Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016 Hva skjer i kommunene etter læringsnettverket? Erfaringer fra Nord –Trøndelag etter deltakelse i læringsnettverk for riktig legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenesten Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Disposisjon Læringsnettverket i Nord-Trøndelag 2013-2014 Forskningsprosjekt i etterkant av læringsnettverket 2014-2016 Delprosjekt 1 Delprosjekt 2 Delprosjekt 3 Delprosjekt 4
Bakgrunn Redusere pasientskader Bygge varige strukturer for pasientsikkerhet Forbedre pasientsikkerhetskulturen
16 innsatsområder Riktig legemiddelbruk i sykehjem Riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten Samstemming av legemiddellister
Læringsnettverk 3-4 faste samlinger i løpet av 9 mnd. Plan Do Study Act 3-4 faste samlinger i løpet av 9 mnd. Samme team deltar hver gang og jobber målrettet med tiltakene lokalt mellom samlingene
Læringsnettverk i sykehjem og hjemmetjenesten i Nord Trøndelag UT for sykehjem og hjemmetjenester(Verdal og Stjørdal) deltok i nasjonale læringsnettverk 2012-2013 Oppdrag: Spre kunnskap til eget fylke! Samarbeidsprosjekt: Utviklingssentrene, SOF, HINT og fylkesmannen i Nord Trøndelag: 01.09.2013 – 01.09.2014
Alle kommuner i fylket ble invitert Felles læringsnettverk for både sykehjem og hjemmetjenesten 11 kommuner deltok 52 deltakere; 4 farmasøyter, 2 leger, 1 omsorgsarbeider og 45 sykepleiere 8 felles-team, 2 hjemmetjeneste-team og 1 sykehjems-team
Sentrale tiltak Samstemming av legemiddellister Tverrfaglig legemiddelgjennomgang Dokumentasjon
Resultat oppgitt i kommunenes sluttrapporter 242 tverrfaglige legemiddelgjennomganger Samstemming av legemiddellister Bedre dokumentasjon Informasjon til kolleger og ledere Ingen Extranet-rapportering Ulike faktorer fremmet eller hemmet resultatene…
Forskningsprosjekt i etterkant av læringsnettverket Forventninger til aktivitet – endring av praksis? Forskningsprosjekt 2014-2016 I samarbeid mellom Verdal kommune, Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester i Nord-Trøndelag, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Nord universitet og Senter for omsorgsforskning, midt
Organisering – ansvarlig og ledere Prosjektansvarlig: Verdal kommune Prosjektleder: Ingela Enmarker Delprosjekt 1: Siri A. Devik Delprosjekt 2: Ragnhild Omli Delprosjekt 3: Wenche Wannebo Delprosjekt 4: Ragnhild Omli
Organisering - styringsgruppe - Ragnhild Aunsmo, kommuneoverlege Verdal kommune Arne Tveit, leder Utviklingssenter for hjemmetjenester i Nord-Trøndelag Anita Prestmo, rådgiver Fylkesmannen i Nord-Trøndelag - Kari Ingstad, førsteamanuensis/FoU koordinator Nord universitet - Kirsten Lange, leder SOF, midt Nord-universitet - Wenche Wannebo, universitetslektor Helsefag, Nord-universitet - Ingela Enmarker, professor SOF, midt Nord-universitet
Hensikt Kartlegge og undersøke i hvilken grad gjennomføring av læringsnettverk fører til: Riktigere legemiddelbruk hos eldre i sykehjem og hjemmetjenesten Bedre tverrfaglig samhandling, kunnskapsspredning og forbedret praksis på kort og lang sikt
Delprosjekt Delprosjekt 1: Identifisere og kartlegge forekomst av legemiddelrelaterte problemer Delprosjekt 2: Undersøke suksessfaktorer for god samhandling Delprosjekt 3: Identifisere endringer av praksis på lang sikt Delprosjekt 4: Undersøke innhold og prosess i den faglige utviklingen hos sykepleiere
Konklusjoner Legemiddelgjennomgang bidrar i stor grad til avdekking av legemiddelrelaterte problemer og endringer i pasientens behandling Økt bevissthet og kunnskap om legemiddelbehandling og pasientens totale situasjon Økt bevissthet på egen rolle/ansvar og hva de andre profesjonene tilfører Forbedringer er skjøre og avhenger av forankring, ressurser og organisering - mye hviler på «ildsjeler»