Møte i Arbeidsmiljøutvalget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Varmt arbeid Kort beskrivelse av et samarbeids-prosjekt mellom Norges Bilbransjeforbund (NBF), Prosessindustriens Landsforening (PIL) og Teknologibedriftenes.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Arbeidsmiljø 2008.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
eksempler på HMS-faktorer:
Enhet for intern revisjon, 1.februar 2010 EIRs rolle i varslingsregimet EIR = Enhet for intern revisjon.
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
HMS-modulen Februar – Mai 2014 | Kurs i HMS-modulen for UDE - Oslo kommune| EVRY.
HMS-modulen Oktober 2013 | Kurs HMS-modulen i HR-systemet for UDE | EVRY.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
HMS-modulen Oktober 2013 | Kurs HMS-modulen i HR-systemet for UDE | EVRY.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Kjemikalieregisteret Et verktøy til hjelp ved kartlegging og vurdering av kjemisk fare for både arbeidsmiljøet og det ytre miljø. Orienteringsmøte 3-5.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Nettverk Knutepunkt Sørlandet helse- sosial- omsorg
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Samhandling leder/verneombud
8. mai 2014 Helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos USIT.
BRUK av bedriftshelsetjenester 2014 Status 2013 Hva kan LAMU anbefale ledelsen å bestille av tjenester i 2014? LAMUmøte 23. sept Cecil T. Grosch,
Håndtering av avviksmeldinger
Hovedkontormodell og HMS
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Elektronisk system for HMS-avvik Orientering. Bakgrunn og begrunnelse (1) Arbeidsmiljøloven og forskrift om internkontroll setter krav til at alle virksomheter.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Prosjekt Elektronisk system for HMS-avvik Orientering til AMU 7.mars 2016.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
HMS i BIR 2014 Oddrun S. Konglevoll. HMS-filosofi Vi tilstreber null skader på mennesker, miljø og materiell Helse, miljø og sikkerhet er lønnsomt Vi.
Elektronisk system for HMS-avvik Orientering. Bakgrunn og begrunnelse (1) Arbeidsmiljøloven og forskrift om internkontroll setter krav til at alle virksomheter.
Avvikssystemer ved UiO Hendelser knyttet til helse, miljø og sikkerhet (HMS) (Informasjon fra HMS-koordinator Kari Hegerstrøm til kontorsjef-/seksjonsledermøte,
Sak 3/2017 Om LAMUs rolle og funksjon
Cake q1 OVERHOLDELSE AV PROSEDYRER
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Marte Holhjem Leder av koordineringsgruppen for AURA
Helse miljø og sikkerhet
AMU presentasjon HMS risikostyring sept. 2017
Innmelding av saker til Eiendomsavdelingen
Felles Studentsystem FS- nettverket
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
HMS-internrevisjon UiO AMU nov HMS-koordinator ved UiO
Vi vil – og vi får det faktisk til!
HMS-modul 2 Onsdag
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Møte i Arbeidsmiljøutvalget 29.5.17 Saker fra Enhet for HMS og beredskap Elisabeth Mona Enhet for HMS og beredskap

HMS-avvik HMS-avvik ved UiO er: avvik ved at krav fastsatt i HMS-regelverket eller interne krav, ikke er blitt fulgt. arbeidsrelaterte episoder der hendelsen kunne ha ført til mén eller redusert helse eller skader på menneske, miljø eller materiell (nestenulykke) arbeidsrelaterte episoder der skade har ført til redusert helse, varige mén eller dødsfall (personskade/ulykke), materielle skader eller skade på miljø.

HMS-avvik 2016 I 2016 er det mottatt 149 meldinger om HMS-avvik i HMS-avvikssystemet 83 er meldinger om hendelser som ikke medførte personskade. 136 meldinger er mottatt elektronisk; av disse er 79 avsluttet, 5 behandlet, 38 åpne, og 14 nye. 91 registrert samme dag, 20 innen 8 dager og 25 er registrert 14 dager eller mer etter innmelding 8 av 12 enheter har meldt HMS-avvik De som ikke har meldt: JUS, UB, HF, UV Statistikk for uønskede hendelser viser at UiO har 149 meldinger. 66 av dem er med personskade. Av disse kan det fremheves at ingen anses å kunne gi varig skade bortsett fra der vi har flest rapporter (32) knyttet til stikk og kuttskader med smittefare, og at de 8 rapporterte øyeskadene kunne vært unngått med bruk av personlig verneutstyr.

Orientering HMS-koordinator

Endringslogg HMS-system HMS-opplæring - Tydeliggjøring av hvem som skal ha førstehjelpskurs. Stoffkartotek -  oppdateringer ift opplæring og ECO+ Risikovurdering - Risikovurdering for trusler og vold.

Endringslogg HMS-system Roller i HMS-arbeidet, teksten om ledelsen, studenter og lærlinger er oppdatert Nye prosedyrer: Prosedyre for dokumentstyring Prosedyre for hjertestarter Elektromagnetiske felter er tatt inn i Prosedyre for risikovurdering / Momentliste for målrettede helseundersøkelser Samsvarvurdring av HMS-regelverket er oppdatert

BHT for studenter Regelverk og risikovurderinger avgjør hvilke BHT-tjenester som skal tilbys til hvem. Ledelsen ved den enkelte enhet kan i samarbeid med bedriftshelsetjenesten avgjøre hvilke studenter dette er og hvilke tjenester disse studentene skal ha tilgang til i forbindelse med den årlige bestillingen av bedriftshelsetjenester. Enhet for BHT er foretrukket leverandør, alternativt kan ekstern leverandør eller andre aktører – for eksempel fastlege brukes.

HMS-avvik siden sist AMU 18. nov 2016 - 3. mars 2017 103 meldinger, 64 uten skade 32 avsluttet, 4 behandlet, 40 åpne, 27 nye 75 registrert samme dag, 21 innen 7 dager og 7 er registrert 11 dager eller mer etter innmelding. 10 av 12 enheter har meldt HMS-avvik

HMS-avvik siden sist AMU 4. mars 2017 - 14. mai 2017 46 meldinger, 35 uten skade 3 avsluttet, 6 behandlet, 22 åpne, 15 nye 40 registrert samme dag, 3 innen 7 dager og 3 er registrert 10 dager eller mer etter innmelding. 6 av 12 enheter har meldt HMS-avvik Videre arbeid driftes som et av de styrings og IT-systemene HMSB har ansvar for oppfølging mot leverandør, oppfølging ROSA, videreutvikling, kontakt i sektoren, erfaringsutveksling Tilbud om workshops, åpne for alle, erfaringsutveksling, underveis-evaluering av samkjøring til sommeren 2017 Videre fokus på meldekultur, få opp volum av innmeldte HMS-avvik, analyse enkelthendelser og trender, AMU (kurs, vo-samling, workshop) Evaluering av HMS-avvikssystemet planlagt 2018