen er grunnleggende affektiv Valg av kinofilm, ferievalg, underholdning Kunden er prestasjonsfokusert (en tilbøyelighet til å kjøpe et produkt for å oppnå et mål, et nytt plagg for å imponere noen), kontra avvergingsfokusert (en tilbøyelighet til å kjøpe et produkt for å unngå noe, typisk tannkrem, solkrem). Kunden er tilbøyelig til å våge å stole på sine følelser.

Viktige spørsmål for en merkebygger: Hvilke følelsesresponser er knyttet til det å kjøpe varer/tjenester i kategorien? Stress, angst, tvang, glede, usikkerhet, kjedsomhet? Hvilke følelser har kundene for de ulike merkene i kategorien? Er det noen merker med sterkere følelsesresponser enn andre? Er det noen merker med spesielt positive eller negative følelsesresponser? Hvilke følelsestilstander streber kunder etter innenfor din kategori? Er det stort avvik mellom det de føler, og det de ønsker å føle? Kan ditt merke være et slikt som gir de ønskede følelsene?