Oppsummering av merknadsbehandlingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Tidsfrister i planleggingen
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Kommunal planlegging Vi er her nå.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Hovedstyrets møte med grunnorganisasjonen, høsten 2006 Teknas policydokumenter – hvorfor har vi dem og hvordan bruker vi dem?
Reguleringsplaner.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Line Bårdseng rådgiver
Planbestemmelser.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Plan- og bygningsloven
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Organisering av arbeidet Planutvalg og styringsgruppe Fylkesrådet Prosjektgruppe Fylkesmannen i Nordland, KS, NHO Reiseliv, Norges vassdrags- og energidirektorat.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Velkommen til folkemøte
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Områderegulering for Øvre Sem
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samfunnssikkerhet og ROS!
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
IC Nykirke – Barkåker; detaljreguleringsplan for jernbane og deponier samt konsekvensutredning deponier Åpent møte i høringsperioden – Bakkenteigen
Planprosess - litt om roller og oppgaver
UU og Fylkesmannens rolle
Detaljregulering Bertramjordet Borettslag
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering av merknadsbehandlingen Ringsaker kommunestyre 23.11.16 JBV v/ Lars Eide, Marit K. Bjørke og Sverre Setvik

Agenda Merknadsbehandlingen samlet sett Merknadsbehandlingen i Ringsaker Endringer i revidert planforslag Etterbruk av dagens jernbane Politisk behandling av kommunedelplanen

Jernbaneverkets oversendelse 18. november til Ringsaker Oversendelsesbrev Merknadsdokument m/ Jernbaneverkets kommentarer Utdypningsdokument til planforslaget etter offentlig ettersyn (tillegg til planbeskrivelsen) Revidert plankart og illustrasjonsplan, Ringsaker kommune Reviderte planbestemmelse og retningslinjer, separat for hver kommune Samledokument for merknader i fullversjon Ringsaker kommune

Oppsummering av merknadsbehandlingen - samlet i alle tre kommunene. Totalet antall merknader: 246 Felles merknader: 14 (støtte til K1 vest, innsigelser til alle korridorer, samarbeid i neste planfase, innspill til bestemmelser og retningslinjer, varsel om innsigelser til reg.pl.) Stange: 53 (Landbruk, Brenneribekken, kulvert ved Steinerskolen, innløsning av eiendommer, makeskifte) Hamar: 164 (motstand mot K1 vest, ønsker K3 øst, Stiller spørsmål ved tall for passasjergrunnlag, trafikkgrunnlag ved stasjons- alternativene, antall gående og syklende.) Ringsaker: 15 (Landbruk, friluftsliv, innløsning av bolig kontra næring i Brumunddal, omformerstasjon)

Utdypingsdokumentet Tema som har stor felles interesse over kommunegrensene Tema som har vært tatt opp i mange merknader Tema som behøver presisering og utdyping Tema som vi tar med oss til vurdering i neste planfase Tema/forslag som har tilført ny informasjon og endring i revidert planforslag/teknisk hovedplan Tema/forslag som vi avviser og ikke tar til følge i revidert planforslag.

Oppsummering av merknadsbehandlingen - samlet i alle tre kommunene. Innsigelser til korridorvalg i Hamar Jernbaneverket K2 midt og K3 øst Fylkesmannen K3 øst Riksantikvaren K1 vest og K2 Midt Innsigelser til bestemmelser Jernbaneverket Fylkesmannen Varsel om innsigelse på reguleringsplannivå Statens vegvesen NVE Fylkesmannen har kalt inn til meklingsmøter 15. desember og i januar

Oppsummering av merknadsbehandlingen i Ringsaker kommune. Alle merknader er svart ut i et eget dokument som oversendes med revidert planforslag Merknadene behandles på følgende måte: tatt til følge, dvs. at forslaget har ført til endringer i kommunedelplanen med begrunnelse beskrevet i dette merknadsdokumentet og i utdypningsdokument til planforslaget etter offentlig ettersyn tatt til etterretning, dvs. vi har notert oss deres innspill i saken og vil vurdere dette i neste planfase. tatt til orientering, dvs. vi har notert oss deres synspunkt i saken ikke tatt til følge, dvs. at forslaget avvises med begrunnelse beskrevet i dette merknadsdokumentet og i utdypningsdokument Merknader som går igjen blir besvart tematisk

