Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Advertisements

Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Kunnskap for en bedre verden 1 GRAFER. Kunnskap for en bedre verden 2 Det medisinske fakultet Nøkkeltall Fakultet for arkitektur og billedkunst Fakultet.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Læringsportalen i HMN Muligheter for brukerorganisasjonene Kjell Åge Nilsen, rådgiver HR-avdelingen
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
1 Artrosekurs ” Kongress for sykepleiere med interesse for ortopedi 7. – 10.april 2011” Vegar Lønnheim og Linn Stokke Maude.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Mulighetene for en videreutdanning
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Kvalifikasjonsrammeverket
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Strategi for Nord universitet 2020
Studiebarometeret
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
24 november 2017 Elisabeth Wold
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Anabole-androgene steroider (AAS) –
Utfordringer i fremtid- kompetansebehov og kommunereform
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Formål og vurdering i høyere utdanning
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Familiefokusert praksis
Endringer i masterprogrammene ved Helsam
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Nå er vi spente!.
Status PLO-meldinger Psykisk helsevern
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU

Utdanning - framtidsrettet aktivitet Vi utdanner vårt framtidige helsepersonell og våre framtidige kolleger «I touch the future. I teach.» Christa McAuliffe, Challenger

Helse og utdanning framover Utfordringer innen helse og helsetjenesten Helsetjenesten og utdanningsorganisasjonene gjensidig avhengig av hverandre Utvikling i utdanning Tverrfaglig samarbeid for å løse framtidas utfordringer

Utdanner for framtidas helsetjeneste

Helseutfordringer Befolkningens økende alder Lengre liv, med flere kroniske sykdommer Livsstilssykdommer Flere behandlings- og utredningsmuligheter

Andel helsearbeidere nå og framover 2010: ca hver 10. av arbeidsstokken innen Helse- og omsorg 2060: ca hver 3. av arbeidsstokken innen Helse- og omsorg

Helserelaterte utfordringer De «nye» pasientene Teknologi Velferdsteknologi Utredning og behandling

De «nye» pasientene Har mye informasjon om egen helse og sykdom Registreringer (apper) Teknologi vi ikke kjenner til Som helsetjenesten gjerne kan benytte seg av

Velferdsteknologi Colorophone

Colorophone

Utdanning, en lovpålagt oppgave Lov om spesialisthelsetjenesten § 3.8 løfter fram utdanning av helsepersonell som en lovpålagt oppgave. § 3-5. Om deltakelse i undervisning og opplæring De regionale helseforetakene skal sørge for at behovet for undervisning og opplæring av helsefaglige elever, lærlinger, studenter, turnuskandidater og spesialister dekkes innen helseregionen. Utdanningsansvaret formidles i oppdragsdokumentet fra HOD. HF’ene skal stille praksisplasser av god kvalitet til disposisjon

Studieprogram med praksis på St Olavs H Bachelorutdanninger Videre-/masterutdanninger Lærlinger / turnus / andre Audiograf Anestesisykepleie Sikkerhetsfag Barnevernspedagog Akuttsykepleie Dataelektronikk Bioingeniør Barnesykepleie Institusjonskokk Ergoterapi Intensivsykepleie Helsefagarbeider Vernepleie Operasjonssykepleie Helsesekretærelever Fysioterapi Kreftsykepleie Ambulansearbeider Radiograf Psykisk Helsearbeid Elevpraksis yrkesfag VG2 Sosionom Kardiologisk sykepleie Yrkesfaglærerutdanning Sykepleie Avansert klinisk sykepleie Internasjonale studenter Jordmor Hospitanter Paramedic (2 år) Andre videreutdanninger Turnusleger Master i psykisk helsevern, barnevern, bevegelse, molekyleærmedisin m.fl Fysioterapikandidater

Studieprogram med praksis, fort. Lange profesjonsutdanninger Spesialistutdanning Leger Psykologer Farmasøyter

I tillegg i tillegg skal HF’ene Utvikle ansattes egen kompetanse Nye oppgaver Ny kunnskap Nye løsninger

Gjensidig avhengighetsforhold mellom sektorene Frenk et al, Lancet 2010

“Det integrerte universitetssykehuset” St. Olavs Hospital “Det integrerte universitetssykehuset”

Det integrerte universitetssykehuset

En ny utdanningsvirkelighet vokser fram

Læring vs undervisning Hva styrker studentenes læring? Studentaktiviserende læringsformer Gruppebasert Dialogbasert Trening på ferdigheter Tilbakemelding Refleksjon Simulering

Vi blir gode til det vi trener på!

Kompetansebasert utdanning Beskriver hvilken kompetanse kandidaten får Læringsutbytte, ved endt utdanning Hva skal kandidaten lære underveis Læringsmål

Kvalitet i utdanning Utdanningssektoren blir fulgt tettere Kvalitetssikringssystem Forskningsbasert utdanning Vil også komme for praksisutdanningene på sykehusene Og for spesialistutdanning

Læringsformer

Nye læringsformer

Nye læringsformer II – teoretisk kunnskap Nettbasert - MOOC Teambasert læring Snudd klasserom

Teambasert læring (TBL)

Simulering

Tverrfaglig kompetanse Profesjonene må lære sammen allerede som studentene

Prosjektet Virsam, NTNU + St Olavs H

Laget kopi av rom på St. Olavs H Virtuell modell St. Olavs H

Variasjon i case og teknologi Studenter kan jobbe sammen I samme rom Ved hver sin PC, med VR-briller Fått hjelp av klinikere til å lage to ulike case for å prøve ut ulikheter OBS Også prøvd ut ulike tekniske løsninger 1) sitte foran skjerm og 2) bruk av 3D briller. Erfaring at begge deler fungerer bra og alle studenter (100%) som har deltatt var enige at de oppnådde læringsutbytte

Samspill sykepleiere, pasienter og pårørende

Trening i operasjonssal

Trening i akuttmottak

Trening på overføring fra operasjon til intensiv

Nobelpris: Presentasjon Grid cell forskning

Hvordan møter vi nye utfordringer? Tverrfaglig samarbeid i organisasjonene Utvikle tydelige strategi innen utdanning Samarbeid på tvers av pedagogikk, fag og avdelinger