Oppsummering av merknadsbehandlingen i Ringsaker kommune Fordeling av merknadene: Felles offentlig instanser 11 Felles lag, foreninger og private 3 Offentlige instanser 1 Lag, foreninger, org. og næringsliv 7 Private og grunneiere 7

Oppsummering av merknadsbehandlingen i Ringsaker kommune Innsigelse til korridor 3 (Jernbaneverket) Innsigelse til bestemmelse om etterbruk av gammel bane (Fylkesmannen) Utviklingsmuligheter for næringslivet Senkning av banen fra Furuberget til E6: Landskap Støy Flere kulverter Friluftsliv Vilt Landbrukshensyn Innløsing av boliger kontra næring i Brumunddal. Innløsning generelt. Ivaretakelse av naboer i prosessen Unngå ventespor

Miljøkulvert gjennom kalkryggen ved Jessnes øvre For å få tilstrekkelig nytte av kulverten er den optimale lengden på en kulvert ved Jessnes er på ca. 300 meter Kulverten ivaretar temaene landskap, nærmiljø- og friluftsliv, naturmangfold, støy, vilttrekk, landbruk, driftsveg for landbruket, fylkesveg, adkomstveg til boliger.

Endringer i revidert planforslag Miljøkulvert ved Jessnes Øvre Legge inn hensynsone H710-2 Overgangssone som benyttes på kulverter eller overgangen mellom en fjelltunnel og en dagssone

Etterbruk av dagens jernbane Jernbaneverket skal i samarbeid med kommunen vurdere etterbruk av dagens bane i Ringsaker. Dette skal gjøres på reguleringsplannivå. Uenighet med kommunen og fylkesmannen om etterbruken skal ivaretas som: rekkefølgebestemmelse eller retningslinje Jernbaneverket mener at det ikke er hjemmel i Plan- og bygningsloven for å har en rekkefølgebestemmelse om etterbruk av gammel bane.

Rekkefølgekrav Ingen rekkefølgekrav i oversendte planbestemmelser fra JBV i planforslag til 1.gangsbehandling Stange og Ringsaker kommune la JBVs forslag på høring Hamar kommune la ut alternative planbestemmelser med rekkefølgekrav om at etterbruk skal være avklart før reguleringsplan vedtas: Innsigelse fra JBV Fylkesmannen innsigelse hvis det ikke blir innarbeidet Jernbaneverket foreslår ikke å ta FMs innsigelse til følge fordi vi mener dette ikke kan tas inn som et rekkefølgekrav fordi det skaper uheldige bindinger i neste planfase Jernbaneverket mener at retningslinjene ivaretar intensjonene knyttet til etterbruk

Etterbruk av dagens jernbane Jernbaneverket skal vurdere etterbruk av eksisterende spor i neste planfase, dette er beskrevet i Retningslinjene: Det skal i reguleringsplanprosessen vurderes hvordan eksisterende jernbanespor mellom Sørli - Brumunddal kan benyttes. Ved bygging av ny jernbane, vil de delene av gammel bane det ikke er behov for, for å ivareta driften av det nye jernbaneanlegget kunne fristilles til andre formål. Dette kan være gang- og sykkelveger, tilbakeføring til landbruk eller andre formål. For strekninger der det i løpet av reguleringsfasen avklares at det ikke lenger skal være togtrafikk skal Jernbaneverket, iht. etablert praksis, fjerne all jernbaneteknisk infrastruktur. Terreng tilpasses nytt formål. Kulturminner knyttet til spor og anlegg skal vurderes og ivaretas i den grad det er mulig og hensiktsmessig. Der det er jordbruksfaglig relevant, vil Jernbaneverket etter en konkret vurdering, som hovedregel reetablere areal til jordbruksformål.

Behandling av kommunedelplanen i Stange, Hamar og Ringsaker. Planutvalget 06.12.16 Kommunestyre 15.12.16 Hamar Formannskapet 07.12.16 Mekling 15.12.16 Kommunestyret 21.12.16 (Ev. ny mekling i januar 2017) Ringsaker Formannskapet 07.12.16 Kommunestyre 21.12.16